a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2013/00249A

Datum:

15-05-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de televisiecommercial van Specsavers waarin – voor zover hier van belang – wordt gezegd:

“Wist u dat uw hoortoestel niet meer volledig wordt vergoed door uw basisverzekering? Bij Specsavers vinden we dit niet kunnen. Daarom betalen wij het resterende bedrag, zodat alle typen hoortoestellen nog steeds helemaal gratis zijn.” Ondertussen is te zien hoe een vrouw in een winkel van Specsavers een hoortoestel krijgt aangemeten.

Onderin beeld staat gedurende een deel van de commercial de tekst: “25% van Specsavers en 75% van uw zorgverzekeraar, vraag naar de voorwaarden.”

In het laatste beeld staat onder meer: “Gratis hoortoestel”.

                  

De klacht

 

In de televisiecommercial wordt beweerd dat bij Specsavers alle gehoorapparaten gratis zijn. Toen klager in de winkel gehoorapparaten liet aanmeten, werd hem echter meegedeeld dat hij voor twee hoortoestellen € 279,- kwijt zou zijn. De televisiereclame is dus niet juist.

Klager verwijst in zijn klacht tevens naar de volgende webpagina: http://www.specsavers.nl/horen/aanbiedingen/gratis-hoortoestel/.

 

Het verweer

 

Het verweer wordt als volgt samengevat.

 

Uit de televisiecommercial blijkt niet dat men twee of meer hoortoestellen gratis zou kunnen krijgen. In de commercial wordt het woord “hoortoestel” consequent in het enkelvoud gebruikt. De klant in de commercial krijgt ook één hoortoestel aangemeten en neemt vervolgens één hoortoestel mee. Bovendien wordt de consument erop gewezen dat sprake is van voorwaarden. Eén van de voorwaarden voor de actie, die op de door klager aangehaalde webpagina worden vermeld, luidt: “Maximaal 1 gratis hoortoestel per klant”. Het bedrag dat klager in rekening in rekening zou worden gebracht voor twee hoortoestellen betreft de eigen bijdrage van 25% voor één hoortoestel.

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van Specsavers is gehandhaafd en – mede aan de hand van pleitaantekeningen – nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De televisiecommercial bevat een aanprijzing van het aanbod waarbij Specsavers de sinds 1 januari 2013 geldende eigen bijdrage van 25% bij de aanschaf van een hoortoestel voor haar rekening neemt, terwijl de overige 75% van de prijs – in principe – wordt vergoed uit de zorgverzekering. Naar het oordeel van de Commissie wordt in de commercial niet gesteld of gesuggereerd dat dit aanbod voor twee (of meer) hoortoestellen geldt, ook niet door de woorden “alle typen hoortoestellen”. In woord en beeld wordt voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk gemaakt dat het aanbod betrekking heeft op één hoortoestel. Bovendien blijkt de beperking van het aanbod tot één hoortoestel uit de uitdrukkelijke mededeling “Maximaal 1 gratis hoortoestel per klant”, die is opgenomen bij de voorwaarden waarnaar in de televisiecommercial wordt verwezen.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken