De bestreden reclame-uiting
Het betreft adverteerders website www.postnl.nl waarop onder het kopje:
“U wilt een Pakket versturen binnen Nederland” onder meer staat: “Vandaag besteld, morgen in huis. We leveren uw pakket de eerste werkdag na de dag van aanbieding af”
De klacht
Klager stelt dat adverteerder, reagerend op een eerdere klacht, heeft laten weten er alles aan te doen om een pakket op tijd te bezorgen. Van de circa 400.000 pakketten die er per dag worden bezorgd, komt gemiddeld 98% binnen één werkdag op de plek van bestemming aan, aldus adverteerder in die reactie.
Klager is van mening dat adverteerder daarvan op de website melding had moeten maken.
Het verweer
De website van PostNL Pakketten is in ontwikkeling. Het voorbehoud dat in het verleden in de televisiecommercials werd gemaakt bij de slogan “Vandaag besteld, morgen in huis”, inhoudende dat adverteerder zich ten doel stelt post en pakketten de volgende dag te bezorgen maar dat dit niet in alle gevallen kan worden gegarandeerd, zal binnenkort ook op de website staan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Adverteerder heeft erkend dat de gewraakte tekst te absoluut is, nu niet kan worden gegarandeerd dat een pakket in alle gevallen de eerste werkdag nadat het is aangeboden, wordt bezorgd.
Blijkens het voorgaande is in de uiting te absolute en daardoor onjuiste informatie gegeven als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt hij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.