a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2010/00602

Datum:

23-09-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting op www.neboweb.nl waarin met betrekking tot de wekkerradio “Sony ICF-C 8 WM Type tuner digitaal” is vermeld: “in huis”. 

 

De klacht

 

De bewuste wekkerradio was niet werkelijk “in huis”; Nebo diende de wekker eerst van een toeleverancier te ontvangen, alvorens deze aan klaagster te kunnen toesturen. Klaagster vindt de uiting misleidend. Klaagster bestelde de wekker uitsluitend op basis van de opvatting dat “in huis” betekent dat zij de wekker tijdig voor haar vakantie zou ontvangen.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.

Op de website www.neboweb.nl is onder de tab ‘klantenservice’ duidelijk omschreven wat de levertijden van de verschillende productgroepen zijn. Uit deze informatie blijkt dat de levertijd in geval van de status “op voorraad” 1 á 2 werkdagen, in geval van de status ““op voorraad huishoudelijke artikelen, computers & toebehoren, GSM, Televisie, radio en portable entertainment” 2 á 3 werkdagen en in geval van de status “in bestelling” 5 á 10 werkdagen.

Inmiddels heeft adverteerder de webmaster gevraagd om de term ‘in huis’ te vervangen door ‘op voorraad’. Toen klaagster de wekkerradio bestelde, was deze ‘op voorraad’ en kon adverteerder volgens haar voorwaarden leveren.

 

De repliek

 

Klaagster handhaaft haar klacht en licht deze nader toe.     

 

Het oordeel van de Commissie

 

Naar adverteerder niet, althans niet duidelijk heeft weersproken, diende adverteerder de door klaagster bestelde wekkerradio eerst van een toeleverancier te ontvangen, alvorens deze aan klaagster te kunnen toesturen. Naar het oordeel van de Commissie wordt door de woorden “in huis” echter de indruk gewekt dat Nebo zelf reeds beschikt over het product waarbij deze vermelding staat, zodat niet hoeft te worden gewacht op toezending van dat product door een toeleverancier aan adverteerder.

 

Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de gewraakte uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de beschikbaarheid van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b  van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument  er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Dat op de website www.neboweb.nl onder het kopje “ klantenservice” de begrippen “op voorraad” en “in bestelling” worden toegelicht, leidt niet tot een ander oordeel.

 

Wat betreft de door adverteerder genoemde vervanging van ‘in huis’ door ‘op voorraad’    geeft de Commissie adverteerder in overweging om deze wijziging voor te leggen aan de afdeling Monitoring&Compliance van de Stichting Reclame Code, zodat kan worden nagegaan of met de wijziging gevolg wordt gegeven aan onderstaande aanbeveling van de Commissie.                                                     

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken