a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Status:

Dossiernr:

2022/00042

Datum:

07-04-2022

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclame-uiting in een feed op Instragram, waarin een schoen is afgebeeld met daaronder de tekst:

“farfetch Isabel Marant

Shop de FARFETCH sale met kortingen tot 50% op designer items – voor beperkte tijd geldig.”

 

Samenvatting van de klacht

Farfetch adverteert met dat zij tot 50% korting geeft op designermerken. Boven de tekst staat de merknaam Isabel Marant met daarbij een foto een sneaker van Isabel Marant. Wanneer klaagster echter doorklikt naar “shoppen”, is deze schoen helemaal niet in de sale, terwijl het klaagster daar juist om ging. Daarom is volgens klaagster sprake van misleiding.

 

Samenvatting van het verweer (vertaald uit het Engels)

Dit specifieke item kwam voor in de dynamische advertenties van adverteerder ter promotie van kortingsactie op de site, terwijl het product niet in de sale was. Adverteerder heeft interne besprekingen gevoerd en zij zal haar best doen om ervoor te zorgen dat dit probleem zich niet opnieuw voordoet.


Het oordeel van de voorzitter

Adverteerder heeft erkend dat de in de uiting aangeprezen sneaker van het merk Isabel Marant foutief is opgenomen in de feed op Instagram die diende ter promotie van de kortingsactie, terwijl er in werkelijkheid geen korting gold voor dat product. De uiting bevat daardoor onjuiste informatie over het prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De voorzitter beslist als volgt.
 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken