a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2016/00297

Datum:

19-05-2016

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de televisiereclame van adverteerder van 15 maart 2016 waarbij door de voice-over het volgende wordt gezegd: “Boek nu de voorjaarsspecial naar Parijs. Vanaf 35 euro. Je komt er met NSInternational.nl”.

De volgende teksten komen daarbij in beeld:
“Voorjaarsspecials
Parijs
Vanaf 35 euro
Check de voorwaarden
NSInternational.nl”.

De klacht

In de televisiereclame wordt gesuggereerd dat voor € 35-,- een enkele reis met NS International naar Parijs kan worden geboekt. Klager heeft naar aanleiding van de uiting voor dit actietarief geprobeerd een reis naar Parijs te boeken. Na het invullen van de vereiste gegevens bleek de prijs voor twee personen voor een retourticket in totaal € 256,– te zijn. Dit is aanzienlijk meer dan de door klager verwachte prijs van € 140,– voor twee retourtickets naar Parijs. Volgens klager is de televisiereclame misleidend.

Het verweer

In de onderhavige televisiecommercial worden tickets voor een enkele reis naar Parijs vanaf € 35,– aangeboden. Bij de prijs wordt duidelijk vermeld dat het een ‘vanafprijs’ betreft. Adverteerder reserveert per dag een aantal plaatsen voor het laagste tarief. Een drukke trein zal relatief minder goedkope stoelen hebben dan een rustige trein. Een van de doelstellingen van het aanbieden van een laag tarief is het vullen van stoelen die anders onbezet zouden blijven. De beschikbaarheid van plaatsen tegen een laag tarief is tevens afhankelijk van het moment waarop men wil reizen en hoelang van tevoren wordt geboekt. Op de website van NS International, waarnaar in de commercial verwezen wordt, staan verschillende ‘Topbestemmingen’, waaronder Parijs. Als ‘Parijs’ op de website wordt aangeklikt, verschijnt direct een kalender waarop de goedkoopste tarieven per dag worden getoond. Bijvoorbeeld bij aanklikken van ‘Parijs’ (op 4 april 2016) verschijnt de maand juni op het scherm. Daaruit blijkt dat (op 4 april) voor de maand juni 2016 nog zeer ruime beschikbaarheid bestaat voor plaatsen tegen een tarief van € 35,–. Adverteerder zorgt ervoor dat er voor iedere datum een redelijk aantal tickets tegen het laagste tarief beschikbaar is. Klager heeft op 29 maart 2016 de mogelijkheden bekeken voor een heenreis op vrijdagochtend 29 april 2016 en terug op zondagavond 1 mei 2016. Reizen naar Parijs op vrijdagochtend heen en zondagavond terug zijn zeer populair. Het desbetreffende weekend maakt ook nog eens deel uit van de meivakantie. Bovendien was de periode tussen de besteldatum en de (beoogde)reisdatum relatief kort. Mede om die reden waren voor klager helaas geen tickets tegen het laagste tarief meer beschikbaar op de door hem beoogde reisdatum.
Voor de periode 15 april t/m 15 mei 2016 zijn voor het traject tussen Nederland en Parijs totaal 3.643 plaatsen beschikbaar voor € 35,–. Dat zijn per dag gemiddeld 121 tickets. Voor de gehele periode waarop het actietarief geldig is, is de beschikbaarheid nog ruimer, namelijk 33.280 stoelen. Per dag komt dat neer op gemiddeld 277 stoelen. Adverteerder stelt dat dit een ruime beschikbaarheid is en dat daarmee wordt voldaan aan de eis van een redelijke beschikbaarheid.

Het oordeel van de voorzitter

1) Klager maakt bezwaar tegen de onderhavige televisiecommercial , omdat hij de reis naar Parijs niet voor het actietarief van € 35, — kon boeken. De voorzitter vat deze klacht aldus op dat adverteerder volgens klager heeft gehandeld in strijd met hetgeen is vermeld onder V sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) 2014. Daarin is bepaald dat aanbieders van reisdiensten zorgen voor een redelijke beschikbaarheid van de door hen in reclame-uitingen aangeboden diensten voor de genoemde prijs.

2) In de uiting wordt niet een specifieke datum genoemd waarop het actietarief zou gelden. Adverteerder dient daarom te onderbouwen dat gedurende de actieperiode een redelijke beschikbaarheid bestaat. In dat verband is van belang dat adverteerder gemotiveerd heeft gesteld dat voor de periode van 15 april tot en met 15 mei 2016 voor reizen naar Parijs in totaal 3.643 plaatsen beschikbaar waren voor het aangeboden actietarief van € 35,–, hetgeen resulteert in gemiddeld 121 tickets per dag. Voor de gehele periode waarop het actietarief geldig is, is de beschikbaarheid ruimer, te weten 33.280 stoelen. Per dag is dat gemiddeld 277 stoelen. De voorzitter oordeelt dat adverteerder aldus voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat sprake is van een redelijke beschikbaarheid van tickets voor het aangeboden tarief.

3)  Het feit dat klager niet voor dit tarief kon boeken, leidt niet tot een ander oordeel. Adverteerder heeft erop gewezen dat klager heeft gekozen voor een combinatie die zeer populair is en in een weekend dat deel uitmaakt van de meivakantie. Bovendien was de periode tussen de boekingsdatum en de (beoogde)reisdatum relatief kort. Naar het oordeel van de voorzitter moest klager onder deze omstandigheden rekening houden met de mogelijkheid dat de tickets voor het actietarief (snel) zouden zijn volgeboekt waardoor hij in een duurder zou tarief zou vallen. De duidelijke vermelding dat het om een “vanafprijs” gaat wijst op deze mogelijkheid.

4)  Derhalve wordt beslist als volgt.

De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken