De bestreden uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin wordt gezegd:
“Iets besteld op internet? Als de webshop het vandaag verstuurt, bezorgt Pakketservice van TNT Post het morgen bij u thuis. Sure we can. TNT Post.”
De klacht
Beweerd wordt dat wanneer een poststuk vandaag wordt aangeboden, dit de volgende dag wordt bezorgd.
Uit ervaring weet klager echter dat in de praktijk in veel gevallen het poststuk niet de volgende dag wordt bezorgd, maar twee of meer dagen later.
Verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
Reclame wordt gemaakt voor de standaard 24-uurs-service voor het bezorgen van pakketten (Basis Pakket). Adverteerder bezorgt ongeveer 350.000 pakketten per dag en doet er alles aan om het aangeleverde pakket de volgende werkdag aan te bieden bij de geadresseerde, enkele uitzonderingen daargelaten. Gemiddeld komt 98% van de pakketten binnen 24 uur op de plek van bestemming aan.
Gelet op het voorgaande verzoekt adverteerder de Commissie om de klacht af te wijzen.
Het oordeel van de Commissie
In de commercial wordt reclame gemaakt voor de ‘Pakketservice’ van adverteerder. Gesteld wordt dat een ‘vandaag’ verstuurd pakket ‘morgen’ wordt bezorgd. Dit wordt onderstreept door de tekst “Pakketservice van TNT Post. Vandaag besteld, morgen in huis.”, en de tekst: “Wij wel”, hetgeen duidt op een vergelijking met andere bedrijven die poststukken verzenden.
De Commissie is van oordeel dat deze boodschap, gelet op hetgeen door partijen is aangevoerd, te absoluut is. Klager heeft ervaren dat deze stelling ‘in veel gevallen’ niet wordt waargemaakt. Adverteerder heeft hieromtrent meegedeeld dat gemiddeld 98% van de pakketten binnen 24 uur op de plek van bestemming aankomt. Dat betekent dat zo’n 2% (= 7000 pakketten) niet binnen 24 uur arriveert.
Op grond van het voorgaande, en nu de reclame de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor in strijd met artikel 7 NRC. Meer in het bijzonder heeft adverteerder geen juiste (volledige) informatie verschaft over de voordelen als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.