a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2013/00506

Datum:

09-10-2013

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Vernietigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de mededeling “Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis!” die staat bij (veel) producten die op adverteerders website www.mediamarkt.nl besteld kunnen worden.

                  

De klacht

 

Volgens informatie van PostNL is het niet mogelijk om bestellingen die na 21.00 uur worden gedaan de volgende dag te bezorgen. De servicedesk sluit om 21.00 uur. De claim op de website is misleidend.

 

Het verweer

 

Op de website wordt geen misleidende informatie verstrekt. Media Markt heeft een zakelijk contract met PostNL met een andere dienstverlening dan de aan een consument geboden dienstverlening. In theorie kan Media Markt tot 01.00 uur ’s nachts pakketten bij PostNL aanleveren die de volgende dag worden bezorgd.

 

De repliek

 

Op internet zijn voorbeelden te vinden van het overschrijden van de levertijd door PostNL. Ook in dat geval is Media Markt verantwoordelijk voor de op de website geclaimde aflevering op de volgende dag. Blijkens de algemene voorwaarden van Media Markt is de claim niet altijd haalbaar door beperkingen van derden. De claim is daarom misleidend en moet worden verwijderd dan wel worden veranderd in “Vandaag voor 22.00 uur besteld, meestal de volgende dag geleverd”. In de voorwaarden wordt al gezegd “in de meeste gevallen de volgende dag bezorgd”.

 

De dupliek

 

Op basis van het logistieke proces bij Media Markt kan in 99,9% van de leveringen aan de claim “Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis” worden voldaan. Slechts in overmachtsituaties, zoals bijvoorbeeld een staking bij PostNL, is dat niet het geval. De klacht is gebaseerd op een hypothetische casus.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De mededeling “Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis!” houdt blijkens de “Info voor het bestellen”, welke informatie wordt bereikt door te klikken op de button “Lees meer”, het volgende in:

–       bij bezorging via briefpost of pakketpost: “Een product dat u op werkdagen vóór 22.00 uur bestelt en heeft betaald (…), wordt in de meeste gevallen de volgende dag (m.u.v. zondag) bezorgd door PostNL.”

–       bij bezorging via adverteerders bezorgdienst: “Een product dat u op werkdagen vóór 22.00 uur bestelt en heeft betaald (…), wordt in de meeste gevallen de volgende dag (m.u.v. zaterdag en zondag) bezorgd door onze bezorgdienst.”

 

Uit het voorgaande blijkt dat niet alleen in overmachtsituaties niet kan worden voldaan aan de claim “Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis!”, zoals in het verweer is aangevoerd. Van belang is immers ook de dag waarop de bestelling in de webshop wordt gedaan en of bezorging plaatsvindt via PostNL of door adverteerders eigen bezorgdienst. De hieruit voortvloeiende beperkingen ten aanzien van de claim acht de Commissie dermate belangrijk, dat daarop in de uiting zelf of via een duidelijke verwijzing gewezen moet worden. De uiting biedt daartoe voldoende ruimte. De button “Lees meer” kan niet als een dergelijke verwijzing beschouwd worden. Het is niet duidelijk dat de via deze button te bereiken informatie geen algemene informatie over (bijvoorbeeld) het product betreft, maar informatie over levertijden, blijkens welke informatie de claim “Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis!” in belangrijke mate wordt beperkt. Nu de bestreden claim  in de uiting niet vergezeld gaat van een (verwijzing naar een) voorbehoud, acht de Commissie de claim te absoluut, en is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument bovendien door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC .

 

De beslissing van de Reclame Code Commissie [19 augustus 2013]

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Het College van Beroep:

 

De grieven

Het College vat de grieven als volgt samen.

De klacht is gebaseerd op een misverstand met betrekking tot het tijdstip van het kun­nen aanbieden van bestellingen aan PostNL. Dit kan tot 23.00 uur in plaats van 21.00 uur, zoals geïnti­meerde in zijn klacht veronderstelt. De Commissie heeft ver­volgens op dit misverstand voortgebouwd en daardoor ten onrechte geen koppeling gezien tussen de gewraakte mededeling (“Voor 22.00 uur besteld, mor­gen in huis!”) en de button “lees meer”. Door op de button te klikken, ziet men wat de mededeling over de be­zorging inhoudt, te weten dat in de meeste gevallen de volgende dag wordt bezorgd met uitzondering van de zondag. Het is algemeen bekend dat be­zorg­diensten niet op de zondag bezorgen. Door de button bestaat een vol­doende duidelijke koppeling met deze informatie. De overgrote meerderheid van de be­stel­lingen waarbij de ge­wraak­te mededeling staat, wordt ook de volgende dag bezorgd. Op de websi­te van Media Markt wordt uitsluitend in de gevallen waar­in dat mogelijk is bij de bestel­informatie vermeld dat het product de volgende dag wordt ge­leverd. Bij een langere levertijd wordt een andere termijn gecommuniceerd. Media Markt con­curreert aldus niet op de wijze en tijdstip van bezorging en on­der­scheidt zich van concurrenten die in algemene zin adverteren dat pro­duc­ten de vol­gen­de dag geleverd worden. De medede­ling over de bezorging is op grond van het voor­gaan­de door de Commissie ten onrechte geïnterpreteerd als een wervende uiting.

 

Het antwoord in appel

 

De grieven zijn (summier) weersproken. Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.

 

De mondelinge behandeling

 

Media Markt voert onder meer aan dat de mededeling over de bezorging zakelijke informatie (consumentenvoorlichting) zonder aanprijzing is, derhalve geen reclame. Voorts is volgens Media Markt geen sprake van misleiding.

 

Het oordeel van het College

 

1. Met betrekking tot de stelling van Media Markt dat de mededeling “Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis!” geen reclame is, oordeelt het College als volgt. De vraag of sprake is van reclame in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), dient op basis van de totale uiting te worden beoordeeld. Indien op basis van de totale uiting wordt vast­gesteld dat sprake is van reclame, strekt dit oordeel zich vervolgens uit tot de gehele inhoud van de uiting. Op grond hiervan oor­deelt het College als volgt.

 

2. De klacht richt zich, na aan­pas­sing bij repliek, spe­ci­fiek tegen een webpagina waar­op een pro­duct (cam­corder) wordt aangebo­den dat men via de website kan bestel­len. In ver­band daar­mee wordt de gewraakte mededeling over de levertijd gedaan. Voorts ziet men op deze ­­pagina de voor­delen die Media Markt stelt te bieden, zoals “Al­tijd scherp ge­prijsd” en “Keuze uit topmerken”. Het College oor­deelt op grond van het voor­gaan­de dat de uiting onmisken­baar reclame (in de vorm van een uitnodi­ging tot aankoop) betreft. Der­halve is het Col­lege bevoegd om in­houdelijk over de uiting te oordelen, óók voor zover het de ge­wraakte mede­deling betreft. Overigens merkt het College op dat de medede­ling over de kor­te levertijd bijdraagt aan de aan­­prijzing. De gemiddelde con­sument zal dit immers als een voordeel be­schou­wen ten opzichte van aanbieders die een lan­­gere levertijd hebben. Dat Media Markt deze mededeling op een speci­fiek pro­duct toespitst en zij, naar zij stelt, niet in het algemeen adverteert met een slogan die inhoudt dat wat bij haar wordt be­steld reeds de vol­gende dag wordt bezorgd, doet aan het voorgaande niet af.

 

3. Het College constateert dat in beroep niet in geschil is dat Media Markt tot 23.00 uur bestellingen bij PostNL kan aanleveren en dat producten waarbij de mededeling “Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis!” is geplaatst inderdaad de volgen­de dag bij de klant worden bezorgd, met dien verstande dat niet op de zondag wordt bezorgd en zich overmachtssituaties kunnen voordoen waardoor de lever­tijd soms langer is. In de informatie over de levertijden bij bezorging via pakket post is dit als volgt ver­woord: “Een product dat u op werkdagen vóór 22.00 uur bestelt (…) wordt in de meeste gevallen de volgende dag (m.u.v. zondag) bezorgd door PostNL.” Bij bezor­ging door de eigen bezorgdienst van Media Markt vindt geen levering plaats op de zaterdag en de zondag. Der­halve zullen, anders dan de absoluut verwoorde mede­deling sug­ge­reert, producten die vóór 22.00 uur bij Media Markt worden besteld en waarbij die mededeling staat, niet in alle gevallen reeds de vol­gende dag worden bezorgd. Nu uit het voorgaande volgt dat de korte levertijd van invloed kan zijn op het besluit over een transactie van de gemiddelde consument, dient Media Markt in de reclame te wijzen op de uitzonderingen die gelden met betrekking tot be­doelde mededeling teneinde de consument voldoende in staat te stellen een geïnformeerd besluit over de trans­actie te nemen, een en ander als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC. Het geschil spitst zich aldus toe op de vraag of de button “lees meer” de gemiddelde consument voldoende duidelijk op die uitzonderingen wijst.

 

4. De Commissie heeft laatstbedoelde vraag ontkennend beantwoord. Het College oor­deelt echter anders. Vaststaat dat de button “lees meer” direct onder de ge­wraak­te mededeling staat, welke op zijn beurt onder de mededeling “gratis bezor­ging” staat en boven de mededeling “Afhalen in uw Me­dia Markt?” Naar het oordeel van het College is aldus voor de gemiddelde con­sument vol­doen­de duidelijk dat de button hoort bij de mededelingen over de be­zor­ging, en dan meer in het bijzonder bij de mededeling “Voor 22.00 uur besteld, mor­gen in huis!”. Dit brengt tevens mee dat voor de gemiddelde consument vol­doende duidelijk is dat hij voor een goed be­grip van deze mededeling informatie kan opvra­gen door op de button “lees meer” te klik­ken. In het venster dat zich vervolgens opent, wordt deze infor­matie naar het oordeel van het College voldoende duidelijk beschreven.

 

5. Op grond van het voorgaande oordeelt het College dat Media Markt de gemiddelde consument voldoende informeert over de uitzonderingen die gelden met betrekking tot de mededeling “Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis!”. Van misleiding is der­halve geen sprake. Aldus dient te worden beslist als volgt.

 

De beslissing van het College van Beroep [9 oktober 2013]

 

Vernietigt de beslissing van de Commissie en wijst de klacht alsnog af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken