De bestreden reclame-uiting
Het betreft een tweezijdig bedrukte per post bezorgde kaart. Op de voorzijde staat onder het logo van TNT Post:
“Geachte mevrouw/heer __________
Vandaag hebben we geprobeerd een aanbieding bij u af te leveren / op te halen”, waarbij
de woorden “af te leveren” zijn omcirkeld.
Hieronder staan ingevuld, schijnbaar met de hand geschreven, de datum (12-5-2011), een barcode, “Afzender: GAMMA” en “Betreft: 20% korting op een product naar uw keuze”.
Vervolgens is de laatste van de volgende keuzemogelijkheden aangekruist:
- We proberen het de volgende dag
- We proberen het overmorgen nog eens
- De korting is op te halen bij uw dichtstbijzijnde GAMMA bouwmarkt. Kijk op www.gamma.com.
Ten slotte is de voorzijde van de kaart voorzien van de datum 12-05-2011 en een handtekening.
Op de achterzijde van de kaart staat onder het logo van GAMMA onder meer:
“Gamma geeft vrijdag t/m zondag 2x 20% korting weg.”
Tevens is deze zijde van de kaart voorzien van twee coupons die, blijkens de daarop gedrukte tekst, op respectievelijk vrijdag 13 mei 2011 en zaterdag/zondag 14/15 mei 2011 recht geven op “20% keuzekorting”.
De klacht
Tekst en uiterlijk van de kaart, die veel lijkt op een officieel bericht van TNT, doen vermoeden dat TNT een poststuk niet kon afleveren. De kaart is verwarrend en misleidend.
Het verweer
Adverteerder heeft verweer gevoerd. Voor zover nodig voor de beslissing wordt hierop in het oordeel van de Commissie teruggekomen.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie begrijpt klagers bezwaren tegen de onderhavige uiting aldus, dat de uiting onvoldoende als reclame herkenbaar is als bedoeld in artikel 11.1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), en misleidend is als bedoeld in artikel 8.2 NRC.
Artikel 11.1 NRC bepaalt dat reclame “duidelijk” als zodanig herkenbaar dient te zijn. Aan dit vereiste is voldaan indien het publiek waarvoor de uiting is bestemd zonder moeite kan vaststellen dat een bepaalde uiting reclame is. Naar het oordeel van de Commissie is dat bij de onderhavige uiting het geval.
Hoewel de voorzijde van de kaart door vormgeving en kleurgebruik op het eerste gezicht de indruk kan wekken dat sprake is van een mededeling over een mislukte aanbieding van een pakketje, blijkt bij lezing van de kaart direct dat sprake is van een reclame voor kortingen bij GAMMA. De voorzijde vermeldt immers GAMMA als afzender, “20% korting op een product naar keuze” als onderwerp en “uw dichtstbijzijnde GAMMA bouwmarkt” als plek waar de korting kan worden opgehaald. Ook wordt hier verwezen naar de website www.gamma.com.
De achterzijde van de kaart is geheel gewijd aan “20% keuzekorting” bij GAMMA.
De voor- en achterzijde van de kaart samen vormen de bestreden uiting die, in haar geheel beschouwd, naar het oordeel van de Commissie geen twijfel laat bestaan over het feit dat sprake is van reclame voor GAMMA.
De Commissie acht de bestreden reclame-uiting niet misleidend in de zin van artikel 8.2 NRC, nu de gemiddelde consument door de uiting niet op het verkeerde been wordt gezet.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.