a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Status:

Dossiernr:

2021/00592

Datum:

25-01-2022

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclamefolder van Transavia, waarin verschillende producten worden aangeboden. In de folder staat, voor zover voor de klacht van belang:
“End of year gift SALE!
Discounts up to 70% off”.

De klacht

De uiting bevat de mededeling “Discounts up to 70% off”, terwijl op zowel de voor als achterzijde van de folder geen enkele aanbieding staat met zoveel korting. De hoogste korting is 66%. Bij de andere aanbiedingen is het kortingspercentage veel lager.

Het verweer

Klager heeft gelijk dat er geen product in de flyer is opgenomen waarop het kortingspercentage van 70% van toepassing is. Het product waarop de 70% korting van toepassing zou zijn, is uiteindelijk niet opgenomen in de folder vanwege leveringsproblemen. Per abuis is toen de verwijzing naar de maximale korting van 70% blijven staan.
Adverteerder zal de flyer in de stoelzakken aan boord zo snel mogelijk verwijderen en vervangen door nieuwe flyers die per 1 januari 2022 aan boord komen. Deze flyers zullen wel aan de gestelde vereisten voldoen en adverteerder zal er in het vervolg zeker op letten dat indien er een product uit de folder wordt gehaald, het maximale kortingspercentage (indien van toepassing) ook wordt aangepast.

Het oordeel van de voorzitter

1)  Adverteerder heeft erkend dat het in de uiting genoemde kortingspercentage (“up to 70%”) onjuist is. De uiting bevat daardoor geen juiste informatie over het prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

2)  Nu adverteerder de fout heeft erkend, zij vervolgens heeft verklaard dat zij de flyer zo snel mogelijk zal verwijderen en zal vervangen door nieuwe flyers die wel aan de gestelde vereisten voldoen, en nu zij in het vervolg erop zal letten dat er geen onjuiste percentages worden vermeld, , zal de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken worden gedaan voor zover nog nodig. De voorzitter beslist als volgt.

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken