a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2009/00767

Datum:

14-01-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

 

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie in de Volkskrant van 12 oktober 2009, waarin door adverteerder ‘10- t/m 24-daagse zonvakanties’ naar Bali worden aangeboden. Rechts bovenin de advertentie staat:

“Inclusief

– vliegreis met KLM

– taxen

– verblijf in hotel of op resort

10 dagen van

849

Voor

599”.

 

Hieronder staat onder meer:

“Vertrek: di., vr. en zo. van 20/12 t/m 26/3” en

“Boeken kan nog t/m 14 november.”

 

De klacht

 

Nadat klager contact had opgenomen met adverteerder om een reis naar Bali te boeken met als vertrekdatum 25 december 2009, bleek dat de actie slechts gold voor een reis met zes personen, dat de genoemde € 599,- een ‘vanaf-prijs’ is en dat de prijs niet geldt in de periode dat klager had willen reizen. Klager is van mening dat de uiting misleidend is.

 

Het verweer

 

Reeds bij e-mail van 15 oktober 2009 heeft adverteerder klager ervan op de hoogte gesteld dat adverteerder zich bewust is van het feit dat de betreffende advertentie misleidend is. Adverteerder deelt het standpunt van klager.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de uiting worden ‘10- t/m 24-daagse zonvakanties’ aangeboden tegen een verlaagd tarief. In de advertentie wordt gesuggereerd dat men, om van dit aanbod gebruik te maken, diende te vertrekken op dinsdag, vrijdag of zondag tussen 20 december 2009 en 27 maart 2010. Naar onweersproken is gesteld kon men echter, om in aanmerking te komen voor het actietarief – niet op (vrijdag) 25 december 2009 vertrekken. Voorst diende men met zes personen te reizen. Nu deze informatie in de uiting ontbreekt, is de Commissie van oordeel dat sprake is van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De Commissie is van oordeel dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Op grond van het voorgaande is de uiting – naar door adverteerder overigens is erkend – misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken