a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2017/00717

Datum:

19-12-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een advertentie van Albert Heijn in een huis-aan-huisfolder, met (voor zover relevant) de volgende tekst:
“Extra voordelig weg met Roompot Vakanties.
Boek nu!

Verblijf in een 4- tot 6-persoons bungalow, chalet of appartement

Keuze uit maar liefst 17 vakantieparken in Nederland en Duitsland

Boek voor 1 december 2017 uw verblijf met aankomst tussen 20 oktober en 26 maart 2018

Midweek *                                                                                         Weekend *

69,00**            138,00                                                           89,00   178,00**

Bijv. Vakantiepark Kijkduin                           Bijv. Vakantiepark Kijkduin

prijs per verblijf                                                                      prijs per verblijf

*Midweekverblijf is van maandag t/m vrijdag, weekendverblijf is van vrijdag t/m maandag.
**Exclusief lokale heffingen max €4,53 p.p.p.n. en de waarborgsom €65,00 per accommodatie.
Niet geldig voor verblijf in de periode van 22 december 2017 t/m 5 januari 2018.

Kijk voor de volledige actievoorwaarden op ah.nl/roompot.”

 

De klacht

De klacht wordt volgt samengevat.

Klager wilde een boeking maken voor het weekend van 29 oktober 2017 in vakantiepark Kijkduin en heeft daartoe een voucher (met code) gekocht, betaald en ontvangen. Direct daarna wilde klager boeken, maar dat bleek niet mogelijk, zo werd hem meegedeeld: er was pas beschikbaarheid vanaf 4 november 2017. Ook voor de andere parken zou er pas beschikbaarheid zijn vanaf 4 november, aldus klager. Klager vindt dit misleidend.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Uit de actievoorwaarden volgt dat de actie zou starten op 9 oktober 2017. Omdat de uiting in de bonusfolder van 6 oktober is opgenomen, konden de vouchers echter al vanaf 6 oktober worden gekocht, aldus Albert Heijn. Hier is volgens Albert Heijn ook gebruik van gemaakt: er zijn 5454 boekingen gemaakt vóór 9 oktober.

Op 6 oktober waren er bij Roompot ruim 30.000 accommodaties beschikbaar op de aankomstdata tussen 20 oktober 2017 en 26 maart 2018 (in totaal 39 aankomstdata), verdeeld over 17 parken. Volgens adverteerder betekent dit een beschikbaarheid van 45 accommodaties per aankomstdatum.

Voor het vakantiepark Kijkduin waren er voor de aankomsten op vrijdag 20/10, maandag 23/10, vrijdag 27/10, maandag 30/10 en vrijdag 3/11 in totaal 129 accommodaties beschikbaar. Volgens adverteerder zijn de boekingen op ‘Kijkduin’ zeer hard gegaan en zijn 602 van de in totaal 2500 reeds verzilverde vouchers in de herfstvakantie verzilverd.  

 

De repliek

De uitleg van Albert Heijn is niet juist, aldus klager. Hij benadrukt dat de klantenservice van Roompot heeft tegen hem gezegd dat dat de actie voor Kijkduin pas op 4 november 2017 zou ingaan.

 

De dupliek

Het door klager gestelde contact tussen Roompot en klager is volgens adverteerder niet te achterhalen. Er is geen register van binnengekomen telefoontjes. Volgens adverteerder heeft Roompot haar ‘gastenservice’ geïnstrueerd om met iedere beller naar de “real time beschikbaarheid” te kijken. Als de klantenservice van Roompot tegen klager heeft gezegd dat er pas beschikbaarheid vanaf 4 november was, dan waren de eerdere (aankomst)dagen blijkbaar volgeboekt, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de Commissie

Centraal staat de vraag of er voor het weekend van 29 oktober 2017 een redelijk te achten beschikbaarheid was van accommodaties voor het actietarief (van € 89,-) zoals bedoeld onder V van de Code Reisaanbiedingen (RR) 2014. Het antwoord op deze vraag kon niet worden afgeleid uit het verweer van Albert Heijn. De Commissie heeft daarom (bij e-mail van 9 november 2017) de volgende vraag aan adverteerder gesteld: “Hoeveel accommodaties (aantal) waren er via de actie beschikbaar op Kijkduin voor het betreffende weekend van 27,28,29 oktober 2017 en welk deel daarvan (aantal) was reeds geboekt op het moment dat klager zijn reservering wilde maken? Met andere woorden: waarom kon klager niet boeken voor deze periode?”
Op voornoemde vraag heeft Albert Heijn het volgende geantwoord:
“Totale beschikbaarheid op het type KD4 p Kijkduin bij de start van de actie op 6 oktober 2017:
27-10: 26 beschikbaar

30-10: 22 beschikbaar

3-11: 49 beschikbaar

Boekingen op het type KD4 p Kijkduin op maandag 9 oktober (na het eerste actieweekend):

Weekend 27-10: 100% volgeboekt

Midweek 30-10: 100% volgeboekt

Weekend 3-11: 17 boekingen”.

De Commissie beoordeelt vervolgens of het op grond van de door Albert Heijn verstrekte informatie voldoende aannemelijk is dat er in de actieperiode een naar de gegeven omstandigheden redelijk te achten beschikbaarheid was van accommodaties op vakantiepark Kijkduin voor het actietarief van €89,00, als bedoeld onder V van de Code Reisaanbiedingen (RR) 2014.

Albert Heijn heeft meegedeeld dat er op vakantiepark Kijkduin voor de aankomsten op vrijdag 20/10, maandag 23/10, vrijdag 27/10, maandag 30/10 en vrijdag 3/11 in totaal 129 accommodaties beschikbaar waren, dat er voor het weekend van 27, 28, 29 oktober 2017 26 accommodaties beschikbaar waren op Kijkduin en dat deze (alle) op 9 oktober 2017 reeds waren volgeboekt.

De Commissie is van oordeel dat met 26 accommodaties op het park Kijkduin in het weekend van 27, 28, 29 oktober 2017 sprake is van een redelijke beschikbaarheid als bedoeld onder V van de Code Reisaanbiedingen (RR) 2014. 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken