a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2013/00289

Datum:

27-05-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting op de website www.inhuldigingsmunt.nl. Daarin staat onder de aanhef: “De officiële Inhuldigingsmunt” onder meer:

“Edel Collecties is exclusief distributeur van de officiële Kroningsuitgifte van koning Willem-Alexander”.

 

De klacht

 

Het woord “munt” doet vermoeden dat het om een (wettig) betaalmiddel gaat, maar dat is niet het geval. In een geval als het onderhavige dient het woord “medaille” of “penning” te worden gebruikt.

Voorts suggereert het woord “officieel”, in combinatie met het woord “munt”, dat het om een uitgave van de rijksoverheid gaat. Ook dat is niet het geval. Het gaat om een particuliere uitgifte.   

 

Het verweer

 

De uiting is niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC). Adverteerder verwijst naar een uitspraak van de Commissie uit 2000 betreffende een door de Postbank en Shell aangeboden “Officiële muntencollectie van het Nederlands Elftal”.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1.

Van de woorden “De officiële Inhuldigingsmunt”, waarbij het begrip “officieel” niet is toegelicht, gaat naar het oordeel van de Commissie voor de gemiddelde consument de suggestie uit dat de uitgifte van de bewuste munt (mede) een initiatief is van de Rijksoverheid. Niet is gebleken dat dit het geval is.

Gelet hierop acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de aard van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder a NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

2.

Voor zover het gebruik van het woord “munt” in plaats van penning of medaille al de (onjuiste) indruk mocht wekken dat het om een wettig betaalmiddel gaat, wordt die indruk voldoende weggenomen door het feit dat uit de bestreden niet valt op te maken welke waarde die munt zou vertegenwoordigen.

 

De beslissing

 

Gelet op hetgeen is overwogen in het oordeel onder 1 acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst zij de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken