a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2011/01060-I

Datum:

20-12-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de voucher waarmee de mogelijkheid wordt geboden om bij adverteerder sub 2  een vakantie-accommodatie te boeken.

 

De klacht

 

Alleen in de 3 in Duitsland gelegen vakantieparken kan men een accommodatie voor één week boeken. In de andere parken kan men alleen een midweek of een weekend boeken. Nu het niet in alle 15 parken mogelijk is om ook een accommodatie voor een week te boeken, is de uiting misleidend.

Bovendien kost een bungalow in de wintermanden, uitgezonderd schoolvakantie’s en feestdagen, minder dan € 99,-.

Gelet hierop acht klager de reclame-uiting misleidend.

 

Het verweer

 

Adverteerder sub 1 stelt voor deze actie vakantiepakketten te hebben aangeboden die oplopen tot een waarde van € 330,00. De klacht richt zich tegen één van de acties die adverteerder sub 2 jaarlijks voert. De mogelijkheid bestaat dat bepaalde huisjes met een grotere korting worden aangeboden. Voor de gehele deal wordt verwezen naar www.groupon.nl/deals/travel/weekend-midweek-week-roompotparken/873015 .

 

Adverteerder sub 2 stelt dat zijn aanbod door verweerder sub 1 aan eigen klanten wordt aangeboden door middel van een internet-actiepagina waarop alles, zoals aanbod, voorwaarden en bijkomende kosten, duidelijk zijn vermeld. Wat klager wilde boeken, zat niet in de actie.  

 

Het oordeel van de Commissie   

 

Adverteerders hebben niet weersproken dat het niet mogelijk is om in alle 15 Roompotparken, waarvoor men van deze voucher gebruik kan maken, een accommodatie voor een week te boeken. Dit blijkt, naar klager onweersproken heeft gesteld, alleen mogelijk te zijn in de drie in Duitsland gelegen accommodaties. Dit blijkt niet uit de voucher. Daar staat dat het met deze voucher mogelijk is om een accommodatie “voor een weekend, midweek of week in één van de 15 Roompotparken” te boeken. terwijl het niet mogelijk is om een week in één van de parken in Nederland te boeken. 

 

Voorts is niet weersproken dat het op de voucher genoemde bedrag van € 330,00 een reëel beeld geeft van de waarde die de voucher vertegenwoordigt.

 

Op grond van bovenstaande overweging is in de uiting voor de gemiddelde consument onvolledige en onjuiste informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b            van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. 

 

De beslissing van de Commissie

 

Op grond van het hierboven overwogene acht de Commissie de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt zij adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken