a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2019/00589

Datum:

16-10-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Zwarte lijst (misleiding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een per e-mail aan klaagster toegezonden uiting van GeoPlus, waarin klaagster wordt uitgenodigd deel te nemen aan een “onderzoek naar toeristische voorkeuren van Europeanen”.

In de e-mail staat onder meer:

“Wat houdt het onderzoek in?

U bezoekt onze site door op onderstaande knop te klikken en dan onze korte enquête vragen te beantwoorden. Deze vragen zijn simpel en betreffen uitsluitend uw toeristische voorkeuren. Nadat u de enquête heeft ingevuld, kunt u een toeristische Voucher in ontvangst nemen die u kunt inwisselen voor gratis overnachtingen in hotels of pensions in verschillende Europese landen. De Voucher wordt u in de elektronische vorm per e-mail of in de papieren vorm per post toegestuurd.”

Onder de button met de tekst “NAAR DE SERVICE” staat het volgende stappenplan:

“Wat moet u weten?

U beantwoord 20 korte vragen van de enquête

u neemt een Voucher in ontvangst die wij voor u hebben gereserveerd

De Voucher bevat 3 gratis overnachtingen voor 2 personen

De Voucher krijgt u toegestuurd in de elektronische of papieren vorm

na de ontvangst van de Voucher, kiest u een hotel uit onze lijst dat u geschikt vindt

op de lijst staan er meer dan 500 hotels die de Voucher aanvaarden

u kiest met het door gekozen hotel wanneer u met vakantie gaat

3.   En u gaat op reis!”

Onderaan de e-mail staat, in kleinere letters: “Voor de voorbereiding en levering van de voucher per post wordt een emissietoeslag in rekening gebracht (29,50€). De enige uitgave m.b.t. de voucher zijn de verplichte maaltijdkosten, die na aankomst direct in het hotel te betalen zijn.”

 

De klacht

In de e-mail die klaagster heeft ontvangen wordt de indruk gewekt dat zij de voucher voor de gratis overnachtingen gratis krijgt. Onderaan de e-mail staat weliswaar een vermelding van kosten, maar die betreffen de voucher die per post wordt toegestuurd. Er wordt niet gesproken over kosten voor de voucher die per e-mail wordt aangeleverd. Pas toen klaagster alle vragen van de enquête had beantwoord en haar gegevens had ingevuld, kreeg zij te zien dat er kosten in rekening zouden worden gebracht en werd zij naar een betaalpagina geleid.

 

Het oordeel van de Commissie

1.

In de e-mail stelt GeoPlus de deelnemer aan het onderzoek naar toeristische voorkeuren van Europeanen een voucher voor “3 gratis overnachtingen voor 2 personen” in het vooruitzicht. Uit de kleiner gedrukte tekst onderaan de e-mail blijkt dat voor de voorbereiding en levering van de voucher per post een “emissietoeslag” van € 29,50 in rekening wordt gebracht. Niet is weersproken dat deze ‘emissietoeslag’ ook in rekening wordt gebracht bij toezending van de voucher per e-mail, zoals bij klaagster het geval was.

2.

Door het in rekening brengen van de emissietoeslag is de uiting misleidend als bedoeld in punt 19 van Bijlage 1 bij de Nederlandse Reclame Code (NRC). Hierin is bepaald dat het onder alle omstandigheden misleidend is om een product als gratis te omschrijven als de consument iets anders moet betalen dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het product af te halen dan wel dit te laten bezorgen. Het aanzienlijke bedrag van € 29,50 als emissietoeslag, wat dat ook moge zijn, “voor de voorbereiding en levering van de voucher per post” (en per e-mail) kan niet als dergelijke onvermijdelijke kosten worden beschouwd. Slechts de kosten van  bezorging van de voucher per post of per e-mail zouden in het onderhavige geval mogen worden berekend en die kunnen onmogelijk € 29,50 bedragen. Nu de uiting misleidend is, is sprake van oneerlijke reclame in de zin van artikel 7 NRC.

3.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken