a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2020/00331

Datum:

26-08-2020

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de televisiecommercial van Sunweb, waarin door de voice-over wordt gezegd:

“We mogen weer naar Spanje.

Boek nu veilig en vertrouwd je Sunweb vakantie in 1-2-3:

Tijdens je vakantie staan we 24 uur per dag voor je klaar.
We hanteren de hoogste veiligheidsnormen.
Altijd verzekerd van repatriëring.”

De gesproken tekst verschijnt ook uitgeschreven in beeld. Verder worden onder andere beelden getoond van reisleiders die mondkapjes en handschoenen dragen (bij punt 1), het reinigen van handen met desinfecterende handgel en het desinfecteren van een buitenbad door een man met een mondkapje voor en handschoenen aan (bij punt 2) en reizigers met mondkapjes voor die uit een vliegtuig stappen (bij punt 3).

De voice-over zegt vervolgens:

“Ontdek het aanbod veilige Sunweb vakanties naar Spanje of één van de vele andere bestemmingen.

 

De klacht

Sunweb biedt ‘veilige zonvakanties’ aan, waarbij wordt gehint naar de coronamaatregelen. In het licht van Corona kan echter geen garantie worden geboden als het gaat om veiligheid, aldus klaagster. Er spelen te veel factoren mee waardoor besmettingen kunnen optreden. In de commercial wordt gesuggereerd dat het altijd veilig is als je via Sunweb boekt. De consequenties hiervan kunnen enorm zijn, zowel voor Nederland als andere landen.

 

Het verweer

Het standpunt van Sunweb wordt als volgt samengevat.

In de commercial wordt niet gesuggereerd dat het ‘altijd veilig’ is als wordt geboekt via Sunweb. Er wordt duidelijk gemaakt dat Sunweb zich tot het uiterste heeft ingespannen en zal blijven inspannen om de klant een zo veilig mogelijke vakantie te bieden. De gemiddelde consument weet dat het coronavirus zich nog verspreidt, maar ook dat met een aantal maatregelen (zoals hygiëne, mondmasker, afstand) het gevaar van verspreiding goed kan worden beperkt. 100% veiligheid is er echter niet, niet in Nederland en niet in het buitenland. Sunweb zal altijd de (lokale) autoriteiten en de reisadviezen volgen. Dit betekent dat sommige bestemmingen open zijn en andere (bijvoorbeeld Turkije) niet.

In de commercial wordt gezegd dat de klant “veilig in 1-2-3” kan boeken, waarbij Sunweb uitlegt wat onder ‘veilig’ wordt verstaan:

Sunweb heeft 24*7 reisleiding ter plaatse om ondersteuning te bieden.
Sunweb hanteert de hoogste veiligheidsnormen. Daarbij worden de voorschriften van de autoriteiten en de aanbieders gevolgd. Verder werkt Sunweb samen met een gerenommeerd bureau gespecialiseerd in de naleving van health & safety maatregelen. Alle leveranciers van Sunweb moeten aan deze standaarden voldoen.
Sunweb zorgt ervoor dat de klant altijd naar huis kan, wat de klant veel vertrouwen geeft om op reis te gaan.

Het woord ‘veilig’ moet binnen bovengenoemde context worden uitgelegd. De gemiddelde consument wordt hiermee niet misleid en Sunweb handelt niet onethisch.

Ten slotte voert Sunweb aan dat zij op haar website uitgebreide voorlichting geeft over de situatie en de maatregelen.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt het bezwaar van klaagster tegen de commercial zo, dat Sunweb volgens haar vakanties aanbiedt met de garantie dat deze voor wat betreft de kans op besmetting met het coronavirus volkomen veilig zijn, terwijl een dergelijke garantie niet gegeven kan worden.

Naar het oordeel van de Commissie bevat de commercial niet de absolute veiligheidsgarantie die klaagster daarin ziet en bevat de commercial ook niet de suggestie dat dat zo is. In de commercial wordt in woord en beeld toegelicht wat Sunweb onder een ‘veilige’ vakantie verstaat, te weten (1) 24 uur per dag ondersteuning door de reisleiding, (2) de hoogste veiligheidsnormen (zoals bijvoorbeeld het dragen van beschermingsmiddelen, desinfectie) en (3) repatriëring indien nodig. Voor de gemiddelde consument is voldoende duidelijk dat Sunweb hiermee duidelijk wil maken dat zij de reiziger voor wat betreft het risico van besmetting met het coronavirus tijdens de vakantie zoveel mogelijk veiligheid wil bieden. De gemiddelde consument zal begrijpen dat met een ‘veilige vakantie’ niet de garantie wordt gegeven dat de reiziger die met Sunweb reist geen corona kan oplopen. De commercial in zijn geheel, waarin weliswaar een zorgeloze vakantie is te zien, leidt niet tot de conclusie dat er geen besmettingsgevaar is en bevat derhalve niet de suggestie van absolute veiligheid.

Gelet op het voorgaande kan de klacht niet slagen en wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken