a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Status:

Dossiernr:

2015/01198

Datum:

08-02-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een kraskaart die klaagster ontving nadat zij een aankoop had gedaan bij Zeeman.

Op de voorzijde van de kaart staat onder de aanhef “Kras & win!”:

“Kras & win!

 € 100 shoptegoed,

 Pretpark kaartjes,

 Of 1 van de 10.000 andere prijzen!

           Kras hier jouw wincode

Ga naar www.zeeman.com/win
Vul jouw wincode in.
Ontdek jouw prijs

                 ZEEMAN”.

Op de achterzijde van de kaart staat onder de aanhef “Kras & win!”:

“Kras & win!

 € 100 shoptegoed,

 Pretpark kaartjes,

 Of 1 van de 10.000 andere prijzen!”.

Hieronder zijn diverse artikelen afgebeeld met in het midden de tekst: “Altijd prijs”.

Onderaan de achterzijde staat: “Voor actievoorwaarden zie www.zeeman.com/win” en “ZEEMAN”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Op de kraskaart staat, na krassen:

“Gefeliciteerd! Je hebt met jouw wincode een prijs gewonnen”.

Als je alle stappen doorlopen hebt, waaronder het beantwoorden van ongeveer acht vragen over je winkelgedrag, worden, onder de aanhef:

“Helaas, er is geen hoofdprijs op jouw code gevallen.

 Als troostprijs staat het volgende voordeel voor je klaar”

de volgende keuzes voorgelegd:

1.

Onder het kopje “Ga naar zeeman.com”: “Bekijk onze nieuwe weekaanbiedingen”.

2.

Onder het kopje “Tot 50% korting op jouw volgende vakantie”: “De mooiste vakantiedeals tegen de allerscherpste prijzen”.

3.

Onder het kopje “30 dagen Gratis Napster abonnement”: “Daarna € 9,95 per maand stopt niet automatisch”.

4.

Onder het kopje “4 weken gratis* een krant naar keuze”: “* exclusief 1 euro bezorgkosten per week”.

Onder de keuzemogelijkheden 1 tot en met 4 kan respectievelijk worden aangeklikt:

“Naar zeeman.com”, “Bekijk nu”, “Verzilver nu” en “VERZILVER NU”.

Klaagster stelt over de verschillende mogelijkheden:

Ad 1.

Dit is een abonnement op een folder van Zeeman, geen prijs.

Ad 2.

Bij TravelBird is geen gepersonifieerde korting te vinden. Het betreft een algemene website, waarop geen kortingen zijn te zien.

Ad 3.

Als je dit Napster abonnement te laat opzegt, zit je eraan vast.

Ad 4.

Dit krantenabonnement kan klaagster altijd al krijgen als zij de betreffende krant belt en zich aanmeldt voor een proefabonnement.

Door middel van de krasactie wordt men verleid om gratis input te geven voor onderzoek naar winkelgedrag. Klaagster stelt: “Dit werkt contraproductief voor de klantenbinding”.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Op de achterzijde van de kraskaart wordt verwezen naar de actievoorwaarden op www.zeeman.com/win”. Voordat iemand deelneemt aan de winactie dient een checkbox te worden aangevinkt, waardoor bevestigd wordt dat de deelnemer akkoord gaat met de deelnamevoorwaarden. In deze voorwaarden, die bij het verweer worden overgelegd, is vermeld hoe het prijzenpakket is opgebouwd, wat de beschikbaarheid is en welke waarde de prijzen vertegenwoordigen. Alle deelnemers maken kans op één van de in de voorwaarden vermeld hoofdprijzen. Indien men geen hoofdprijs wint, ontvangt men een geselecteerd voordeel als troostprijs. In de voorwaarden staat hierover:

“Overige deelnemers ontvangen een 30 dagen gratis Napster proefabonnement

(daarna € 9,95 per maand. Stopt niet automatisch) en/of 10% korting bij Voordeelvanger (bij een minimale besteding van € 24,95. Geldig t/m 31 januari 2016) en/of 4 weken een gratis krant naar keuze (excl. € 1 verzendkosten per week)”.

Zoals in de deelnamevoorwaarden is vermeld, vertegenwoordigen de prijzen binnen de winactie verschillende waarden. Logischerwijs kan niet iedereen worden beloond met een hoofdprijs, maar wel kan iedere deelnemer worden geattendeerd op een selectie van voordeel en acties als dank voor de deelname.

Door deze attentie ofwel het presenteren van dit gecombineerde aanbod aan de consument, en daarmee het financieel voordeel dat de consument kan genieten, wordt voldaan aan de definitie van een beloning of prijs. Uitgaande van de definitie van “prijs” in Van Dale, 2015, zijn in dit geval de volgende twee betekenissen van toepassing:

beloning voor een bijzondere prestatie in een wedstrijd, spel enz.
dat wat iemand in een loterij wint. 

Het geselecteerde voordeel en de acties zijn wel degelijk een beloning volgens de algemeen geaccepteerde definities. De tekst “Er is een prijs gevallen op jouw code” is dan ook niet misleidend. Niet wordt gesteld dat er een hoofdprijs is gewonnen.

Klaagster vindt dat er sprake is van verleiding met als doel het inwinnen van gratis input voor onderzoek naar winkelgedrag. In de deelnamevoorwaarden is vermeld dat persoonsgerelateerde data zullen worden verwerkt. Door de checkbox aan te vinken, is klaagster met deze verwerking akkoord gegaan.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat de klacht op in die zin dat de “troostprijs” die men ontvangt, indien er “geen hoofdprijs op jouw code gevallen” is, niet kan worden aangemerkt als een “prijs” zoals vermeld op de kraskaart, waarop staat: “Altijd prijs” en “Kras & win!

 € 100 shoptegoed,

 Pretpark kaartjes,

 Of 1 van de 10.000 andere prijzen!”.

In het geval van klaagster stond als “troostprijs” “voordeel” voor haar klaar, inhoudende

de volgende aanbiedingen:

1.

Onder het kopje “Ga naar zeeman.com”: “Bekijk onze nieuwe weekaanbiedingen”.

2.

Onder het kopje “Tot 50% korting op jouw volgende vakantie”: “De mooiste vakantiedeals tegen de allerscherpste prijzen”.

3.

Onder het kopje “30 dagen Gratis Napster abonnement”: “Daarna € 9,95 per maand stopt niet automatisch”.

4.

Onder het kopje “4 weken gratis* een krant naar keuze”: “* exclusief 1 euro bezorgkosten per week”.

Volgens de bij het verweer overgelegde “Voorwaarden Zeeman Kras- & Winactie” ontvangen deelnemers die geen hoofdprijs ontvangen:

“(…) een 30 dagen gratis Napster proefabonnement (daarna € 9,95 per maand. Stopt niet automatisch) en/of 10% korting bij Voordeelvanger (bij een minimale besteding van € 24,95. Geldig t/m 31 januari 2016) en/of 4 weken een gratis krant naar keuze (excl. € 1 verzendkosten per week)”.

Naar het oordeel van de Commissie rechtvaardigt het door klaagster ontvangen voordeel, meer in het bijzonder het Napster abonnement en de gratis krant gedurende 4 weken, die beide ook in de deelnamevoorwaarden worden genoemd, niet dat gesproken wordt over een “prijs”. De Commissie overweegt daartoe dat het Napster abonnement, dat na 30 dagen € 9,95 per maand kost, niet automatisch stopt. Verder heeft adverteerder niet weersproken dat men altijd 4 weken gratis een krant kan ontvangen, wanneer men zich aanmeldt voor een proefabonnement.

Gelet op het bovenstaande wordt op de kraskaart de bedrieglijke indruk gewekt dat de consument door een bepaalde handeling te verrichten een prijs zal winnen, terwijl er in feite geen sprake is van een prijs. In zoverre is er sprake van agressieve reclame als bedoeld in Bijlage 2 onder 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor is de uiting oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken