a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2020/00031

Datum:

24-02-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website www.vakantieveilingen.nl, voor zover daarop staat:

“Een hele dag wellness bij Spa Sport Hotel Zuiver (2 p.)”

[…]

“Wat wordt er geveild?
· Wellnessdag bij Spa Hotel Zuiver in Amsterdam

· Deelname aan professionele opgietingen

· Voor 2 personen

Plus- en minpunten

· Iedere dinsdag en donderdag is badkledingdag

· Toplocatie bij het Amsterdamse Bos

· Op sommige dagen geldt een toeslag

· Parkeerkosten niet inbegrepen”.

 

De klacht

Klaagster maakt bezwaar tegen de uiting omdat er staat dat op “sommige dagen” een toeslag geldt, maar dat dit alle weekenden zijn. Dat zijn volgens klaagster verborgen toeslagen.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.
Adverteerder geeft aan dat in sommige gevallen nadere voorwaarden gelden aan het verzilveren van de voucher en het bezoek. Deze nadere voorwaarden zijn onderdeel van het aanbod en worden volgens adverteerder duidelijk op de website aangegeven. Volgens adverteerder heeft klaagster niet de volledige uiting overgelegd. Adverteerder heeft zelf de volledige versie van de uiting overgelegd. Daarop is te zien dat direct onder de “plus- en minpunten” een kopje “Data” staat met daaronder de volgende tekst:
“Geldig t/m 4 maanden na winnen.

Er is een vast aantal plaatsten per dag. Reserveer snel voordat jouw datum is volgeboekt.
Op badkledingdagen en in het weekend geldt een toeslag van € 6,95 p.p. te voldoen aan Spa Sport Hotel Zuiver.
Badkledingdagen iedere dinsdag en donderdag.”

Adverteerder geeft aan dat de consument tijdig alle informatie krijgt welke nodig is om te beslissen om wel of niet tot een bod (en uiteindelijke aankoop) over te gaan. In dit geval staat volgens adverteerder duidelijk weergegeven op welke dagen en welke type dagen de toeslag van toepassing is.

 

Het oordeel van de voorzitter

Bij het beoordelen van de uiting dient de volledige uiting in acht te worden genomen.

De door klaagster overgelegde uiting is aan deze beslissing gehecht als bijlage 1. Adverteerder heeft in haar verweer meegedeeld dat dat de uiting die klaagster heeft overgelegd, niet volledig is, en zelf de volledige uiting overgelegd die aan deze beslissing is gehecht als bijlage 2. Op de door adverteerder overgelegde uiting is te zien dat voor badkledingdagen en in het weekend een toeslag geldt. Deze informatie is bij de door klaagster overgelegde uiting kennelijk weggevallen. Nu de voorzitter op 14 januari 2020 ambtshalve heeft vastgesteld dat de uiting overeenstemt met hetgeen adverteerder heeft overgelegd gaat hij bij de beoordeling van de klacht uit van de door adverteerder overgelegde uiting. Aangezien in deze uiting de informatie over de toeslag in het weekend en op badkledingdagen naar het oordeel van de voorzitter voldoende duidelijk is opgenomen, wordt beslist als volgt

 

De beslissing van de voorzitter

De klacht wordt afgewezen.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken