a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2018/00424

Datum:

26-07-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op http://www.specsavers.nl/contactlenzen/torische-daglenzen/easyvision-clarison-toric.

Daarin staat, naast de afbeelding van een doosje “easyvision Clarision Toric”:

“easyvision Clarision Toric

 Torische Daglenzen                                     € 19,50

 30 lenzen

                          Abonnement beschikbaar

                   Vanaf € 6,50 per doosje per maand

Met een abonnement profiteert u van lage prijzen, gratis controle, service en thuisbezorging.

Zo werkt het

Stap 1: Meld u aan 

Stap 2: Uw contactlenzen worden iedere drie maanden gratis thuisbezorgd.

Stap 3: U betaalt in handige, maandelijkse termijnen. U kunt uw abonnement op ieder moment wijzigen”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

In de uiting staat dat een doosje van 30 lenzen € 19,50 kost. Een regel daaronder staat dat in geval van een abonnement een prijs van € 6,50 per maand geldt. Op basis hiervan verwachtte klager dat hij per drie maanden € 39,00 diende te betalen, namelijk voor 6 dozen à € 6,50.

Navraag leert echter dat uitgangspunt voor de prijs van € 6,50 is dat men slechts 30 lenzen per drie maanden gebruikt. Klager vindt de uiting misleidend.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Adverteerder (hierna: Specsavers) meent dat haar wijze van aanprijzen niet misleidend of anderszins in strijd is met de Nederlandse Reclame Code (NRC). Zij voert daartoe aan dat de informatie over de prijzen van haar contactlenzen en van de betreffende abonnementen op haar website juist, volledig en duidelijk is, en dat de verkeerde indruk die klager heeft gekregen kennelijk voortvloeit uit zijn aanname dat dragers (de gemiddelde consument) van daglenzen, die lenzen over het algemeen dagelijks dragen.

Het bovenstaande wordt, onder verwijzing naar bij het verweer overgelegde afdrukken van de website van Specsavers (hierna: de website) -samengevat- als volgt toegelicht.

Op de website worden verschillende soorten contactlenzen aangeboden, zoals daglenzen, tweewekelijkse lenzen en maandlenzen. Al deze lenzen zijn online te bestellen, en wel in een verpakking met een bepaalde hoeveelheid. Zo zijn de onderhavige torische daglenzen easyvision Clarision Toric verkrijgbaar in een setje/doosje van 30 stuks voor €19,50. Ook is een abonnement beschikbaar vanaf € 6,50 per doosje per maand. Onder “Zo werkt het” staat nadere uitleg over deze abonnement-variant.

Door op “Kies uw sterkte” te klikken kan men in het pop-up scherm dat vervolgens verschijnt per rechter- en/of linkeroog de specificaties voor Sterkte, Cilinder en As invoeren. In het betreffende scherm staat ook wat de prijs per doosje is en wat de maandelijkse prijs is bij een abonnement.

Vervolgens kan men de lenzen op twee manieren bestellen, namelijk als eenmalige bestelling of als abonnement.

De voordelen van een abonnement zijn:

– men krijgt eens per drie maanden het gekozen aantal doosjes van de gekozen contactlenzen             automatisch thuisbezorgd, totdat men het abonnement stopzet;

– men krijgt de contactlenzen gratis thuisbezorgd en

– men betaalt het bedrag voor iedere 3-maandelijkse te leveren lenzen niet ineens, maar in drie maandelijkse termijnen.

Vervolgens kan men per oog bij “Aantal” het aantal doosjes per 3 maanden invoeren, waarna de te betalen maandprijs verschijnt, bijvoorbeeld de prijs voor één doosje per drie maanden, of de prijs van drie doosjes voor zowel het rechter- als het linkeroog (in totaal zes doosjes), zoals klager wenste te bestellen.

 Als men vervolgens op “In winkelmandje” klikt, verschijnt een ander pop-up scherm waarin per oog het aantal bestelde setjes (doosjes) is vermeld, en dat er sprake is van een abonnement.

Als men daarna op “Winkelmandje bekijken” klikt, verschijnt een nieuwe webpagina met daarin opnieuw een weergave van alle gegevens van de bestelde lenzen, waaronder het aantal, het totaalbedrag en het maandelijkse abonnement-bedrag.

Als men vervolgens op “Veilig betalen” klikt, verschijnen in de drie daaropvolgende webpagina’s (Uw gegevens, Adresgegevens en Bekijken en betalen) aan de rechterzijde de besteldetails, zoals het type contactlens, het aantal doosjes, uw abonnement met een levering om de 3 maanden en een gespreide maandelijkse betaling van het betreffende maandbedrag.

Gezien bovenbedoelde feitelijk juiste, uitgebreide en duidelijke informatie over de abonnementvariant, bijbehorende voorwaarden en te betalen prijzen, is de wijze waarop Specsavers (de prijzen van) haar (torische) daglenzen en de abonnement-variant ervan aanprijst, niet misleidend, noch anderszins in strijd met de NRC.

Ook de uiting “Abonnement beschikbaar vanaf € 6,50 per maand” op zichzelf, die overigens niet los van de andere voornoemde informatie kan worden beoordeeld, is niet misleidend, noch anderszins in strijd met de NRC. Er wordt immers feitelijk juist en duidelijk vermeld dat in geval van de abonnement-variant de minimaal te betalen prijs € 6,50 per doosje per maand is.

Dat klager de bestreden uiting desalniettemin misleidend acht, komt kennelijk omdat hij is uitgegaan van zijn eigen dagelijkse gebruik van daglenzen. Klager draagt kennelijk iedere dag in ieder oog daglenzen en heeft dan per maand gemiddeld 30 daglenzen per oog nodig ofwel 2 doosjes (van 30 daglenzen) per maand c.q. 6 doosjes per 3 maanden, zoals hij wenste te bestellen. Dit komt neer op een totaalprijs van €117,00, te betalen in 3 termijnen van € 39 per maand voor easyvision clarision Toric daglenzen.

Specsavers wijst er echter op dat daglenzen niet altijd dagelijks worden gedragen, bijvoorbeeld als gevolg van irritatie of in geval van enkel gebruik bij sporten of uitgaan. Als men dagelijks contactlenzen draagt, dan zijn de tweewekelijkse of maandlenzen daarvoor ook geschikt en qua prijs voordeliger.

Op de website staat onder “Help en veelgestelde vragen”:

“Daarnaast is voor de prijs bepalend of u de lenzen dagelijks wilt gaan dragen (dan zou maandlenzen een goede oplossing zijn) of af en toe (dan is daglenzen wellicht beter)”.

Gezien klagers specifieke dagelijkse gebruik van daglenzen, is hij niet aan te merken als de gemiddelde consument die op zoek is naar (dag)contactlenzen. Klagers onjuiste indruk van Specsavers’ wijze van aanprijzen is dan ook niet representatief voor die van de gemiddelde consument.

Gezien de hierboven toegelichte wijze van aanprijzen door Specsavers zal de gemiddelde consument begrijpen dat als hij/zij bijvoorbeeld (bijna) dagelijks daglenzen draagt, hij dan meer dan één doosje per oog zal moeten bestellen en dat de maandelijks te betalen prijs daarvoor dan navenant hoger zal zijn dan € 6,50 per doosje per maand. De gemiddelde consument zal dan ook niet worden misleid.

 

Het oordeel van de Commissie

In de bestreden uiting zijn twee prijzen vermeld van het product “easyvision Clarision Toric Torische Daglenzen, namelijk “€ 19,50” en, in geval van een “Abonnement”, “Vanaf € 6,50 per maand”. Bij de prijs van € 19,50 wordt uitdrukkelijk gesproken over “30 lenzen”, bij voornoemde abonnementsprijs niet.

Uit hetgeen partijen naar voren hebben gebracht is gebleken dat de prijs “Vanaf € 6,50 per maand” is gebaseerd op die situatie dat men in drie maanden slechts één doosje van 30 daglenzen afneemt. Naar het oordeel van de Commissie is dit voor de gemiddelde consument niet voldoende duidelijk. Weliswaar heeft adverteerder voldoende aannemelijk gemaakt dat men tijdens het bestelproces van de onderhavige contactlenzen, via opeenvolgende webpagina’s wordt geïnformeerd over de verschillen in prijzen, al naar gelang men meer of minder doosjes per drie maanden afneemt, maar voor de duidelijkheid had direct bij voornoemde vanafprijs dienen te worden vermeld dat daarbij is uitgegaan van slechts één doosje per drie maanden. Dit geldt temeer nu de gemiddelde consument het aantal van 30 lenzen gemakkelijk zal associëren met het aantal daglenzen dat men in één maand nodig zal hebben, tenzij men de daglenzen slechts incidenteel draagt, zoals bij sporten of uitgaan. Deze laatste wijze van gebruik acht de Commissie echter niet zo voor de hand liggend, dat de gemiddelde consument zonder meer zal begrijpen dat de geadverteerde vanafprijs alleen bij dat incidentele gebruik geldt en dat, als hij of zij (bijna) dagelijks daglenzen draagt, meer dan één doosje per oog zal moeten worden besteld, voor een hogere prijs.        

In het onderhavige geval is er sprake van een uitnodiging tot aankoop in verband met een overeenkomst op afstand en is artikel 8.4 onder i NRC van toepassing, meer in het bijzonder het bepaalde over een overeenkomst die een abonnement inhoudt. In geval van een zodanige overeenkomst dient op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie te worden verstrekt: “de totale prijs” omvattende de “totale kosten per factureringsperiode”. Daarbij geldt dat indien de totale kosten niet redelijkerwijs vooraf kunnen worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend, dient te worden meegedeeld. Deze laatste situatie doet zich hier voor. Waar vooraf niet bekend is hoeveel doosjes de consument zal bestellen, had duidelijk moeten worden vermeld dat de prijs “Vanaf € 6,50 per maand” betrekking heeft op één doosje van 30 daglenzen per drie maanden. Nu dit niet is gebeurd, acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 8.4 onder i NRC.   

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 8.4 onder i NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken