a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2009/00784

Datum:

21-12-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de website www.sunrisezeilen.nl. Op deze website wordt onder meer een zeilreis inclusief vlucht vanaf Levkas aangeboden. Er staat onder meer:

 

‘Data                Route                          Dgn                 Prijs p.p.          Beschikbaar

19/09               Astakos route              8                      659,-                1’

 

Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

 

Op de website www.sunrisezeilen.nl wordt een zeilreis vanuit Levkas aangeboden voor € 659,- per persoon. Toen klager belde om te boeken werd hem meegedeeld dat de reis € 100,- per persoon duurder zou zijn. Twee dagen nadat klager heeft geboekt staat de zeilreis nog steeds voor de prijs van € 659,- op de website en is nog één plaats beschikbaar. Klager vindt de reclame misleidend en in strijd met de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR).

 

Het verweer

 

Voorafgaand aan het seizoen koopt adverteerder stoelen in op vluchten naar locaties van de aangeboden zeilreizen. Wanneer deze stoelen op zijn, is de reis uitverkocht. Het is soms mogelijk om voor uitverkochte reizen te boeken indien extra stoelen beschikbaar zijn. Deze zijn duurder omdat ze apart worden ingekocht. Klager is akkoord gegaan met het betalen van een dergelijke meerprijs omdat hij in een bepaalde periode op vakantie wilde, in plaats van een andere periode waarin de reis wellicht nog wel beschikbaar was. Adverteerder kan aantonen dat de reis is aangeboden voor de geadverteerde prijs totdat de stoelen waren uitverkocht. Voorts merkt adverteerder op dat het kan voorkomen dat een reis is uitverkocht maar dat de gegevens de rest van de dag nog op de website staan omdat deze twee keer per dag handmatig wordt aangepast.

 

Mondelinge behandeling

 

Klager stelt dat adverteerder geen juiste prijzen vermeldt op zijn website. Klager heeft op 17 augustus 2009 geboekt en een meerprijs moeten betalen. Twee dagen na zijn boeking is de reis met de ‘oorspronkelijke’ prijs beschikbaar voor twee personen. Adverteerder had op de website moeten informeren dat dezelfde reis voor een hogere prijs kan worden aangeboden.

 

Dat de reis na de boeking van klager op de website tegen de oude prijs wordt aangeboden komt, volgens adverteerder, door een annulering. Op de website is de beschikbaarheid dienaangaande aangepast. Voorts is Sunrise Zeilen opgehouden te bestaan en opereert nu onder de naam Sunrise en Go Best.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) Klager heeft onweersproken gesteld dat op de datum dat hij de zeilreis wilde boeken, deze op de website van adverteerder voor € 659,- werd aangeboden. Volgens artikel

V lid 2 RR dienen reclame-uitingen voor diensten die niet meer beschikbaar zijn onverwijld gestaakt te worden. Nu vast staat dat de aangeboden reis van € 659,- was uitverkocht maar hiervoor nog wel op de website werd geadverteerd, is de Commissie van oordeel dat adverteerder deze uiting onverwijld had moeten staken. Nu dit niet is gebeurd, acht de Commissie de klacht gegrond.

 

2) Voor zover adverteerder stelt dat de reclame-uiting niet onverwijld is gestaakt vanwege het handmatig aanpassen van de website dat twee maal per dag gebeurt, merkt de Commissie het volgende op. De wijze waarop adverteerder intern het (technisch) procedé regelt aangaande het updaten van de eigen website en eventuele onjuiste prijsvermeldingen die hieruit voortvloeien, doet niet af aan de verplichting dat reclame-uitingen voor diensten die niet meer beschikbaar zijn onverwijld dienen te worden gestaakt. De Commissie vindt derhalve in dit betoog geen aanleiding om anders te oordelen.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel V lid 2 van de Reclamecode Reisaanbiedingen. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken