a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2011/00064

Datum:

08-03-2011

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een reclame-uiting van adverteerder op  www.vakantieveiling.nl.

 

De klacht

 

De mogelijkheid werd geboden om te bieden op een “Midweek lastminute: all inclusive voor twee”. De aanbieding bleek echter geen midweek te betreffen, maar slechts één midweek-overnachting. In eerste instantie wordt een midweek aangeboden. Pas op de volgende pagina staat dat het om slechts één overnachting gaat. Klager acht de aanbieding onduidelijk en daardoor misleidend.

 

Het verweer

 

Als men op de advertentie klikt, komt men op de pagina waar men kan bieden. Op deze pagina staat duidelijk waar men op kan dan wel gaat bieden. Daar staat, onder het kopje “Wat wordt er geveild?” naast “bied mee” dat er één overnachting wordt geveild. Het daadwerkelijke biedproces is dan nog niet begonnen.

 

Het oordeel van de voorzitter

Onder een midweek pleegt te worden verstaan een periode van maandag, veelal na 15.00 uur, tot vrijdag, veelal 12.00 uur. Anders dan klager mocht verwachten, bleek adverteerder geen midweek te veilen, maar slechts één van de vier in een midweek vallende overnachtingen. Adverteerder beroept zich op het feit dat op de vervolgpagina, naast de ruimte die gereserveerd is om een bod uit te brengen, onder het kopje “Wat wordt er geveild?”, staat dat één overnachting wordt geveild, doch deze nadere toelichting neemt niet weg dat men door het onjuiste gebruik van het woord “midweek”, in de eerste beschrijving van het aanbod, op het verkeerde been wordt gezet. Gelet hierop is onjuiste informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hijanders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.  

 

De beslissing van de voorzitter

 

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt hij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken