a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2010/00216

Datum:

29-04-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een banner met een advertentie voor ‘Corendon vlieg vakanties’, met een afbeelding van twee harten. Op één van de harten staat: “€ 50,- korting”.

Onder de harten staat de tekst:

“Op Valentijnsdag willen wij u een liefdevol cadeau geven. Als u namelijk op zondag 14 februari een reis boekt ontvangt u van ons op alle boekingen €50 extra korting. Zo maar omdat het Valentijnsdag is.

Wij wensen u een prettige dag en vooral een romantische vakantie toe!”

 

Een kopie van de advertentie is aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

 

De € 50,- korting blijkt niet op alle boekingen van toepassing te zijn, maar uitsluitend op boekingen voor complete reizen. Gelet hierop acht klager de uiting misleidend.

 

Verweer

 

Via de bewuste banner wordt men doorgeleid naar de website www.corendon.nl. De korting was van toepassing op alle aangeboden reizen op deze website. Via de link ‘vluchten’ op de website wordt de bezoeker doorgeleid naar www.corendon.com. Dit is een andere website waarop andere voorwaarden gelden en waarop de korting niet van toepassing was. Adverteerder erkent dat de tekst niet geheel duidelijk was.

 

Het oordeel van de Commissie  

 

In de bewuste banner staat dat men, wanneer men op zondag 14 februari ‘een reis boekt’ men ‘op alle boekingen’ € 50,- extra korting krijgt.

Aldus is naar het oordeel van de Commissie niet duidelijk dat deze korting niet geldt voor de boekingen die worden gemaakt op www.corendon.com, welke website wordt bereikt via de link ‘vluchen’ op de website www.corendon.nl (waar de korting wel geldt).

Nu in de uiting zonder voorbehoud wordt meegedeeld dat de korting geldt voor ‘alle boekingen’, is de Commissie van oordeel dat sprake is van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De Commissie is van oordeel dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Op grond van het voorgaande is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken