a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2014/00096

Datum:

11-03-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiereclame waarin adverteerder erop wijst dat men bij hem “kindvriendelijke vakanties” kan boeken, maar ook “hotels alleen voor grote mensen”.

In de uiting zeggen twee piloten die zojuist met een vliegtuig van Corendon in een tropisch oord zijn aangekomen, onder meer:

“Wij zijn altijd op zoek naar de allerleukste kindvriendelijke vakanties voor de scherpste prijs, want u wilt natuurlijk het beste voor uw oogappeltje”.

Vervolgens ziet men één van de piloten in een kindvriendelijk vakantieoord, omringd door uitgelaten kinderen.

Dan komt de andere piloot in beeld. Hij zit in aan een tafeltje in een grote rustige eetzaal en zegt: “Maar soms wil je even niet kindvriendelijk en daarom hebben we ook hotels alleen voor grote mensen”.

Op dat moment komt zijn collega binnen, die bij hem aan tafel gaat zitten en vraagt “Dus ook zonder die ettertjes?”

“Ja en natuurlijk scherp geprijsd.”

De klacht

Het woord “ettertjes” is bijzonder grof. Dit is een scheldwoord dat niet past bij jonge kinderen en niet past in een reclame. Ook voor kinderen is het vervelend om met ettertjes te worden aangeduid. Bovendien zijn kinderen alleen “ettertjes“ als ze geen aandacht en leiding krijgen.

Het verweer

Het woord ettertjes is gebruikt om de aandacht te trekken en niet om mensen tegen het hoofd te stoten. Het is ook niet onaardig bedoeld.

De uiting toont het contrast tussen een vakantie in een Kids & Co-oord waar kinderen genieten van een super-kindvriendelijke vakantie en een verblijf in een adult-only hotel, een ander product van adverteerder. De uiting is humoristisch bedoeld.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat de klacht aldus op dat klaagster de uiting in strijd acht met de goede smaak en het fatsoen alsmede nodeloos kwetsend voor kinderen. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) deze criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter daarvan.

Naar het oordeel van de Commissie is de grens van het toelaatbare in deze uiting niet overschreden. Op kennelijk humoristisch bedoelde wijze wordt de tegenstelling tussen de Kids & Co vakanties, die met name op kinderen zijn gericht, en vakanties voor volwassenen in een adult-only hotel uitvergroot. Het feit dat de man, na een verblijf in een Kids & Co-oord, aangekomen in een adult-only hotel verzucht “oh, dus ook zonder die ettertjes”, getuigt van overdrijving en is duidelijk grappig bedoeld.

Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de klacht ongegrond.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken