De reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin wordt gezegd:
“Iets besteld op internet? Als de webshop het vandaag verstuurt, bezorgt Pakketservice van TNT Post het morgen bij u thuis. Sure we can. TNT Post.”
De klacht
Klager heeft ervaren dat een door hem besteld pakket niet thuis is bezorgd. In plaats daarvan heeft TNT aan klager een brief gestuurd, waarin stond dat TNT twee keer bij klager was langs gekomen en dat klager het pakket moest afhalen bij een postagentschap. Klager betwist dat de TNT bij hem is langs gekomen. Bij het postagentschap werd aan klager verteld dat de TNT niet bezorgt ‘in het bos’, waar klager woont. Het voorgaande is verschillende malen voorgekomen.
Gelet op het voorgaande acht klager de uiting onjuist.
Het verweer
Het verweer luidt – samengevat – als volgt.
Klager heeft met betrekking tot zijn klacht eveneens contact opgenomen bij de afdeling klantenservice van TNT Post. Geconstateerd is dat de betreffende chauffeur het adres van de klager niet kon vinden. De chauffeur is erop aangesproken en aan hem is meegedeeld dat hij in een dergelijk geval contact dient op te nemen met de afdeling planning om de levering waar mogelijk alsnog te kunnen uitvoeren.
Adverteerder is van mening dat, omdat de reden van het niet (tijdig) afleveren van het pakket van incidentele aard is, geen sprake is van misleidende reclame. Voorts voert adverteerder aan dat onlangs aan de bewuste reclame-uiting de volgende zinsnede is toegevoegd: “TNT Post zorgt ervoor dat jaarlijks tenminste gemiddeld 95% van de aangeboden post de volgende dag wordt bezorgd, uitgezonderd zon- en feestdagen”. Daarmee wordt nadrukkelijk duidelijk gemaakt dat de reclame-uiting geen absoluut karakter heeft en dat de bezorging de volgende dag niet wordt gegarandeerd.
De repliek
Klager blijft bij zijn standpunt en licht dit nader toe. Onder meer betwist klager gemotiveerd dat sprake zou zijn van een zaak van incidentele aard.
De dupliek
Adverteerder deelt allereerst mee dat de door haar in het verweer genoemde disclaimer niet juist is en dat deze als volgt luidt: “TNT Post stelt zich ten doel uw post de volgende dag te bezorgen, maar kan dit niet in alle gevallen garanderen”. Voor het overige blijft adverteerder bij haar standpunt.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt voorop dat zij de uiting beoordeelt zoals deze ten tijde van het indienen van de klacht werd openbaar gemaakt. De door adverteerder genoemde disclaimer is daarbij derhalve buiten beschouwing gelaten.
In de commercial wordt reclame gemaakt voor de ‘Pakketservice’ van adverteerder. Nadrukkelijk wordt gesteld dat een ‘vandaag’ verstuurd pakket ‘morgen’ wordt bezorgd. Dit wordt onderstreept door de tekst “Pakketservice van TNT Post. Vandaag besteld, morgen in huis.” en de tekst: “Wij wel”, hetgeen duidt op een vergelijking met andere bedrijven die poststukken verzenden.
Hetgeen door partijen is aangevoerd rijmt naar het oordeel van de Commissie niet met het absolute karakter van de uiting. Klager heeft ‘meer dan 1 x’ ervaren dat het in de uiting gestelde niet wordt waargemaakt. Adverteerder heeft hieromtrent kort gezegd meegedeeld dat zij niet in alle gevallen kan garanderen dat de post de volgende dag wordt bezorgd.
Op grond van het voorgaande, en nu de reclame de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor in strijd met artikel 7 NRC. Meer in het bijzonder heeft adverteerder geen juiste (volledige) informatie verschaft over de voordelen als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.