a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2009/00905

Datum:

10-03-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden uiting

           

Het betreft een aanbieding voor entreekaartjes voor attractieparken in de huis-aan-huis folder van adverteerder die begin oktober 2009 is verspreid. Naast afbeeldingen van verschillende attractieparken en de vermelding “2e halve prijs” staat onder de kop “Dubbel zoveel pret in de herfstvakantie”:

“ –     Tweede kaartje halve prijs.

–          Deze aanbieding geldt voor alle parken in het AH-assortiment zoals

Ouwehands Dierenpark of Madurodam.

–          Geen wachttijden bij de kassa.

  Kijk voor meer deelnemende parken en de voorwaarden op ah.nl.”

 

De klacht

 

In de folder staat dat de actie “Tweede kaartje halve prijs” geldt voor de herfst­vakantie. De actie blijkt echter alleen te gelden voor de herfstvakantie van het noorden van Nederland en niet voor de periode waarin het zuidelijk deel van het land herfstvakantie heeft.

 

Het verweer

 

In de uiting wordt voor de voorwaarden verwezen naar de website van adverteerder. In de (door adverteerder overgelegde) voorwaarden staat onder meer dat de “actie loopt van 12 t/m 25 oktober 2009” en dat de toegangskaarten inwissel­baar zijn “tot einde seizoen 2009”. De uiting is niet onduidelijk of misleidend.

 

De repliek

 

De aanduiding “herfstvakantie” zal in het algemeen worden opgevat als de periode in de herfst waarin kinderen vrij van school zijn. De voor de herfstvakantie aangekondigde actieperiode blijkt echter niet overeen te komen met de periode waarin het zuidelijk deel van het land herfstvakantie heeft.

 

De dupliek

 

De toegangskaarten voor de deelnemende parken zijn verkrijgbaar tijdens de in de voorwaarden vermelde actieperiode en kunnen worden ingewisseld tot het einde van het seizoen 2009, dus bijvoorbeeld in de herfstvakantie.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de bestreden reclame-uiting wordt een tweede toegangskaartje voor bepaalde attractieparken voor de halve prijs aangeboden onder de aanhef “Dubbel zoveel pret in de herfstvakantie”. Voor de op de actie van toepassing zijnde voorwaarden wordt daarbij verwezen naar de website van adverteerder. In de voorwaarden staat de looptijd van de actie, te weten van 12 t/m 25 oktober 2009, en het feit dat de kaarten bij de meeste parken inwisselbaar zijn tot het eind van het seizoen 2009.

De Commissie is van oordeel dat adverteerder daarmee voldoende duidelijk heeft gemaakt wanneer men de kaartjes dient te kopen en dient in te wisselen. Dat in de advertentie wordt gesproken over “Dubbel zo veel pret in de herfstvakantie” doet daaraan niet af. De gemiddelde consument zal deze woorden zo uitleggen dat in de uiting de herfst­vakantie wordt genoemd als een goede gelegenheid voor het inwis­selen van de in de actieperiode aangeschafte toegangskaarten.

 

De beslissing

 

Gelet op het vorenstaande wijst de Commissie de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken