a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00094

Datum:

16-03-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een folder met aanbiedingen geldig van 11 tot en met 17 januari 2010. Op pagina 4 wordt onder de aanhef “50 producten 2e gratis” onder meer Viennetta ijs aangeboden. Onder de afbeelding van twee pakken Viennetta ijs in verschillende smaken staat:

“Alle Viennetta ijs 650 ml

 Bijv. vanille

2 stuks à 650 ml”.

Hieronder staan de doorgestreepte prijs “3.48” en vervolgens de prijs 1.74”. Links van dit aanbod staat in kleine letters en dwars op de pagina gedrukt:

“Voor 2e gratis geldt: per combinatie kan de prijs verschillen. U krijgt 50% korting op de totaalprijs”. 

 

De klacht

 

Door de tekst “Alle Vienetta ijs 650 ml” wordt de indruk gewekt dat 2 stuks van alle varianten € 1,74 kosten. In werkelijkheid diende klaagster voor 2 pakken vanille ijs

€ 1,74 te betalen en voor 2 pakken caramel crisp € 2,49.

 

 

 

 

Het verweer

 

Veel Bonusaanbiedingen betreffen verschillende varianten van een artikel of merk. Deze varianten kunnen een verschillende basisverkoopprijs hebben. Waar het betreft de aanbieding van Viennetta ijs is zowel de variant vanille als de variant caramel crisp in de aanbieding. In de gewraakte uiting staat als voorbeeld een prijsberekening van de variant vanille. Er staat duidelijk dat het om een voorbeeld gaat. Voorts is aan de linkerzijde van de folder vermeld:

“Voor 2e gratis geldt: per combinatie kan de prijs verschillen. U krijgt 50% korting op de totaalprijs”.

De reclame is voldoende duidelijk. 

 

De repliek

 

Klaagster benadrukt dat het woord “Alle” de uiting misleidend doet zijn.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Naar het oordeel van de Commissie valt uit de gewraakte uiting niet voldoende duidelijk op te maken dat de prijs van € 1.74 betrekking heeft op de variant vanille en niet ook op bijvoorbeeld de in de uiting afgebeelde variant caramel crisp. De vermelding “Bijv. vanille” onder het kopje “Alle Vienetta ijs 650 ml”, die ook zou kunnen worden opgevat als een voorbeeld van een smaak waarin Vienetta ijs in een verpakking van 650 ml is te verkrijgen, geeft daaromtrent onvoldoende duidelijkheid.

Ook de vermelding links op de pagina: “Voor 2e gratis geldt: per combinatie kan de prijs verschillen. U krijgt 50% korting op de totaalprijs”, neemt de onduidelijkheid niet weg.

 

Gelet op het voorgaande is de reclame voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de prijs als bedoeld in artikel 8.2 onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken