a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2012/00820A

Datum:

03-10-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft het bij een Shell tankstation aan de Zonnelaan in Groningen boven een pomp aangebrachte doek met de tekst “Nu met Air Miles 10 cent extra korting per liter”.

 

De klacht

 

Toen klager na het tanken met Air Miles-korting wilde afrekenen, wees de medewerker op een op de toonbank geplakt kaartje waarop stond dat aan de kortingsactie allerlei voorwaarden verbonden waren, die op de website van Shell konden worden opgezocht. Klager werd meegedeeld dat de korting slechts gold tot 25 liter brandstof. Klager, die het volledige bedrag van € 87,50 moest betalen, voelt zich “bedrogen en misleid”.

 

Het verweer

 

De bestreden uiting is niet de enige reclame-uiting die betrekking heeft op de kortingsactie van Shell. De actie en bijbehorende voorwaarden zijn te vinden op diverse informatieborden op de Shell stations en op de website van Shell. De inhoud van de actie is:

“(…) Want nu krijg je met je Air Miles extra korting op brandstof. Op 25 liter brandstof krijg je maar liefst € 0,10 cent extra korting per liter tegen inwisseling van 250 Air Miles. Dat is omgerekend € 2,50 korting. (…)

De kortingsactie loopt t/m 5 september 2012 bij alle deelnemende Shell stations. Om in aanmerking te komen voor de korting dien je minimaal 25 liter Shell brandstof te tanken. Over de overige liters van de tankbeurt wordt geen korting verleend. Per tankbeurt kun je maximaal 250 Air Miles inwisselen voor € 2,50 korting op het tankbedrag.”

Is klager geen korting verstrekt, dan zijn er ook geen Air Miles afgeschreven. Zijn er wel 250 Air Miles afgeschreven, dan moet hem ook korting zijn gegeven op het totaalbedrag van de tankbeurt.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Vast is komen te staan dat aan de actie van 10 cent extra korting per liter met Air Miles onder meer de voorwaarden zijn verbonden dat minimaal 25 liter brandstof moet worden getankt en dat over de overige liters van de tankbeurt geen korting wordt verleend, zodat maximaal € 2,50 korting op het tankbedrag mogelijk is. Naar het oordeel van de Commissie betreft dit essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te kunnen nemen over het tanken bij Shell tijdens de Air Miles kortingsactie. Nu eerdergenoemde voorwaarden niet op de bestreden uiting, het bij de pomp aangebrachte spandoek, worden vermeld en daarop evenmin een verwijzing naar voorwaarden is opgenomen, is sprake van het te laat verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De aanwezigheid van (een verwijzing naar) voorwaarden op informatieborden bij de kassa of elders op de Shellstations neemt het misleidende karakter van de bestreden uiting niet weg, nu men deze informatie immers eerst leest nadat is getankt.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken