a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/07.0666

Datum:

22-01-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een e-mail en de website www.fotosessie.com van Fotosessie.com, waarop een banner verschijnt. In deze uitingen wordt deelname aan een professionele Studio Fotoshoot opname aangeprezen. De tekst van de banner luidt onder meer: “Jouw professionele start als fotomodel of figurant begint nu! Doe mee aan de online auditie en start je carrière … en verdien meteen 204 euro! Meld je nu aan, veel succes!””

De klacht

Op de website wordt een carrière als fotomodel of figurant in het vooruitzicht gesteld. In de algemene voorwaarden wordt deze belofte weer teruggenomen, zodat de uiting misleidend is.
Voorts is de e-mail aan klager toegestuurd zonder dat hij daarvoor toestemming had gegeven.

Het verweer

Adverteerder heeft -kort samengevat- het volgende tegen de klacht aangevoerd.
Klager is benaderd door een talentscout en niet door adverteerder. Talentscouts zijn modellen die al eerder een fotoshoot hebben laten maken en die zich als talentscout hebben aangemeld. Talentscouts ontvangen voor iedere persoon die zij doorverwijzen naar de website van fotosessie.com € 5,-. Talentenscouts zijn niet in dienst van adverteerder, maar werken geheel zelfstandig. Adverteerder kan om die reden niet verantwoordelijk worden gehouden voor gedragingen van welke aard ook. Van wie klager de bewuste e-mail heeft ontvangen, is niet te achterhalen. Klager heeft ook niet kenbaar gemaakt naar welk persoonlijk e-mailadres van hem de spam zou zijn verzonden. Hij heeft slechts een deel van de op de banner staande tekst geciteerd.
Met betrekking tot de geuite bezwaren tegen de gewraakte tekstgedeelten stelt adverteerder geen modellenbureau te zijn. Via een online portfolio kan men direct contact opnemen met kandidaten, zonder tussenkomst van adverteerder. Adverteerder heeft een groot aantal positieve reacties ontvangen, zodat de zinsnede “Jouw professionele start als fotomodel of figurant begint nu”, niet misleidend is.
De oproep: “Doe mee aan de online auditie en start je carrière” is evenmin misleidend. Deze bevat geen garantie voor het hebben van succes en/of het krijgen van opdrachten.
De mededeling “en verdien meteen 204 euro” betreft het krijgen van een reductie op het normale tarief voor een fotoshoot en impliceert niet dat dit een beloning is voor uitgevoerde opdracht.
Adverteerder verwijst naar het aanmeldformulier en de algemene voorwaarden, die kandidaten voor akkoord moeten tekenen.
Van misleiding is geen sprake.

Het oordeel van de Commissie

Met betrekking tot de -naar niet is weersproken- ongevraagd aan klager toegestuurde e-mail overweegt de Commissie dat zij adverteerder daarvoor mede verantwoordelijk houdt. Adverteerder heeft niet weersproken eigenaar te zijn van de website en daar de mogelijkheid te bieden zich aan te melden voor deelname aan een fotoshoot. Om deze mogelijkheid onder de aandacht te brengen van een grote(re) kring personen heeft adverteerder de figuur van de talentscout in het leven geroepen. Een talentscout is een model dat € 5,- verdient voor iedere persoon die hij doorverwijst voor aanmelding bij adverteerders website. Daartoe benaderen talentenscouts per e-mail mogelijk geïnteresseerden per e-mail. Nu het benaderen van derden via e-mail door adverteerder wordt gestimuleerd, acht de Commissie adverteerder mede verantwoordelijk voor de wijze waarop dit gebeurt.
Ingevolge artikel 1. 3 van de Code verspreiding reclame via e-mail (Code e-mail) dient een adverteerder zich ervan te vergewissen dat de geadresseerde van reclame via e-mail toestemming heeft gegeven hem reclame via e-mail te sturen. Niet alleen op de adverteerder doch i.c. ook op de talentscouts rust de verplichting te handelen conform het bepaalde in artikel 1.3 Code e-mail en op adverteerder, als instigator van het aldus benaderen van mogelijk geïnteresseerden, rust de plicht ervoor te zorgen dat ook de talentscouts het bepaalde in 1.3 Code e-mail in acht nemen.
Nu de e-mail aan klager is toegestuurd zonder zijn instemming is sprake van strijd met artikel 1.3 Code e-mail.

Met betrekking tot de gewraakte tekstgedeelten op de banner overweegt de Commissie dat de uiting geen garantie bevat dat aanmelding tot gevolg heeft dat men (professioneel) fotomodel of figurant wordt en dat deelname aan de online auditie het begin van een carrière op dat gebied is.
Van de mededeling “verdien meteen 204 euro” gaat de suggestie uit dat men voor deelname aan de auditie € 204,- ontvangt. Dat het in werkelijkheid gaat om een reductie op het normale tarief voor een fotoshoot, is niet duidelijk. Om die reden is deze mededeling misleidend.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande is gehandeld in strijd met artikel 1.3 Code e-mail.
Voorts is de mededeling “verdien meteen 204 euro” in strijd met artikel 7 NRC.
De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

Artikel 1.3 Code e-mail

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken