a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2016/00107

Datum:

23-02-2016

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website http://www.canaldigitaal.nl/recreatieset-bestellen waarop TV kijken op vakantie wordt aangeprezen. In de uiting staat onder meer “6 maanden 15,95 per maand” en
“Volledig zenderpakket van maart t/m september
Alle bekende populaire tv- en radiozenders
160 vrij te ontvangen tv-zenders (20 in HD)
TV kijken in bijna heel West-EuropaComplete HD Recreatieset met HD-ontvanger
Makkelijk te installeren.
Wilt u in de zomer niets missen van uw favoriete programma’s? Gewoon tv kijken op vakantie (…) Kies dan voor de HD Recreatieset van CanalDigitaal, in combinatie met ons Recreatiepakket! Van 21 maart t/m 21 september ontvangt u alle zenders uit het Recreatiepakket (…). Betalen doet u alleen tijdens het Recreatieseizoen, dus 6 maanden per jaar, slechts € 15,95 per maand.
Bestel nu, dan sturen we de apparatuur direct naar u toe!”.

 

De klacht

Klager stelt dat uit de uiting duidelijk blijkt dat voor in totaal € 15,95 per maand de complete HD Recreatieset met HD-ontvanger wordt geleverd. Indien men gebruikt maakt van de aanbieding, blijkt onderaan het bestelformulier dat € 249,– moet worden betaald voor deze set.  Er wordt in de tekst van de reclame-uiting nergens gesproken over een apart bedrag voor de set en uit de tekst volgt juist dat deze set bij de aanbieding inbegrepen is.

 

De reactie van adverteerder

Adverteerder stelt dat uit de webpagina van de webshop (de pagina waarnaar wordt verwezen in de bestreden uiting) duidelijk blijkt dat de HD Recreatieset niet bij de aanbieding is inbegrepen. Voordat de consument akkoord kan gaan met de aanbieding, wordt hij duidelijk gewezen op de aanschafprijs van de HD Recreatieset met HD ontvanger. Adverteerder betreurt dat de advertentie desondanks niet duidelijk is gebleken en zal de uiting zodanig aanpassen, dat duidelijker blijkt dat de set niet bij het abonnement is inbegrepen.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  In de bestreden uiting prijst adverteerder haar ‘Recreatiepakket’ aan voor € 15,95 per maand. Daarbij wordt meegedeeld dat het een volledig zenderpakket betreft voor alle bekende populaire zenders waarmee men TV kan kijken in bijna heel West-Europa en “Complete HD Recreatieset met HD-ontvanger”. De voorzitter oordeelt dat adverteerder door deze mededelingen de indruk wekt dat in het in de uiting genoemde maandbedrag ook bedoelde set is inbegrepen. Deze indruk wordt versterkt door de mededeling “Bestel nu, dan sturen we de apparatuur direct naar u toe”. Op geen enkele wijze blijkt uit de uiting dat men, om van het aanbod gebruik te kunnen maken, de HD Recreatieset met HD-ontvanger afzonderlijk dient te bestellen voor € 249,–. Deze informatie had in de uiting evenwel niet mogen ontbreken. Het betreft immers informatie die de gemiddelde consument nodig heeft voor een geïnformeerd besluit over een transactie. Door het ontbreken van deze informatie zal de consument bovendien kunnen menen dat de kosten van de HD Recreatieset met HD-ontvanger in het maandelijks te betalen bedrag ad € 15,95 zijn inbegrepen.

2)  Dat men de informatie over de kosten van de set wel ziet in de fase van het bestellen in de webshop, doet niet af aan het oordeel dat de bestreden uiting op grond van het voorgaande misleidend is. Adverteerder heeft de essentiële informatie over het afzonderlijk moeten bestellen van de HD Recreatieset met HD-ontvanger voor € 249,– te laat verstrekt, dit als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Hierdoor is of kan het economische gedrag van de gemiddelde consument (dat wil zeggen diens besluit over een transactie) zijn verstoord. De consument die van het aanbod gebruik wil maken ziet zich immers onverwachts geconfronteerd met een extra, aanzienlijke kostenpost. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

3)  De voorzitter neemt nota van de mededeling van adverteerder dat zij de uiting zal aanpassen. Ten tijde van de uitspraak van deze beslissing heeft adverteerder hieraan nog geen gevolg gegeven terwijl ook niet duidelijk is hoe de gewijzigde uiting zal luiden. Gelet hierop wordt beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder, voor zover nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken