a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Status:

Dossiernr:

2022/00141

Datum:

05-04-2022

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiereclame van Toppers van TV voor de “Zoom Vision vergrotende bril met Ledverlichting”. Over deze bril zegt de voice-over onder meer:

“Nu is er Zoom Vision led. Hij maakt de klusjes waarbij een goed zicht nodig is gemakkelijker dan ooit. Zoom Vision vergroot alles wat u ziet met 160% (…)”. Tegelijkertijd verschijnt in beeld: “160x vergroting”.

 

Samenvatting van de klacht

Op de verpakking van het product staat: “vergroot 160%” ofwel 1,6 keer, maar in de televisiereclame wordt gezegd: “Het vergroot 160 keer”, aldus klaagster. Zij vindt de uiting misleidend.     

Klaagster zag de uiting op RTL 4 en verwijst via een link naar het filmpje van adverteerder op YouTube.

 

Samenvatting van het verweer

Klaagster heeft gelijk dat 160% niet gelijk is aan “160 keer”. Het is nooit de bedoeling geweest om dit product te verkopen als “160 keer”. Adverteerder stelt: “Dit wordt trouwens ook niet in de tekst  als zodanig gezegd” en zij deelt mee dat het “You Tube-filmpje” zal worden aangepast.   

 

Het oordeel van de voorzitter 

De voorzitter stelt vast dat de voice-over in de bestreden uiting zegt: “Zoom Vision vergroot alles wat u ziet met 160% (…)”, terwijl tegelijkertijd in beeld verschijnt: “160x vergroting”. Gelet hierop is de uiting voor de gemiddelde consument dubbelzinnig ten aanzien van de van het gebruik van het product te verwachten resultaten als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Aangezien de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over en transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken