De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame van Toppers van TV voor de “Zoom Vision vergrotende bril met Ledverlichting”. Over deze bril zegt de voice-over onder meer:
“Nu is er Zoom Vision led. Hij maakt de klusjes waarbij een goed zicht nodig is gemakkelijker dan ooit. Zoom Vision vergroot alles wat u ziet met 160% (…)”. Tegelijkertijd verschijnt in beeld: “160x vergroting”.
Samenvatting van de klacht
Op de verpakking van het product staat: “vergroot 160%” ofwel 1,6 keer, maar in de televisiereclame wordt gezegd: “Het vergroot 160 keer”, aldus klaagster. Zij vindt de uiting misleidend.
Klaagster zag de uiting op RTL 4 en verwijst via een link naar het filmpje van adverteerder op YouTube.
Samenvatting van het verweer
Klaagster heeft gelijk dat 160% niet gelijk is aan “160 keer”. Het is nooit de bedoeling geweest om dit product te verkopen als “160 keer”. Adverteerder stelt: “Dit wordt trouwens ook niet in de tekst als zodanig gezegd” en zij deelt mee dat het “You Tube-filmpje” zal worden aangepast.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter stelt vast dat de voice-over in de bestreden uiting zegt: “Zoom Vision vergroot alles wat u ziet met 160% (…)”, terwijl tegelijkertijd in beeld verschijnt: “160x vergroting”. Gelet hierop is de uiting voor de gemiddelde consument dubbelzinnig ten aanzien van de van het gebruik van het product te verwachten resultaten als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Aangezien de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over en transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.