a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2016/00219

Datum:

28-04-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een op 31 januari 2016 aan klaagster gezonden nieuwsbrief, afkomstig van adverteerder met als onderwerp: “Trakteer uzelf op een goedkope vakantie met vroegboekkorting”. Hierin staat, voor zover hier van belang, het volgende:

“Korting tot € 1000                            

31 januari laatste dag!

Profiteer nog snel van de laatste hoge vroegboekkortingen!

De eerste maand van het jaar is bijna voorbij en dit betekent dat ook de super hoge vroegboekkortingen ten einde lopen. Onze inkopers hebben dit jaar weer de hoogste kortingen voor u bedongen en u kunt hier nog tot en met 31 januari van profiteren. Wees er snel bij én boek uw favoriete zonvakantie nog dit weekend.”

 

De klacht

Klager houdt sinds januari de prijzen in de gaten van een door hem bij adverteerder uitgekozen vakantie naar Turkije. Af en toe fluctueerde de prijs van de reis, maar het verschil was volgens klager nooit meer dan € 100,-. Op 31 januari 2016 ontving klager een nieuwsbrief van adverteerder waarin stond dat hij nog tot en met 31 januari 2016 van de super hoge vroegboekkortingen gebruik kon maken. Klager heeft op 31 januari een optie genomen op een reis naar Turkije, zodat hij nog kon profiteren van de vroegboekkorting. Klager vindt dat de consument misleid wordt met ‘vroegboekkorting’. Hij heeft namelijk ervaren dat de prijzen in de tweede helft van februari 2016 van de door hem uitgekozen vakantie nog ongeveer hetzelfde zijn (zelfs iets goedkoper) dan op 31 januari 2016.

 

Het verweer

Voor alle hotels die adverteerder aanbiedt geldt de vroegboekkorting in ieder geval tot en met 31 januari 2016. Een klein aantal hotels zet hun actie daarna voort. Dit is afhankelijk van het aantal boekingen per hotel. Het hotel bepaalt zelf wat voor korting er gegeven wordt en voor welke periode de kortingsactie geldt. Zolang adverteerder een korting krijgt voor een hotel, berekent zij dat door in haar prijzen, zodat de consument hiervan kan profiteren. Deze kortingen geven de hotels pas op het laatste moment af, om te voorkomen dat de consument te lang wacht met boeken. In de campagne van adverteerder heeft de consument de zekerheid dat hij tot 31 januari 2016 met korting kan boeken.

Doordat op bepaalde bestemmingen de boekingen achterlopen op de verwachtingen, heeft een aantal hotels de termijn voor de vroegboekkorting verlengd en/of de prijzen zelfs verlaagd. Dit is niet voor elk hotel het geval. Het kan dus zo zijn dat klager na 31 januari 2016 een verlenging van de vroegboekkorting heeft gezien.

Adverteerder meent dat er geen sprake is van misleiding; zij wil de consument de best mogelijke prijs bieden.  

 

Het oordeel van de Commissie

Niet in geschil is dat een aantal hotels – nadat de actietermijn van adverteerder voor de vroegboekkorting was verstreken – de vroegboekkortingsactie heeft verlengd of zelfs de prijzen heeft verlaagd. Naar het oordeel van de Commissie brengt dit echter niet met zich dat de bestreden reclame-uiting misleidend is. De gemiddelde consument zal na het lezen van de uiting begrijpen dat hij  – zoals in de uiting staat vermeld – tot en met 31 januari 2016 gegarandeerd kan profiteren van de vroegboekkorting zodat de uiting op dat punt juist is. De gemiddelde consument zal niet verwachten dat na het verstrijken van de actietermijn in het geheel geen kortingen meer zullen worden verleend, nu hij ermee bekend mag worden geacht dat in de reisbranche sprake is van fluctuerende prijzen. Dat de vroegboekkorting voor een beperkt aantal reizen bij tegenvallende boekingsresultaten wordt verlengd of zelfs de prijzen na afloop van de actie worden verlaagd, maakt het oordeel van de Commissie dan ook niet anders.

Gelet op het vorenstaande oordeelt de Commissie als volgt.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken