a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2010/00779

Datum:

13-12-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de radioreclame voor Shell FuelSave, waarin onder meer wordt gezegd:

“Goed nieuws voor BMW-rijders, Opel-rijders (…), eigenlijk voor alle rijders.

De experts van Shell hebben de unieke zuinige brandstof ontwikkeld: Shell FuelSave.

Daarmee bespaart u tot wel 1 liter per tank, dus meer kilometers voor hetzelfde geld.

Met welke auto u ook rijdt.

Ga dus vandaag nog naar Shell, tank Shell FuelSave en kijk hoeveel u kunt besparen.

Shell FuelSave, de zuinige brandstof”.

 

De klacht

 

Gezegd wordt dat men voor hetzelfde geld één liter brandstof kan besparen, en dat zal wel kloppen.

Klager rijdt diesel en heeft een tank van 40 liter. FuelSave is zo’n 10 cent duurder dan gewone diesel. Dat betekent dat klager voor een volle tank FuelSave € 4,- meer betaalt en hier bespaart hij maximaal één liter mee. Een liter diesel kost geen  € 4,- dus klager is altijd duurder uit als hij FuelSave tankt. Adverteerder kan dus niet stellen dat hij/men altijd goedkoper uit is door FuelSave te tanken.

     

Het verweer

 

Adverteerder heeft -kort samengevat- het volgende verweer gevoerd.

De in de uiting gebezigde slogan is dat men meer kilometers met één tank rijdt. Een andere slogan is “Scherpe prijzen en toch Shell”, wat wil zeggen dat Shell binnen zijn lokale marktgebied altijd scherp geprijsd is. Binnen een lokaal marktgebied is het dan ook zeer onwaarschijnlijk dat er sprake is van een prijsverschil van 10 cent tussen een aanbieder en een Shell station met betrekking tot de prijs van normale benzine of diesel.

De kracht van de nieuwe brandstof FuelSave is dat je meer kilometers met een tank rijdt zonder dat men hiervoor een meerprijs hoeft te betalen.

Tankstations van Shell behoren gemiddeld tot de scherpst geprijsde aanbieders. Ten bewijze daarvan legt adverteerder een overzicht over van de oliemaatschappijen in Nederland met de gemiddelde betaalde literprijs van diesel, Euroloodvrij 95 en LPG in de maand oktober 2010. Dit overzicht is afkomstig van www.travelcard.nl.

    

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie begrijpt de tekst van de radioreclame aldus, dat men met een liter Shell FuelSave meer kilometers rijdt dan men kon rijden met de voorganger van FuelSave, de brandstof die Shell verkocht voordat Shell de “uniek zuinige brandstof (…) Shell FuelSave” had ontwikkeld. Niet is gesteld of gebleken dat men met FuelSave niet méér kilometers kan rijden dan met de zogenaamde voorganger van deze nieuwe brandstof.  

 

Met betrekking tot het door klager geuite bezwaar overweegt de Commissie dat uit het door Shell overgelegde overzicht blijkt dat van de onbemande tankstations, bij Shell stations de literprijs van diesel en euroloodvrij 95 in oktober 2010 het laagst was.

Vergelijking van de gemiddeld betaalde prijzen bij bemande tankstations, wijst uit dat   Shell niet de goedkoopste prijzen hanteert, maar dat de prijzen die Shell hanteert wel liggen onder die van Esso, Total, Autolood, BP en Texaco.

Onder deze omstandigheid is de Commissie van oordeel dat ook uitgaande van klagers interpretatie van de uiting, waarin gesproken wordt van een weinig exacte besparing van “tot wel één liter per tank”, de uiting niet misleidend is. 

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken