a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2010/00252

Datum:

29-04-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een banner met een advertentie voor ‘Corendon vlieg vakanties’, met een afbeelding van twee harten. Op één van de harten staat: “€ 50,- korting”.

Onder de harten staat de tekst:

“Op Valentijnsdag willen wij u een liefdevol cadeau geven. Als u namelijk op zondag 14 februari een reis boekt ontvangt u van ons op alle boekingen €50 extra korting. Zo maar omdat het Valentijnsdag is.

Wij wensen u een prettige dag en vooral een romantische vakantie toe!”

 

De klacht

 

In plaats van € 50,- extra korting wordt slechts € 30,- extra korting gegeven. De gebruikelijke webkorting van € 20,- is op Valentijnsdag namelijk komen te vervallen.

 

Verweer

 

De webkorting van € 20,- geldt slechts op bepaalde data en is dus niet gebruikelijk. Ten tijde van de Valentijnsactie was de webkorting niet van toepassing. Adverteerder is van oordeel dat de uiting niet misleidend is.

 

Het oordeel van de Commissie 

 

De Commissie is van oordeel dat met het woord ‘extra’ in de zin ‘extra korting van € 50,-’, wordt gesuggereerd dat men deze korting bovenop een andere, reeds bestaande korting, krijgt. Gebleken is echter dat de door klager genoemde € 20,- webkorting ten tijde van de Valentijnsactie niet van toepassing was en dat de € 50,- korting hiervoor in de plaats kwam. Niet is gesteld of gebleken dat, ten tijde van onderhavige actie, bovenop de korting van € 50,-, er een andere korting wordt gegeven, waardoor het gebruik van het woord ‘extra’ verklaard zou kunnen worden.

Gelet op het voorgaande is de Commissie is van oordeel dat de uiting gepaard gaat met onjuiste informatie over het bestaan van een specifiek prijsvoor­deel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code. De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde con­su­ment hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de reclame-uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken