a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/07.0664

Datum:

22-01-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de website www.vitatheek.nl van Vitatheek, waarop adverteerder zijn producten aanprijst en deze onder meer vergelijkt met producten van Solgar.

De klacht

De lezer zal het overzicht waarin producten van Solgar vergeleken worden met producten van adverteerder van hek merk NOW opvatten als een vergelijking tussen de producten van NOW en Solgar. Van vergelijkbare producten is echter geen sprake aangezien de producten qua samenstelling, dosering en andere kwaliteitskenmerken niet met elkaar vergeleken kunnen worden. Op de website wordt een breed scale aan voedingssupplementen en merken aangeboden. Bezoekers die op zoek zijn naar producten van Solgar krijgen een pop-up waarin staat dat Solga-producten niet geleverd worden en dat er nauwelijks kwaliteitsverschillen zijn tussen adverteerders producten en andere merken.
De uiting is misleidend en ontoelaatbaar door producten met elkaar te vergelijken die niet vergelijkbaar zijn. Voorts worden aantoonbaar misleidende uitspraken gedaan over de kwaliteit van grondstoffen en producten. Er is sprake van een ontoelaatbare vorm van productvergelijking.

Het verweer

In de uiting wordt geen reclame gemaakt maar het advies gegeven eens een ander product te proberen. Dit gebeurt in de vorm van een tabel waarbij vermeld wordt dat de producten niet exact gelijk zijn maar dat de producten van NOW wel een goed alternatief kunnen zijn.

Het oordeel van de Commissie

De uiting is een vergelijkende reclame, doch deze voldoet niet aan de eisen waaraan vergelijkende reclame ingevolge artikel 14 NRC van de Nederlandse Reclame Code (NRC) moet voldoen.
Adverteerder stelt in de uiting dat niet exact gelijk samengestelde producten zijn vergeleken maar vergelijkt toch zijn eigen producten met die van klager zonder aannemelijk te hebben gemaakt dat de producten qua samenstelling en dosering vergelijkbaar zijn. Onder deze omstandigheid acht de Commissie de uiting misleidend en in strijd met artikel 14 aanhef en onder a en c NRC.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken