a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2015/00570

Datum:

27-07-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting op www.vakantieveilingen.nl. Daarin staat onder meer:

“Wat wordt er geveild?

     1 overnachting in een Fletcher Hotel

     Keuze uit ruim 65 hotels (3 en 4 sterren)

     Inclusief uitgebreid ontbijtbuffet

     Voor 2 personen”.     

 

 

De klacht

 

De klacht kan als volgt worden samengevat.

Op www.vakantieveilingen.nl kan worden geboden op waardebonnen van Fletcher Hotels. Daarmee kan een overnachting worden geboekt. Gesteld wordt:

“Keuze uit ruim 65 hotels”. Dit is niet juist. Men kan niet eerder dan 5 dagen tevoren boeken. Als men naar de boekingssite gaat, blijkt dat er nauwelijks hotels beschikbaar zijn; soms maar 1, soms geen, bij uitzondering 5 of 6, maar nooit 65.

Indien men kijkt op de site van Fletcher zelf, dan blijkt dat er overal voldoende kamers beschikbaar zijn, maar kennelijk niet voor waardebonhouders.

 

Het verweer van verweerder sub 1

 

Dit verweer kan als volgt worden samengevat.

Klager heeft op 30 juni 2015 een veiling gewonnen voor een waardebon te besteden bij Fletcher Hotels. Deze bon is geldig tot 30 juni 2015. Een reservering is maximaal 5 dagen voor aankomst te maken. Deze procedure wordt uitgelegd onder het kopje ‘Actievoorwaarden’. In die voorwaarden staat onder meer:

 

“Na betaling ontvang je als hoogste bieder een waardebon met een unieke code, waarmee je een boeking kunt maken via de speciale actiepagina. Er is tegenover elke verkochte waardebon een aantrekkelijk aanbod kamers beschikbaar. Per hotel is een deel van het aantal kamers beschikbaar gesteld, verspreid over de gehele actieperiode. Je ziet 5 dagen vóór de gewenste aankomstdatum welke hotels er op die dag beschikbaar zijn. Je kunt dan ook direct reserveren.

 

Fletcher Hotel Amsterdam doet niet mee aan deze actie.

 

Kijk voor de complete actievoorwaarden op www.fletchervakantieveiling.nl”.

 

Bij het verweer worden afdrukken overgelegd van www.vakantieveilingen.nl, waarin onder meer de hierboven aangehaalde ‘Actievoorwaarden’ zijn te lezen.

 

Er doen ruim 60 hotels (3- en 4- sterren) van Fletcher mee aan dit arrangement. De beschikbare kamers staan los van het reguliere reserveringssysteem van Fletcher en worden iedere dag in het reserveringssysteem ingevoerd, zodat de consument kan zien welke kamers er voor de komende dagen beschikbaar zijn.

 

Fletcher zorgt ervoor dat er “voldoende beschikbaarheid” wordt ingeladen in het reserveringssysteem. Er kan echter niet worden gegarandeerd dat een specifiek hotel beschikbaar is in een specifieke periode.

 

Wanneer klager een bericht stuurt naar verweerder met een paar data en hotels die klagers voorkeur hebben, dan zal verweerder contact opnemen met Fletcher Hotels om te kijken of een (vroegtijdige) reservering mogelijk is.

 

Het verweer van verweerder sub 2

 

Dit verweer kan als volgt worden samengevat.

Uit de actievoorwaarden blijkt duidelijk dat men niet eerder dan 5 dagen tevoren kan boeken. De “beschikbaarheden” worden dagelijks bekeken en aangevuld, zodat de gast altijd voldoende keus heeft. De beschikbaarheden fluctueren wel. Dat heeft te maken met het aantal boekingen. Ook dit blijkt duidelijk uit de actievoorwaarden. Dat het aantal beschikbare kamers op de site van Fletcher niet overeenkomt met het aantal beschikbare kamers in het kader van de onderhavige actie klopt en blijkt ook uit de actievoorwaarden, waarin onder meer staat: “Per hotel is een deel van het aantal kamers beschikbaar gesteld, verspreid over de gehele actieperiode”.

 

 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Door de absolute mededeling “Keuze uit ruim 65 hotels (3 en 4 sterren)” wordt de indruk gewekt dat men in het kader van de onderhavige veiling van “1 overnachting in een Fletcher Hotel” in beginsel kan kiezen uit 65 hotels, in beginsel in die zin dat het natuurlijk kan voorkomen dat één of meer hotels door eerdere reserveringen in het kader van vakantieveilingen.nl niet meer beschikbaar zijn. Geen van beide verweerders heeft echter weersproken dat bij het boeken blijkt dat er soms maar 1, soms geen en bij uitzondering 5 of 6 hotels beschikbaar zijn, maar nooit 65. Het komt de Commissie voor dat dit niet alleen door eerdere reserveringen komt, maar door het ter beschikking stellen van een gering aantal hotels. In dit verband wijst de Commissie op de volgende mededeling in de “Actievoorwaarden’: “Je ziet 5 dagen vóór de gewenste aankomstdatum welke hotels er op die dag beschikbaar zijn”. Kennelijk worden niet alle 65 hotels aangeboden, maar wordt er steeds een selectie uit die hotels gemaakt.  

Verweerders hebben volstaan met de mededeling dat er sprake is van “voldoende beschikbaarheid” respectievelijk “altijd voldoende keus” en met een verwijzing naar de ‘Actievoorwaarden’ op www.vakantieveilingen.nl, waarin onder meer staat:

“Er is tegenover elke verkochte waardebon een aantrekkelijk aanbod kamers beschikbaar. Per hotel is een deel van het aantal kamers beschikbaar gesteld, verspreid over de gehele actieperiode. Je ziet 5 dagen vóór de gewenste aankomstdatum welke hotels er op die dag beschikbaar zijn. Je kunt dan ook direct reserveren”.

 

Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de mededeling “Keuze uit ruim 65 hotels (3 en 4 sterren)” te absoluut. In zoverre gaat de reclame gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de beschikbaarheid als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt verweerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken