a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2009/00847

Datum:

28-01-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uiting

 

Het betreft de website www.vakantieveilingen.nl. Nadat men op deze website de link ‘Hotels’ heeft aangeklikt, komen verschillende hotels in beeld met onder meer een foto en een beschrijving van dit hotel. Hiernaast staat de link “Bieden”. Wanneer men, bij een van deze aangeboden hotels, op de link “Bieden” heeft geklikt, wordt men doorverwezen naar een webpagina waarop onder meer foto’s en een uitgebreide beschrijving van het bewuste hotel staan. Op deze webpagina staat, bij het voorbeeld dat klager heeft overgelegd, onder meer de tekst:

“Wat wordt er geveild?

2-daags arrangement voor 2 personen met overnachting in een standaard 2-persoonskamer, Incl. uitgebreid ontbijtbuffet in Hotel De Geulvallei in Houthem st. Gerlach.

AANKOMST: elke dag op basis van actie beschikbaarheid

(Nationale feestdagen uitgezonderd).”

 

De klacht

 

Klager heeft, door te bieden op de website van adverteerder, onder meer een 2-daags arrangement met overnachting gewonnen in een “4****Hotel midden op de Veluwe met de allure van een Engels landhuis en eigen paardenstallen!”, te reserveren via ‘Fletcher Hotels’. Op de waardebon die klager heeft ontvangen staat dat men maximaal 5 dagen van te voren het betreffende hotel kan boeken. Klager stelt dat hij verschillende malen tevergeefs heeft geprobeerd het bewuste verblijf op een bepaalde datum te boeken. Op maandag 9 november 2009 heeft klager om 9.00 uur geprobeerd te boeken voor vrijdag 13 november 2009. Dit was niet mogelijk. Wel was mogelijk om te boeken in een ander hotel van Fletcher. Zowel Fletcher Hotels als adverteerder beroepen zich op de mededeling dat men “elke dag op basis van actie beschikbaarheid” kan boeken. Klager vermoedt dat, terwijl op de website een bepaald hotel wordt aangeboden, in werkelijkheid een kamer in een willekeurig Fletcher Hotel wordt geveild. Gelet op het voorgaande acht klager de reclame-uiting misleidend.

 

Verweer

 

De Commissie vat het verweer als volgt samen.

 

Uit de zin: “Aankomst: elke dag op basis van actie beschikbaarheid (Nationale feestdagen uitgezonderd)”, blijkt dat het aantal beschikbare kamers beperkt is. Voorts staat in de uiting dat de gewonnen waardebon “Geldig (is) in alle andere Fletcher hotels”.

Gelet op het voorgaande acht adverteerder de klacht ongegrond.

 

De mondelinge behandeling

 

De heer Beemsterboer voornoemd licht het standpunt van adverteerder nader toe. Onder meer heeft hij meegedeeld dat in iedere aangeboden accommodatie een beperkt aantal plaatsen beschikbaar wordt gehouden voor de via het systeem van adverteerder geveilde vakanties. In de gevallen dat een klant, omdat er geen plaatsen meer beschikbaar zijn, er niet in slaagt om op de door hem gewenste datum in het bewuste hotel te boeken, mag men op die datum verblijven in een ander hotel naar keuze van de desbetreffende aanbieder. Voorts heeft de heer Beemsterboer meegedeeld dat het beleid van adverteerder erop neerkomt dat, indien men er de eerste keer niet in geslaagd is om op de gewenste datum in de gewenste accommodatie te boeken, dit in ieder geval de tweede keer wel lukt.

 

Het oordeel van de Commissie  

 

Klager heeft gesteld dat hij ‘meerdere malen geprobeerd’ heeft om de door hem ‘gewonnen’ overnachting in het bewuste hotel op een bepaalde datum te boeken. Omdat dit niet is gelukt, vermoedt klager dat adverteerder, terwijl op de website een verblijf in een specifiek hotel wordt aangeboden, in werkelijkheid een kamer in een willekeurig hotel veilt. De Commissie is echter van oordeel dat klager, tegenover het door adverteerder gestelde en gelet op het feit dat klager slechts één datum noemt waarop hij geprobeerd heeft te boeken, zijn geuite vermoeden onvoldoende heeft onderbouwd. Voorts acht de Commissie het uit de zin “Aankomst: elke dag op basis van actie beschikbaarheid (…)” voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat er een beperkt aantal kamers voor de veilingen beschikbaar is en dat aldus de kans bestaat dat een door hem ‘gewonnen’ accommodatie op de door hem gewenste datum vol geboekt is. Gelet op het voorgaande dient de klacht te worden afgewezen.

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande wijst de Commissie de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken