a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2017/00907

Datum:

12-01-2018

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft:

1. Een tv-commercial waarin, voor zover relevant, gezegd wordt:

“Was nou maar naar Specsavers gegaan. Want Specsavers heeft de grootste gratis actie ooit. Tot en met 31 december kunt u bij elke bril vanaf 79 Euro kiezen voor gratis varifocale glazen, ontspiegelde glazen of voor een gratis tweede bril!”

Intussen verschijnt in beeld de volgende tekst:

“Grootste gratis actie ooit

Bij elke bril vanaf €79:

? gratis varifocale glazen of

? gratis ontspiegelde glazen of

? gratis 2e bril

Actie eindigt 31 december”.

Geheel onder in beeld staat: “kijk voor de voorwaarden op Specsavers.nl”.
 

2. Een huis-aan-huisfolder met de volgende tekst:

“GROOTSTE GRATIS ACTIE OOIT

Bij elk montuur gratis glazen op sterkte

En nu bij elk montuur vanaf €79:
? Gratis varifocale glazen of

? Gratis ontspiegelde glazen of

? Gratis 2e bril

Profiteer nu!

Ga naar www.specsavers.nl voor meer informatie”.

 

3. Een huis-aan-huis folder, met voor zover relevant, de volgende tekst:
“Superweekend!

40% korting op een complete bril

Geldig van 9 t/m 12 november”;

“40%”; “Vanaf €79”; “Inclusief standaard enkelvoudige glazen”;

“Ga naar Specsavers en maak nu een afspraak”. Geheel onderaan staat: ”Dit aanbod is geldig op een complete bril vanaf €79,-. Niet geldig in combinatie met andere aanbiedingen of op al eerder gedane aankopen. Voor randloze monturen adviseren wij dunne glazen. Voor glasopties zoals dunne glazen gelden vaste toeslagen. Alleen geldig van 9 t/m 12 november

2017. Meer informatie in de winkel of kijk op Specsavers.nl. © Specsavers 2017. Specsavers en het Specsavers logo zijn merken van Specsavers.”

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager heeft, de tekst van de tv commercial (uiting 1) en de folder (uiting 2) indachtig, een brilmontuur uitgekozen bij Specsavers voor €139,-. Met de aangeboden gratis varifocale glazen is volgens klager “bijna niet te zien”; hij heeft voor een duurdere variant gekozen. Tegelijkertijd voerde Specsavers een andere actie die volgens klager inhield dat er “op alles extra 40% korting werd gegeven” (uiting 3). Klager heeft op het totaalbedrag 40% korting ontvangen, maar op basis van de uitingen had hij verwacht dat bij aanschaf van de duurste glazen de prijs van de gratis varifocale glazen van het totaalbedrag zou worden afgetrokken voordat de korting van 40% gegeven werd. Volgens klager staat namelijk nergens vermeld dat bij deze “40% korting aanbieding” alle andere aanbiedingen vervallen. 

 

Het verweer van Specsavers

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Klager heeft 40% korting ontvangen op zijn aankoopbedrag, omdat deze aanbieding hem het grootste voordeel opleverde. Het is onjuist dat de “40% korting” actie gecombineerd kon worden met de aanbieding “Gratis varifocale glazen bij aankoop van een montuur vanaf €79,-“. Dat de acties niet gecombineerd konden worden, staat volgens adverteerder duidelijk in de reclame-uitingen vermeld. In de uiting van de “Superweekend 40% korting aanbieding”, die volgens adverteerder bestaat uit een winkelposter, een folder en een stoepbord, staat vermeld: “Niet geldig in combinatie met andere aanbiedingen of op al eerder gedane aankopen”, en “Vraag in de winkel naar de voorwaarden”. Adverteerder heeft ter onderbouwing afdrukken van de winkelposter, winkelfolder en het ‘stoepbord’ overgelegd.   

In de huis-aan-huis folder van de “Grootste gratis actie ooit” staat volgens adverteerder op pagina 2: “Niet geldig in combinatie met andere aanbiedingen”, in de tv-commercial staat onder in beeld “kijk voor de voorwaarden op Specsavers.nl” en op de website staat eveneens bij deze actie: “Niet geldig in combinatie met andere aanbiedingen”. Adverteerder heeft ook van deze uitingen afdrukken overgelegd om haar standpunt te onderbouwen.

   

Repliek

Volgens klager is de folder die adverteerder heeft overgelegd een andere dan die hij heeft. Hij heeft een kopie van ‘zijn’ folder overgelegd, waarin volgens hem duidelijk staat dat dat Specsavers bij aanschaf van duurdere Varifocale glazen €50,- korting geeft, los van de “40% korting” actie.

 

Dupliek

De folder die klager heeft overgelegd is volgens adverteerder dezelfde huis-aan-huis folder van de “Grootste gratis actie ooit” die adverteerder eerder heeft overgelegd een waar op pagina 2 staat: “Niet geldig in combinatie met andere aanbiedingen”.

 

Het oordeel van de voorzitter
De centrale vraag in deze kwestie is of met de uiting(en) van de twee betreffende acties, te weten de actie “Grootste gratis actie ooit” (voor de gratis varifocale glazen) en de actie van het “Superweekend” (40% korting), de indruk gewekt wordt dat deze acties gecombineerd kunnen worden, hetgeen tot een ‘stapeling’ van acties (en daarmee tot een groter voordeel voor de consument) zou leiden. Klager stelt zich op het standpunt dat de acties wel gecombineerd zouden moeten worden, met als voornaamste argument dat nergens vermeld staat dat de acties níet gecombineerd kunnen worden.

Deze klacht kan niet slagen. De voorzitter acht in de uitingen voldoende duidelijk gemaakt dat de actie niet te combineren is met andere acties en overweegt daartoe als volgt.

In de (door klager bij repliek overgelegde) huis-aan-huis-folder met betrekking tot de “Grootste gratis actie ooit” waarbij men gratis varifocale glazen kan krijgen (uiting 2) staat op pagina 2 (naast een afbeelding van een aantal brilmonturen) : “Deze actie is geldig t/m 31 december 2017. Bij aankoop van elk montuur vanaf €79 kunt u kiezen voor: Gratis standaard varifocale glazen t.w.v. €50 (indien u voor een ander type varifocale glazen kiest dan ontvangt u €50 korting op dat type).[…] Niet geldig in combinatie met andere aanbiedingen.” In de tv-commercial wordt voor de voorwaarden verwezen naar de website, waar bij deze actie staat: “Niet geldig in combinatie met andere aanbiedingen”.

In de uiting (3) met betrekking tot het “Superweekend” (40% korting) staat: “Niet geldig in combinatie met andere aanbiedingen of op al eerder gedane aankopen.” 

De voorzitter oordeelt op grond van het voorgaande dat Specsavers in de uitingen van beide betreffende acties voldoende duidelijk heeft gemaakt dat wanneer men gebruik maakt van de ene actie (ongeacht welke van de twee), deze niet gecombineerd kan worden met de andere. Er kan derhalve niet geoordeeld worden dat de suggestie wordt gewekt dat de acties wél gecombineerd kunnen worden.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken