De klacht
Klaagster stelt, samengevat, dat er in het jaar 2021 vier maal reclame van Qozijn is gedeponeerd in haar brievenbus, ondanks dat die is voorzien van een Nee/Nee-sticker en dat klaagster zich hierover heeft beklaagd bij afzender.
Het verweer
Alhoewel afzender op verschillende manieren probeert te voorkomen dat reclame wordt bezorgd wanneer dit ongewenst is, gaat dit ondanks de maatregelen nog mis.
Het oordeel van de voorzitter
1) Klaagster heeft onweersproken gesteld dat de reclamefolders van afzender het afgelopen jaar vier maal zijn gedeponeerd in haar brievenbus, die is voorzien van een Nee/Nee-sticker. Het betreft blijkbaar een sticker als vermeld in bijlage 1 bij de Code VOR.
2) Door de bezorging van de reclamefolders in een brievenbus met een Nee/Nee-sticker heeft afzender gehandeld in strijd met artikel 3.1 Code VOR. Ingevolge deze bepaling dienen afzenders en verspreiders alle maatregelen en voorzieningen te treffen die noodzakelijk zijn teneinde de respectering van de op bijlage 1 van de Code VOR vermelde stickers te bereiken, alsmede te zorgen voor de verdere uitvoering en naleving van de Code VOR. Door het aanbrengen van een brievenbussticker geeft de bewoner te kennen dat hij geen ongeadresseerd reclamedrukwerk wenst te ontvangen, ongeacht de aard en de inhoud daarvan.
3) Wel ziet de voorzitter in het verweer aanleiding om aan te nemen dat sprake is geweest van een onbedoelde fout en dat afzender zich zal inspannen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Om die reden zal de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te verspreiden worden gedaan voor zover nodig.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande heeft afzender gehandeld in strijd met artikel 3.1 Code VOR. De voorzitter beveelt afzender, voor zover nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te verspreiden.