a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.

177 Resultaten voor uw zoekopdracht "vergelijkende reclame"

Opnieuw zoeken

Dossiernr:

2021/00091 - CVB

Datum:

02-11-2021

Uitspraak:

CVB Afwijzing Bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Vertrouwen in reclame

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

(Financiele) dienstverlening
Het College van Beroep [2 november 2021] De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De klacht ziet op de wijze waarop gebruikers van de LinkedIn-dienst bepaalde keuzes kunnen maken met betrekking tot het tonen ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00299

Datum:

14-10-2021

Uitspraak:

VT bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft de website idente.nl. Op deze website staan onder meer de volgende mededelingen: “• Onze patiënten zijn klaar met de doorsnee tandartspraktijk. Ze zijn loyaal maar kritisch en wensen niet langer de regie...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00310

Datum:

23-09-2021

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Elektronische apparaten
De bestreden reclame-uiting Het betreft een TV-commercial (TVC), waarin de situatie wordt getoond dat het door slechte wifi niet mogelijk is om een serie te kijken. Vervolgens verschijnt er een Google Chromebook waarop de personen in de commercial of...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00006 - CVB

Datum:

17-08-2021

Uitspraak:

CVB Afwijzing Bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Vervoer
Het College van Beroep [17 augustus 2021] De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De klacht is gericht tegen de volgende tekstgedeeltes over elektrisch rijden op de website www.peugeot.nl: “De actieradius ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00227

Datum:

15-06-2021

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uiting Het betreft een radiocommercial voor Dreft waarin onder meer wordt gezegd: “Dreft gaat tot twee keert langer mee dan verdunde imitaties.”   Samenvatting van de klacht Dreft gaat misschien twee keer langer mee, maar da...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00099

Datum:

01-06-2021

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de pagina van de website healthybakers.nl waarop “Low Carb Spijsbroodjes” worden aangeprezen. Hierbij is een op een logo lijkende afbeelding te zien met de tekst: “Verlaagd in koolhydraten”. Verder zi...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00103

Datum:

17-03-2021

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een folder van Boni die digitaal is te zien op allefolders.nl en waarin drie kassabonnen zijn afgebeeld, te weten een kassabon van Boni, Albert Heijn en Jumbo. Bij de kassabon van Albert Heijn staat: “B...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00496

Datum:

01-03-2021

Uitspraak:

VT bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Nutsvoorzieningen

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Nutsvoorzieningen
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting van Vandebron op https://stopmetsjoemelstroom.nl/. Daarin staat onder de aanhef “Is jouw stroom wel écht groen?” onder meer: “70% van de Nederlandse huishoudens kiest voor groene stroom,...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00418

Datum:

26-10-2020

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Elektronische apparaten
De bestreden reclame-uiting Het betreft een TV-commercial (TVC), waarin een aantal situaties worden getoond met problemen die zich bij het werken op een laptop kunnen voordoen. In de uiting komen de (voor de klacht relevante) volgende gesproken en ge...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00108 - CVB

Datum:

13-10-2020

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Verpakking en etikettering

Voeding en drank
Het College van Beroep [13 oktober 2020]   De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De inleidende klacht is gericht tegen: (A) de verpakkingen van Fish Tales tonijn, (B) uitingen op www.stopfoutetonijn.nu in...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00171

Datum:

04-06-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Buitenreclame

Recreatie, amusement, cultuur en sport
De bestreden reclame-uiting Het betreft een billboard in de vorm van een klok, waarop staat: “Bezemer Fitness Alphen A D Rijn Verkozen tot de beste sportschool van Nederland bezemerfitness.nl” De klacht In 2018 is Bezemer Fitness uitgeroepen tot...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00773

Datum:

30-01-2020

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiereclame waarin wordt gezegd: “Nooit meer een bril, nooit meer lenzen. Ooglaseren, veilig en vertrouwd. U ziet alles weer scherp. Lasikcentrum.nl, 20 jaar ervaring in ooglaseren”. Intussen versc...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00653

Datum:

07-11-2019

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Uitzenden/ICT
De bestreden reclame-uitingen Het betreft twee vergelijkingstabellen op de website van Simyo, waarin enkele kenmerken van het sim-only abonnement van Simyo worden vergeleken met kenmerken van sim-only abonnementen van (telkens) vier andere provi...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00285 - CVB

Datum:

02-10-2019

Uitspraak:

CVB Aanbeveling bevestigd voor zover nodig (=Aanbeveling voor zover nodig)

Product/dienst:

Overige (geen passende categorie)

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Overige (geen passende categorie)
Het College van Beroep [2 oktober 2019] De bestreden uitingen, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De klacht betreft mededelingen over Stone Paper op de website stone-paper.nl. In beroep gaat het om de uitingen die de Commissie a...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00303 - CVB

Datum:

04-09-2019

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (met wijziging gronden) (= Aanbeveling)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Radio

Voeding en drank
Het College van Beroep [4 september 2019] De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De klacht betreft een reclamefolder, een televisiecommercial en een radiocommercial van supermarkt Dirk (hierna: Dirk) als weergeg...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00408

Datum:

08-08-2019

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

(Financiele) dienstverlening
De bestreden uitingen Ter zitting is vastgesteld dat de klacht is toegespitst op de volgende uitingen op de website www.pakkie.nu: het bij de ‘veelgestelde vragen’ opgenomen overzicht van de verschillen tussen de dienst ‘Pakkie’ van adverte...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2018/00897 - CVB

Datum:

04-06-2019

Uitspraak:

CVB Aanbeveling (gedeeltelijk) Bevestigd (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

Vastgoed

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Vastgoed
Het College van Beroep [4 juni 2019] De bestreden uitingen, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De klacht is gericht tegen de website van Esteon (www.esteon.nl). Voor zover in beroep relevant, betreft het de volgende uitingen: h...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00145

Datum:

23-04-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Herkenbaarheid reclame

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Elektronische apparaten
De bestreden uiting Het betreft een uiting op www.ad.nl. Daarin staat onder de foto van een oplader met daaronder de vermelding” © Shutterstock”: “Fors meer woningbranden in Nederland door goedkope telefoonladers Er zijn de afgelopen jaren in ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00841

Datum:

17-12-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Gezondheid
De bestreden uiting Het betreft een uiting op de pagina’s 34 en 35 van “Contact Verenigingsblad”, 3e uitgave 2018 nummer 183 van Reumavereniging Regio Eindhoven (verweerder sub 2). Daarin staat onder de aanhef: “Uit de praktijk van dokter (na...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2018/00578

Datum:

17-09-2018

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing) (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een via Facebook verspreide advertentie van Becel met als kop: “Planten zijn de nieuwe koeien”. Hieronder zijn vier varianten plantaardige drinks van Becel afgebeeld, te weten de varianten “Am...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2018/00406

Datum:

12-07-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een video van Servero op (onder meer) YouTube (www.youtube.com/watch?v=pHTIIxvGUfM, duur: 3.24 minuten). Het deel van het filmpje dat voor de klacht van belang is, wordt als volgt weergegeven. In een winkelstra...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00861 - CVB

Datum:

22-02-2018

Uitspraak:

CVB Aanbeveling (gedeeltelijk) Bevestigd (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

Nutsvoorzieningen

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Nutsvoorzieningen
  Het College van beroep [23 februari 2018] De bestreden uitingen, de klacht, de beslissing van de Commissie en de grieven.  De klacht is, voor zover in beroep relevant en verkort weergegeven, gericht tegen: een televisiecommercial waarin eas...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00633

Datum:

02-11-2017

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de volgende uitingen op de website www.vomar.nl: 1. Een uiting waarin onder meer staat: “CONSUMENTENBOND, OKTOBER 2016  VOMAR DE GOEDKOOPSTE* MET A-MERKEN! *Uit de prijspeiling van de Consumentenbond blijk...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2017/00542

Datum:

02-10-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vastgoed

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Vastgoed
De bestreden reclame-uiting Het betreft een folder met de aanhef: “Buiten wonen in Beinum West”. Daarin staat onder meer, onder het kopje “Koopgarant”: De woningen in Beinum West, tweekappers en rijwoningen, worden door Woonservice IJsselland...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2017/00408 - CVB

Datum:

12-10-2017

Uitspraak:

CVB Afwijzing Bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en drank
Het College van Beroep [12 oktober 2017] De bestreden uiting, de beslissing van de Commissie en de grieven De klacht is gericht tegen een televisiecommercial en een YouTube video van Remia. In de televisiecommercial is onder meer te zien hoe Jan Ko...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2017/00362

Datum:

18-07-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de volgende reclame-uitingen voor de “Byzoo Vacuüm Blender”: 1. Een uiting op www.byzoo-global.com. Daarin staat onder meer: “PRESERVATION OF NUTRIENTS “Oxidation will be prevented with the vacuum bl...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00183

Datum:

18-05-2017

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Digitale marketing communicatie

Persoonlijke verzorging en uiterlijk
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de volgende reclame voor scheermesjes van Shaversclub: a. Een uiting op www.shaversclub.nl. Daarin staat over de scheermesjes van Shaversclub meermalen: “DE BESTE MESJES”. Op één van de webpagina’s st...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00120

Datum:

16-05-2017

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Nutsvoorzieningen

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Nutsvoorzieningen
De bestreden reclame-uitingen Het betreft: Uiting I. De brief van 8 december 2016, door MKB Collectieven verzonden aan ondernemers die zich hebben aangemeld voor het “Energiecollectief C56”. In de brief staat onder meer: “Sinds oktober vorig ja...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00211

Datum:

01-05-2017

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

(Financiele) dienstverlening
De bestreden reclame-uiting Het betreft de door adverteerder geëxploiteerde website www.hypotheek24.nl, meer specifiek de daarop voorkomende mededelingen: “We vergelijken onafhankelijk àlle hypotheekverstrekkers en bieden dus altijd de laagste re...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00076

Datum:

27-03-2017

Uitspraak:

RCC Aanbeveling (voor zover nodig)

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Persoonlijke verzorging en uiterlijk
De bestreden reclame-uiting Het betreft een filmpje te zien op www.etos.nl/mama-en-kind/drsleenarts en via Youtube, waarin dermatoloog drs. Marjolein Leenarts onder meer het volgende zegt: “Ik ben Marjolein Leenarts, medisch specialiste in huidziek...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00916 - CVB

Datum:

04-04-2017

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Vernietigd (gedeeltelijk) (= Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Radio

(Financiele) dienstverlening
Het College van Beroep [4 april 2017] Het onderwerp van de klacht en de door de Commissie beoordeelde uitingen De klacht betreft de kosten van internationale betalingen in andere valuta dan de euro (‘vreemde valuta’). Hierbij kunnen kosten word...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00917

Datum:

20-03-2017

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en drank
De tussenbeslissing De klacht van Cloetta betreft, kort samengevat, (I) de aanduiding “de 100% natuurlijke kauwgom” op verschillende verpakkingen van BenBits kauwgom, (II) gezondheidsclaims met betrekking tot BenBits kauwgom op de website van Ben...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/01006 - CVB

Datum:

17-03-2017

Uitspraak:

CVB Aanbeveling (gedeeltelijk) Bevestigd (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

Nutsvoorzieningen

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

Nutsvoorzieningen
  Het College van Beroep [17 maart 2017] Het onderwerp van de klacht en de door de Commissie beoordeelde uitingen De klacht is gericht tegen aanprijzingen in verband met het ‘Energiecollectief’ van de Consumentenbond. Dit collectief wordt v...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00711

Datum:

01-12-2016

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

Uitzenden/ICT
De bestreden reclame-uiting Het betreft een radioreclame. Daarin wordt gezegd: “De afgelopen 5 jaar heeft Ziggo maar liefst 8 keer zijn prijzen verhoogd. Acht keer! Dat snappen wij niet bij Fiber Nederland. Daarom hebben wij de Vaste Prijs Garantie...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00788

Datum:

28-11-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Uitzenden/ICT
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op www.t-mobile.nl. Daarin staat een banner met de tekst: “GETEST ALS BESTE  NETWERK VAN NEDERLAND” met daarnaast de afbeelding van een cocarde met daarop onder meer de mededelingen: “BEST GET...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00780

Datum:

21-11-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de volgende mededelingen betreffende het voedingssupplement OptiPEA® op de door Innexus gebruikte websites www.innexusnutraceuticals.com, www.optipea.com en www.palmitoylethanolamide.nl. Op de website www.in...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00863

Datum:

16-11-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Digitale marketing communicatie

Uitzenden/ICT
De bestreden uitingen Het betreft: een e-mail, waarvan een kopie aan deze beslissing is gehecht en waarin onder meer staat: “Wat ontzettend jammer dat u weggaat! Vandaag ontvingen we het bericht van de overstapservice van Overige Provider. Graag lo...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00768

Datum:

25-10-2016

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de volgende ‘posts’ van adverteerder op Facebook in verband met het door haar georganiseerde ‘Oktoberfest’: “Wie drink jij onder tafel?” waarbij onder meer staat: “Moge de beste winnen!” “Dri...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00684

Datum:

10-10-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft verschillende mededelingen betreffende het voedingssupplement OptiPEA® op adverteerders website www.ergomax.nl. Op de webpagina https://www.ergomax.nl/palmitoylethanolamide-pea-optipea: “100 procent Europe...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00673

Datum:

10-10-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Detailhandel
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de volgende uitingen waarin over “Topbloemen.nl” is vermeld: “ALS BESTE GETEST DOOR KASSA!” of “Door KASSA als beste getest!” of “als beste uit de test”: 1. Een uiting op de homepage van https...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00685

Datum:

22-09-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Uitzenden/ICT
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiereclame. Daarin zegt de voice-over: “De afgelopen 5 jaar heeft Ziggo maar liefst 8 keer zijn prijzen verhoogd. Acht keer! Dat snappen wij niet bij Fiber Nederland. Daarom hebben wij de Vaste Prij...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00685/A

Datum:

22-09-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

Uitzenden/ICT
De bestreden reclame-uiting Het betreft een radioreclame. Daarin wordt gezegd: “De afgelopen 5 jaar heeft Ziggo maar liefst 8 keer zijn prijzen verhoogd. Acht keer! Dat snappen wij niet bij Fiber Nederland. Daarom hebben wij de Vaste Prijs Garantie...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00244 - CVB

Datum:

13-09-2016

Uitspraak:

CVB Afwijzing Bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Radio

Recreatie, amusement, cultuur en sport
Het College van Beroep [13 september 2016] De grieven Dier & Recht licht in een inleidend kader onder meer toe dat de kern van de klacht is dat de uitingen ten onrechte de indruk wekken dat stamboompups aan bepaalde gezondheidsnormen voldoen en...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00542

Datum:

30-08-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Digitale marketing communicatie

Elektronische apparaten
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de volgende uitingen op verschillende websites van Applikon: a) de mededeling “myControl is the most advanced controller available (…) giving you the easiest way to reliably scaledown cultivations”, die...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00528

Datum:

29-08-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Gezondheid
De bestreden uiting Het betreft de door “medisch leider Trombosezorg Atalmedial” ondertekende brief die op 11 mei 2016 per e-mail aan huisartsen in de regio Amsterdam is verzonden. De brief luidt: “Geachte collega, Atalmedial exploiteert de gro...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00434 - CVB

Datum:

08-09-2016

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Digitale marketing communicatie

Uitzenden/ICT
Het College van Beroep [8 september 2016] De grieven Pretium voert als formele grief aan dat de Commissie het beginsel van hoor en wederhoor heeft geschonden en onderbouwt dit als volgt. De Commissie heeft geïntimeerde laten reageren op de reactie...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00555

Datum:

19-08-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

Elektronische apparaten
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van adverteerder die bestaat uit twee delen. De voice-over luidt: Deel 1: ”Stel je hebt een nieuwe telefoon nodig. Wat zou je dan doen? Je gaat A: naar een winkel waar de verkoper een ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00599

Datum:

15-08-2016

Uitspraak:

RCC Ged. Aanbeveling (voor zover nodig)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Uitzenden/ICT
De bestreden reclame-uiting Het betreft de televisiecommercial van T-Mobile voor haar televisiedienst KNIPPR. In de commercial zijn drie personen te zien, die met kabels omwikkeld op een bank of een stoel zitten en kijken naar een groot, aan kabels h...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00450/B

Datum:

01-07-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft: A) de verpakking van Wicky fruitdrinks, waarop op de voorzijde staat “30% minder suiker*”. De asterisk verwijst naar de mededeling op de zijkant van de verpakking: “*Wicky bevat 30% minder suiker dan v...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00410/A

Datum:

20-06-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Uitzenden/ICT
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Fiber Nederland waarin door de voice-over het volgende wordt gezegd: “De afgelopen vijf jaar heeft Ziggo maar liefst acht keer zijn prijzen verhoogd. Acht keer! Dat snappen wij nie...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00014 - CVB

Datum:

14-06-2016

Uitspraak:

CVB Afwijzing Vernietigd (gedeeltelijk) (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Radio

Voeding en drank
  Het College van Beroep [14 juni 2016] De grieven De FNLI deelt met betrekking tot de reikwijdte van het beroep mee dat zij daarin de toelaatbaarheid van de hierna te vermelden online-uitingen in samenhang met de hierna te omschrijven televisi...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00223

Datum:

09-05-2016

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige (geen passende categorie)

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Overige (geen passende categorie)
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft de volgende uitingen op adverteerders website www.epv.nl:   A. De claim “Een houten pallet is 25% minder milieubelastend dan (een) kunststof (pallet)” op de homepage en in de “LCA Factsheet: Een ver...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/01207

Datum:

21-01-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Financiele) dienstverlening
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de slogan “Onze zorgverzekering past iedereen” en de slogan “Veel verzekering voor weinig” voor zover deze door Univé worden gebruikt in: (a) een televisiecommercial, (b) op haar website www.zekur....
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/01161/A

Datum:

18-01-2016

Uitspraak:

dVAF bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Uitzenden/ICT
De bestreden reclame-uiting Het betreft de televisiecommercial van Fiber. Terwijl beelden worden getoond van vier synchroonzwemmers die op muziek in een zwembad zwemmen, staat boven in beeld een soort logo met de tekst “Saaie Sport”. De voice-ove...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/01117

Datum:

04-12-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Nutsvoorzieningen

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

Nutsvoorzieningen
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de mededeling “Scherpste tarief? Hebben we wel” van Energiedirect op of in: A. de openingspagina van adverteerders website www.energiedirect.nl, B. een filmpje en beschrijvende tekst op de website energie...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/01082 - CVB

Datum:

15-12-2015

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Nutsvoorzieningen

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

Nutsvoorzieningen
Het College van Beroep [15 december 2015] De omvang van het beroep en de grieven Energiedirect heeft uitsluitend beroep ingesteld tegen punt 6 van de beslissing van de Commissie en de daarop gebaseerde aanbeveling. Het bestreden oordeel betreft de ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00973

Datum:

02-11-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Herkenbaarheid reclame

Medium:

Digitale marketing communicatie

(Financiele) dienstverlening
De bestreden uiting Het betreft een door verweerders (voor online verspreiding) opgesteld bericht van 10 augustus 2015 met als kop: “Dure leenkant van creditcard wordt verdoezeld Geldshop: gebruik creditcard alleen als betaalmiddel, niet als leenmi...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00906

Datum:

22-09-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Financiele) dienstverlening
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial die deel uitmaakt van de reclamecampagne ‘Online shoppen? Zeker met je creditcard’. In de commercial is een vrouw te zien die achter een laptop kennelijk online aan het winkelen is. ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00700 - CVB

Datum:

15-09-2015

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Buitenreclame

Detailhandel
Het College van Beroep [15 september 2015] De grieven Vomar heeft uitsluitend beroep ingesteld voor zover het betreft het oordeel van de Commissie ten aanzien van de uiting die in de bestreden beslissing wordt aangeduid als “uiting C“ (de ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00651

Datum:

07-07-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Radio

(Financiele) dienstverlening
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een radiocommercial van adverteerder waarin het volgende wordt gezegd: “En zou u overstappen? Promovendum, gegarandeerd 20% voordeliger dan uw huidige autoverzekering. En die overstap die regelen wij voor ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00304

Datum:

30-06-2015

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Vernietigd (gedeeltelijk) (= Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Huishouden en inrichting
Het College van Beroep [30 juni 2015] De grieven Het beroep is uitsluitend gericht tegen hetgeen de Commissie in haar beslissing heeft overwogen met betrekking tot de mededeling in de bestreden uiting: “Dé nummer 1 in gebruikte trapliften!”, en ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00603

Datum:

17-06-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Buitenreclame

Detailhandel
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft een uiting in een huis-aan-huis folder en op een billboard, waarin een kassabon voor bij Deen op 28 april 2015 gekochte artikelen wordt vergeleken met een kassabon van gelijke datum voor dezelfde artikelen...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00152

Datum:

21-04-2015

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiereclame voor Nurofen 400 tabletten. In de uiting wordt onder meer gezegd: “Nurofen geeft een snellere verlichting van griepsymptomen dan twee 500 milligram paracetamoltabletten”. In beeld versc...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00232

Datum:

13-05-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Buitenreclame

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen   Eyelove verkoopt brillen door middel van een shop-in-shop formule via drogisterijen van DA.    De klacht van de NUVO betreft de volgende reclame-uitingen voor Eyelove brillen:   1. voor DA-winkels geplaatste stoepb...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00162

Datum:

13-04-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

opleidingen en cursussen

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

opleidingen en cursussen
De bestreden reclame-uiting Het betreft een advertentie van de Universiteit Twente in het dagblad Twentsche Courant Tubantia. In de bestreden uiting staat onder meer: “International Business Administration at a Technical University? (…) Wij vinde...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00914

Datum:

14-04-2015

Uitspraak:

CVB Afwijzing Bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

energie, Gas, water en elektra
Het College van Beroep: De grieven Deze worden door het College als volgt gerubriceerd en samengevat. Grief 1 Ten onrechte heeft de Commissie geoordeeld dat de inventarisatie door het Onderzoeksbureau CE Delft objectief is. Het door dit bureau opgema...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00126

Datum:

26-03-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Drukpers/tijdschriften

(Financiele) dienstverlening
De bestreden reclame-uiting Het betreft de in Het Financieele Dagblad geplaatste advertentie met de kop: “DE GIRO 100% Broker. 80% Goedkoper”. De klacht De uiting, waarin DeGiro stelt “80% goedkoper” te zijn, betreft vergelijkende reclame, nu...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00850

Datum:

22-12-2014

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

detailhandel (supermarkt etc.)
De bestreden reclame-uiting Het betreft een reclamefolder van adverteerder geldig in week 48 (zondag 23 t/m zaterdag 29 november 2014) waarin onder meer staat: “PLUS: de goedkoopste supermarkt. Bron: RTL Nieuws Editie NL, uitzending 5 november 2014...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00822

Datum:

22-12-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uiting Het betreft de advertentie van Evides Waterbedrijf in de PZC van 25 oktober 2014 met als kop “Waarom zit er kalk in mijn drinkwater?” In de advertentie staat onder meer het volgende: “Kalk komt van nature voor in wat...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00636

Datum:

09-12-2014

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Vernietigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Radio

[Klacht met betrekking tot Vodafone 4G in beroep afgewezen] Het College van Beroep [9 december 2014] De grieven Het College vat deze als volgt samen. Grief 1 De Commissie heeft de klacht ten onrechte uitgebreid en hierin gelezen dat klager in de ver...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00971

Datum:

12-10-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Verpakking en etikettering

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uiting Het betreft de XXL verpakking van W5 vaatwastabletten van Lidl, meer specifiek de op de voorzijde van de verpakking opgenomen afbeelding van een vaatwastablet met daarboven de naam W5 en een kroontje, en eromheen een lauwe...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00266

Datum:

21-10-2014

Uitspraak:

CVB Afwijzing Vernietigd (gedeeltelijk) (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Digitale marketing communicatie

Het College van Beroep De grieven in het principaal appel Garmin handhaaft hetgeen zij bij de Commissie heeft aangevoerd en voert, samengevat per afzonderlijke mededeling ten aanzien waarvan de Commissie de klacht heeft afgewezen, de volgende grieven...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00314

Datum:

21-10-2014

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (met wijziging gronden) (= Aanbeveling)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Huishouden en inrichting
Het College van Beroep De grieven van SEB SEB handhaaft hetgeen zij bij de Commissie heeft aangevoerd en voert, samengevat per afzonderlijke mededeling ten aanzien waarvan de Commissie de klacht gegrond heeft geacht, de volgende grieven aan. “Het s...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00673

Datum:

08-10-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de aanprijzing van Bellarom koffiecapsules van Lidl in twee drukwerkadvertenties en een tag-on commercial. A. In de hierna met “advertentie A” aangeduide uiting staat boven de afbeelding van de verpak-kin...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00538

Datum:

02-09-2014

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial voor Ymea Silhouet waarin onder meer wordt gezegd dat dit product helpt bij overgangsverschijnselen. Aan het einde van de commercial verschijnen diverse mededelingen in beeld. De klacht ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00330

Datum:

11-09-2014

Uitspraak:

CVB Afwijzing Vernietigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
Het College van Beroep [11 september 2014] De grieven Het College vat deze als volgt samen. Ten onrechte heeft de Commissie geoordeeld dat de claim dat Aleve langer werkt dan paracetamol juist is, omdat dit geen geschilpunt tussen partijen zou zijn...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00524

Datum:

01-08-2014

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting voor “Vanilla Cones” in de nieuwsbrieven van Lidl van 3 en 17 juli 2014. Boven de afbeelding van een pak “Vanilla Cones” ijsjes staat “ALS BESTE GETEST! Bron: Smaaktest Consumentenbond juli...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00444

Datum:

21-07-2014

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting Het betreft een advertentie die te zien was op YouTube en waarin adverteerder onder de kop “KPN verhoogt de prijzen” haar dienst “Alles-in-1-Basis” op prijs en snelheid vergelijkt met “Alles-in-1 Thuis” van KPN...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00344

Datum:

12-06-2014

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Vastgoed

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Vastgoed
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de volgende uitingen op adverteerders website www.lightwaynederland.nl en in de folder “lightway® daglichtsystemen” (de nummering is ontleend aan het klaagschrift): 1. “Met de unieke gepatenteerde Blue...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00120

Datum:

25-03-2014

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (met wijziging gronden) (= Aanbeveling)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Huishouden en inrichting
Het College van Beroep [25 maart 2014] De grieven Het College vat de grieven van Lidl als volgt samen en deelt deze als volgt in. Grief 1 De Commissie heeft haar oordeel gebaseerd op argumenten die feitelijke onjuistheden bevatten. De Commissie bas...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00975

Datum:

20-03-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting Het betreft een uit 2 pagina’s bestaande advertentie voor “Alphashot”, “een compacte foto studio” in het blad “TWiNKLE”, met als ondertitel: “concreet over e-commerce”, van oktober 2013. Op de linkerpagin...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00001

Datum:

20-02-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uitingen Het betreft: 1. Een uiting op www.vastelastenbond.nl. Daarin staat onder het kopje: “Beste keus energie, stroom en gas van Nederland” onder meer: “Als inkoopcollectief en belangenbehartiger van vaste lasten onderha...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00842

Datum:

12-02-2014

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen Het betreft A. een krantenartikel met de aanhef “Lousebuster troef kliniek”, B. de website www.luizenkliniek.nl, met name de subpagina “Luizenmiddelen” en de homepagina met de aanhef “Kliniek voor professionele...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00955

Datum:

30-01-2014

Uitspraak:

CVB Afwijzing Vernietigd (gedeeltelijk) (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Buitenreclame

Het College van Beroep: De grieven in het principaal appel Deze kunnen als volgt worden ingedeeld en samengevat. Grief 1 Deze grief betreft de afwijzing van de klacht tegen de mededeling in de flyer: “Waarom doet Ziggo niet mee aan het glasvezelnet...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00906

Datum:

06-01-2014

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

detailhandel (supermarkt etc.)
De bestreden reclame-uiting Het betreft de op pagina 12 van de reclamefolder van Lidl (week 45/2013) opgenomen prijsvergelijking tussen Lidl en Albert Heijn. Bovenin de uiting staat: “Onderzoek van VARA Kassa bevestigt: Prijzenoorlog AH haalt niets...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00586

Datum:

21-10-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting Het betreft een advertentie waarin onder de aanhef “Niemand is voordeliger dan STRATO. Behalve STRATO!” een vergelijking staat tussen prijzen van enerzijds YOURHOSTING en anderzijds STRATO. In die vergelijking worden ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00706

Datum:

14-10-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

opleidingen en cursussen

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Digitale marketing communicatie

opleidingen en cursussen
De bestreden reclame-uiting   Het betreft de onder het tabblad “auto” aan te klikken ”Prijsvergelijking” op adverteerders website www.vrcrijopleidingen.nl, waarin het door VRC gerekende uurtarief wordt vergeleken met het uurtarief van enkele...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00503

Datum:

25-07-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

opleidingen en cursussen

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Digitale marketing communicatie

opleidingen en cursussen
De bestreden reclame-uiting   Het betreft de volgende onderdelen van en mededelingen op adverteerders website www.vrcrijopleidingen.nl: 1)    de mededeling “Omdat we niet met duur personeel werken kunnen we lagere tarieven bieden. En dat merkt ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00349

Datum:

11-06-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uiting   Het betreft de “drankenvergelijker” op adverteerders website www.yoki.nl. In de uiting is een – uit de televisiereclame voor Yoki bekende – kat afgebeeld naast een rij glazen met verschillende dranken en een pak...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00328

Datum:

23-05-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisiecommercial waarin Oral-B elektrische tandenborstels worden aangeprezen. In de commercial deelt een “mondhygiënist en onafhankelijk onderzoeker” mee, naar aanleiding van de opmerking dat tan...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00232-I

Datum:

13-05-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Buitenreclame

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen   Eyelove verkoopt brillen door middel van een shop-in-shop formule via drogisterijen van DA.    De klacht van de NUVO betreft de volgende reclame-uitingen voor Eyelove brillen:   1. voor DA-winkels geplaatste stoepb...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00188

Datum:

25-04-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

detailhandel (supermarkt etc.)
De bestreden reclame-uiting   Het betreft de prijsvergelijking van door adverteerder verkochte Yanec inktcartridges met huismerk cartridges van 123inkt.nl (en van Sneltoner), welke vergelijking is opgenomen in de op 15 januari 2013 per e-mail (met a...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00047

Datum:

11-03-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft de volgende uitingen voor het product Revitalift Laser X3 van L’Oréal:   1)    de website http://www.loreal-paris.nl waar het volgende staat: a)    op de homepagina: “Een lasersessie je enige w...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/01115

Datum:

19-02-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uitingen   Het betreft de “0 cent/min”- campagne van Vectone, mede handelend onder de naam Delight Mobile, in de volgende uitingen:   1)    Posters a.    De poster met als headline “0 cent/min  Internationaal Belle...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/01115-I

Datum:

19-02-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uitingen   Het betreft de “0 cent/min”- campagne van Vectone, mede handelend onder de naam Delight Mobile, in de volgende uitingen:   1)    Posters a.    De poster met als headline “0 cent/min  Internationaal Belle...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/01057

Datum:

12-12-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting   Het betreft een reclame-uiting op de website http://www.ziggo.nl, subpagina http://www.ziggo.nl/landing/ontspannen.   De uiting vangt, onder het kopje “Ontspan.” aan met de tekst:   “Deze rustgevende website is ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00998

Datum:

04-12-2012

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een advertentie in het blad Allerhande voor “Unox Extra Magere Rookworst”. In de advertentie staat onder meer: “Extra magere rookworst. Extra vaak genieten. Het wordt weer stamppotweer! En daar wil je ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00996

Datum:

23-11-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Reizen en toerisme
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een uiting op http://www.traveltroef.nl. De uiting bevat onder de aanhef: “Geniet van uw reis en van de laagste prijs” een vergelijking van door Traveltroef.nl, Tjingo en Prijsvrij gehanteerde prijzen vo...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00852

Datum:

19-10-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisiecommercial van Hans Anders, waarin een man voor een winkelpand staat waar op de winkelruit een oranjekleurige poster hangt met daarop de afbeelding van een hoortoestel en de tekst “gratis hoor...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00617

Datum:

26-07-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uitingen   1. Het betreft een televisiecommercial voor NLEnergie, waarin, in de tag on, wordt gezegd:   “Je krijgt niet alleen deze EK thuistap cadeau, bij een gemiddeld verbruik is ons aanbod ook nog eens goedkoper dan een v...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00507

Datum:

04-07-2012

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uitingen   Voor zover klager zijn klacht ter vergadering heeft gehandhaafd, betreft het de volgende uitingen: 1. Een televisiereclame voor de frisdrank Oggu. Daarin zegt een vrouw: “Gezond leven betekent voor mij: lekker eten ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00093

Datum:

29-03-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisiecommercial voor NLEnergie, waarin, in de tag on, wordt meegedeeld dat men, wanneer men overstapt naar NLEnergie, honderden euro’s kan besparen. In een tabel wordt getoond welke bedragen men bi...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00123

Datum:

01-03-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

detailhandel (supermarkt etc.)
  De bestreden reclame-uiting   Het betreft een paginagrote advertentie in De Telegraaf van 14 januari 2012, waarin de prijzen bij Albert Heijn worden vergeleken met de prijzen bij Dirk. In de advertentie wordt de ‘uitgescheurde’ krantenkop “...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00050

Datum:

23-02-2012

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Drukpers/tijdschriften

(Tele) communicatie technologie
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een folder voor het “Televisie, Internet & Bellen” pakket van adverteerder met de aanhef: “Zoveel voordeel laat u toch niet lopen?”. Onder deze mededeling staat informatie over een tijdelijke kor...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00004

Datum:

13-02-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisiecommercial voor NLEnergie, waarin, in de tag on, wordt meegedeeld dat men, wanneer men overstapt naar NLEnergie, honderden euro’s kan besparen. In een tabel wordt getoond welke bedragen men bi...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/01206

Datum:

01-02-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport
De bestreden reclame-uiting   Het betreft de huis-aan-huis folder “Meer plezier voor je geld in Slagharen”, waarin door middel van afgebeelde kassabonnetjes een prijsvergelijking is opgenomen van een “dagje uit met het hele gezin (2 volwassene...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00915

Datum:

12-12-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

(Tele) communicatie technologie
De bestreden reclame-uiting   Het betreft brievenbusreclame voor “Televisie, Internet & Bellen-pakket” van Tele2 met de aanhef: “Betaalt u eigenlijk niet teveel? Doe de BespaarCheck en bespaar ook tot € 340,-!”.    De klacht   De ui...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00943

Datum:

24-11-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisiecommercial waarin is te zien hoe een vrouw, die blijkens de voice-over dagelijks medicijnen gebruikt, bij haar apotheek op een lange rij wachtenden stuit en daardoor “weer” te laat is voor h...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00873

Datum:

14-11-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Buitenreclame

(Tele) communicatie technologie
De reclame-uiting   Het betreft een aan klager per e-mail verzonden nieuwsbrief van ‘Online Cashen’ waarin reclame wordt gemaakt voor een ‘SUPERVOORDELIG 3-IN-1 PAKKET’ bij Online.nl. In de uiting staat onder meer:   “BESPAAR TOT WEL € ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00855

Datum:

08-11-2011

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een reclame-uiting voor de producten van ‘Honig Vezelrijk’ op de website www.honig.nl.   Klager maakt tevens melding van een televisie-commercial waarin de bewuste producten zouden worden aangeprezen. N...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00894

Datum:

24-10-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Tele) communicatie technologie
De bestreden reclame-uiting             Het betreft een televisiecommercial voor het voordeelpakket van UPC, waarin wordt gezegd: “Internet van UPC gaat verder waar ADSL ophoudt”. In de commercial ruilt een gezin dat zelf kabelinternet...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00831

Datum:

29-09-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uiting             Het betreft een televisiecommercial voor NLEnergie,. In de commercial is een telefoniste van NLEnergie te zien, die achter elkaar telefoontjes krijgt. De voice-over zegt: “Zo, lekker druk. Logisch,...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00619

Datum:

11-10-2011

Uitspraak:

CVB Aanbeveling (gedeeltelijk) Bevestigd (gedeeltelijk) (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

(Tele) communicatie technologie
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft: 1. Een uiting op www.samsung.com waarin onder meer staat: “Er is slechts één manier om 3D te ervaren als u niet in de bioscoop zit. En dat is met de Samsung 3D-tv”. 2. Een flyer waarin onder meer st...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00647

Datum:

30-08-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisiecommercial waarin is te zien hoe een vrouw, die blijkens de voice-over dagelijks medicijnen gebruikt, bij haar apotheek op een lange rij wachtenden stuit en daardoor weer te laat is voor het oph...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00484

Datum:

04-07-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisiecommercial voor NLEnergie, waarin onder meer wordt gezegd: “Bent u nog steeds klant bij NUON? Stap dan nu over naar de Nederlandse Energie Maatschappij en zet uw tarief voor vijf jaar vast. Bi...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00433

Datum:

29-06-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft: 1. De etiketten van Roosvicee Multi Vit Perzik, Roosvicee Original Vruchtenmix en Original Aardbei, op welke etiketten onder meer staat: “30% minder suikers dan vruchtensiroop en diksap”.  2. Een uit...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00072

Datum:

06-07-2011

Uitspraak:

CVB Afwijzing Bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden uitingen             Het betreft de elektronische nieuwsbrieven die door De Thuisapotheek per email aan consumenten worden gezonden en voorts de volgende tekstgedeelten op de websites van De Thuisapotheek (www.dethuisapotheek....
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00389

Datum:

14-06-2011

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

(Financiele) dienstverlening
De bestreden uitingen   Het betreft e-mailberichten van 7 december 2010 respectievelijk 8 februari 2011 afkomstig van verweerder sub 1, met als “Onderwerp”: “Dit bericht betaalt je volgende vakantie”. Daarin staat onder meer: “Indien je va...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00209

Datum:

26-04-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Overige
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft uitingen in drukwerk en op internet waarin met betrekking tot “De Keizersgracht Juristen” wordt gesteld: “twintig juristen staan achter u” en “Met Recht De Beste” of “met recht de beste!”. ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00160

Datum:

29-03-2011

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uitingen   1. Het betreft een televisie-commercial waarin het volgende wordt gezegd:   “Een groot Duits energiebedrijf is sinds kort eigenaar van Essent. Daar hebben ze bijna acht en een half miljard voor betaald. Dat geld wi...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00160A

Datum:

29-03-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisie-commercial waarin het volgende wordt gezegd:   “Een enorme Zweedse multinational heeft onlangs NUON opgekocht voor bijna 10 miljard euro. Tien miljard! Dat geld willen ze een keer terug verd...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00171

Datum:

29-03-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Goede smaak/fatsoen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisie-commercial waarin het volgende wordt gezegd:   “Eneco wil dat we allemaal groene stroom gaan gebruiken. Heel Nederland moet meedoen. Dus Eneco is heel duurzaam. Wij vinden Eneco vooral heel ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00013

Datum:

28-03-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Overige
De bestreden uiting             Het betreft een advertentie in de Metro van 23 december 2010 waarin consumenten worden opgeroepen over te stappen “op de laagste premie”. In de advertentie staat onder meer: “Voordeel berekenen via je ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00856

Datum:

23-03-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Overige

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden uiting             Het betreft de literverpakking van Campina halfvolle melk, waarop onder meer het volgende staat:             “Campina melk, lekker gezond!   Bij Campina vinden we dat gezond leven en lekker ete...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00070

Datum:

16-03-2011

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Overige
De bestreden uitingen             1. Het betreft de volgende uitingen op de website www.centralparking.nl:   a) de mededelingen op de homepage “Onze chauffeur parkeert uw auto veilig en goedkoop” en “Geen gezoek naar een terrein, wi...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00076B

Datum:

25-03-2011

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (met wijziging gronden) (= Aanbeveling)

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisiecommercial (uitgezonden vanaf 12 januari 2011), waarin het volgende wordt gezegd: “Een groot Duits energiebedrijf is sinds kort eigenaar van Essent. Daar hebben ze bijna acht en een half milja...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00076A

Datum:

25-03-2011

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Vernietigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisiecommercial (uitgezonden vanaf 12 januari 2011), waarin het volgende wordt gezegd: “Een groot Duits energiebedrijf is sinds kort eigenaar van Essent. Daar hebben ze bijna acht en een half milja...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00076

Datum:

25-03-2011

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (met wijziging gronden) (= Aanbeveling)

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisiecommercial (uitgezonden vanaf 12 januari 2011), waarin het volgende wordt gezegd: “Een groot Duits energiebedrijf is sinds kort eigenaar van Essent. Daar hebben ze bijna acht en een half milja...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00076C

Datum:

25-03-2011

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (met wijziging gronden) (= Aanbeveling)

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisiecommercial (uitgezonden vanaf 12 januari 2011), waarin het volgende wordt gezegd: “Een groot Duits energiebedrijf is sinds kort eigenaar van Essent. Daar hebben ze bijna acht en een half milja...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00075

Datum:

25-03-2011

Uitspraak:

CVB Aanbeveling met ALERT bevestigd (met wijziging gronden) (=Aanbeveling met ALERT

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft de volgende reclame-uitingen van adverteerder.   A. Televisie-commercial Het betreft een televisie-commercial (uitgezonden vanaf 12 januari 2011), waarin het volgende wordt gezegd: “Een groot Duits ener...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00695

Datum:

10-03-2011

Uitspraak:

CVB Afwijzing Bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging
De bestreden reclame-uitingen   – Het betreft de website www.syoss.nl. Op deze website staat onder meer:   ‘Syoss, professional performance’. ‘Syoss, professionele haarverzorging, styling en kleuring voor een betaalbare prijs’. ‘Syo...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00908

Datum:

11-02-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Financiele) dienstverlening
De reclame-uiting   Het betreft een televisie-commercial, waarin Rob Muntz, terwijl hij in een auto, waarin aan de binnenspiegel een geel speelgoedautootje hangt, op de snelweg rijdt, zegt: “Gemiddeld heb je maar één keer in de zeven en een half...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00849

Datum:

02-02-2011

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

detailhandel (supermarkt etc.)
De reclame-uitingen   Het betreft de volgende uitingen met betrekking tot de ‘Laagste Actieprijs Garantie’ (hierna ook: LAPG) van Albert Heijn:   A. Een televisie-reclame (uitgezonden op en rond 21 februari 2010), waarin het volgende wordt geze...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00848

Datum:

02-02-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

detailhandel (supermarkt etc.)
De reclame-uitingen   Het betreft de volgende uitingen met betrekking tot de ‘Laagste Actieprijs Garantie’ (LAPG) van Albert Heijn:   A. De  ‘Bonusfolder’ met de aanbiedingen, geldig van 18 t/m 28 oktober 2010.   B. Verschillende pagina...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00854

Datum:

10-01-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

opleidingen en cursussen

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

opleidingen en cursussen
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een banner van adverteerder op de website www.nrc.nl. De banner bevat een afbeelding van een kind, zittend achter een bureau, met een hand tegen het voorhoofd. Boven de afbeelding staat: ‘De Cito-toets kan...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00888

Datum:

24-12-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Overige
De bestreden uiting   Het betreft een op de website www.anderzorg.nl geplaatste tarievenladder, waarin door zorgverzekeraars gehanteerde premies voor de basisverzekering met elkaar worden vergeleken.   De klacht   Bij de getoonde tarieven van de d...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00532

Datum:

13-09-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Gemotoriseerd) vervoer
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisiecommercial voor Toyota Aygo, uitgezonden op RTL 4. In de commercial wordt voornoemde auto vergeleken met een Alfa Romeo Giulia Nuova Super . De testrijdster zegt onder meer:   ‘Stel je hebt 8...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00387

Datum:

10-08-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

Overige
  De gewraakte reclame-uiting   Het betreft een radiocommercial van adverteerder, waarin wordt gezegd: “Gek hè? Wij denken soms dat iedereen al weet dat Jumbo de aller-goedkoopste supermarkt is. Sterker nog, Jumbo heeft de afgelopen maanden heel...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00224

Datum:

20-05-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Overige
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft de volgende uitingen, inhoudende een vergelijking tussen de verkoopprijzen voor cartridges en toners bij 123inkt.nl en bol.com: 1 tot en met 3.   4. Een uiting op de website www.123inkt.nl.   De klacht ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00193

Datum:

13-04-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Tele) communicatie technologie
  De bestreden reclame-uiting   Het betreft een televisiecommercial van UPC waarin de hoofdpersoon Dennis is te zien, die thuis naar zijn televisie kijkt. Zijn televisie vertoont zichtbaar storingen, waarop Dennis bij zijn buurvrouw aanbelt en daar...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00924

Datum:

25-02-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een advertentie van adverteerder in de ‘Twenth Ruiten Drie’ met de titel: “Kind goed af bij Diabeter”.   Boven de advertentietekst staat: “DEVENTER – Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea steunt...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00881

Datum:

13-07-2010

Uitspraak:

Bevestiging Beslissing RCC

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

Overige
  De procedure   Klager heeft bij brief van 10 oktober 2009 bezwaar gemaakt tegen een reclame-uiting van adverteerder. Bij faxberichten van 14 en 19 oktober 2009 heeft klager zijn klacht nader toegelicht en/of aangevuld. De voorzitter van de Reclam...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00708

Datum:

22-01-2010

Uitspraak:

Beroep ingetrokken CVB

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft: 1)  een advertentie op onder meer www.nu.nl en www.telegraaf.nl met als titel ‘Top 5 Energie.’ Wanneer men deze advertentie aanklikt, wordt men doorgeleid naar 2) de website www.allesoverbesparen.nl....
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00695-I

Datum:

12-01-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Brievenbus

energie, Gas, water en elektra
  De bestreden reclame-uitingen   Het betreft de hierna onder I, II en III te noemen mededelingen, die worden gedaan in de uitingen, die als bijlage 1 a tot en met p (uitingen van BIK) en bijlage 2 a tot en met j (uitingen van Vaculux) aan deze bes...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00695

Datum:

12-01-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Brievenbus

Overige
  De bestreden reclame-uitingen   Het betreft de hierna onder I, II en III te noemen mededelingen, die worden gedaan in de uitingen, die als bijlage 1 a tot en met p (uitingen van BIK) en bijlage 2 a tot en met j (uitingen van Vaculux) aan deze bes...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00458

Datum:

22-01-2010

Uitspraak:

Vernietiging Beslissing RCC

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Maatschappelijk (on)verantwoord

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
    Na de vergadering heeft geïntimeerde uit eigen beweging bij e-mail van 20 november 2009 gereageerd op het namens Unilever overgelegde onderzoeksrapport. Geïntimeerde heeft -samengevat- meegedeeld dat zijns inziens wat betreft Becel Keuken Lig...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00428

Datum:

29-07-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uiting   Het betreft de website www.jumbosupermarkten.nl waarop ten tijde van het indienen van de klacht prijsvergelijkingen van levensmiddelen stonden. Daarbij werden de prijzen van levensmiddelen bij Jumbo Supermarkten vergele...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00437

Datum:

29-07-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft de volgende uitingen van OLA (Unilever): a) Een televisiecommercial waarin onder meer wordt gezegd: “Mensen denken vaak wel dat ze weten hoe het zit met de calorieën in tussendoortjes. Maar daar kan je ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00396

Datum:

29-07-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

(Tele) communicatie technologie
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een advertentie in NRC Handelsblad van 12 mei 2009 van Pretium Telecom. De adver­ten­tie be­staat uit een kop met de tekst “Waarom meer aan KPN betalen…” met daar­on­der twee krantenknipse...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00336

Datum:

06-05-2010

Uitspraak:

Vernietiging Beslissing RCC

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
Het betreft een televisiereclame waarin de pijnstiller Advil Liquid-Caps 400 wordt  aangeprezen. De tekst van de commercial is aan deze uitspraak gehecht.   De klacht Door de mededeling dat Advil Liquid-Caps (ALC) 400 mg sterker werkt dan twee norm...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00248

Datum:

09-02-2010

Uitspraak:

Vrijblijvend advies

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Propageren denkbeeld (ideele reclame)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Overige
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een folder met een aangehechte antwoordkaart, die op 7 februari 2009 is meegezonden met de Volkskrant en in de eerste week van januari 2009 met de landelijke omroepgids van de VPRO. De uiting staat ook op de...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00266

Datum:

09-07-2009

Uitspraak:

Bevestiging Beslissing RCC

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

energie, Gas, water en elektra
  De bestreden reclame-uitingen   Het betreft: a)  een aan klager gerichte e-mail van Marktplaats B.V., waarin onder meer staat: “In samenwerking met Eneco Wat gaat u doen met € 300,-? Marktplaats heeft een uniek aanbod dat u maar liefst € 3...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00167

Datum:

24-03-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uiting   Het betreft adverteerders website www.essent.nl voor zover adverteerder daarop onder de aanhef “Essent Tarieven, scherp en transparant” “het prijsverschil van Essent ten opzichte van de andere energieleveranciers ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00110

Datum:

30-03-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

(Tele) communicatie technologie
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een door adverteerder aan klager gerichte brief van 13 januari 2009. In de brief staat onder meer het volgende:   “Geachte heer Handgraaf,   U heeft al televisie van Ziggo. Maar wist u dat u ook kunt bel...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00053

Datum:

28-05-2009

Uitspraak:

Bevestiging beslissing RCC (wijz. gronden)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Drukpers/tijdschriften

(Financiele) dienstverlening
De bestreden reclame-uiting   Het betreft de advertentie die op 20 december 2008 heeft gestaan in NRC Handelsblad. De advertentie opent met de vragen “Is de premie voor de basisverzekering bij uw zorgverzekeraar ook verlaagd?” en “Nee?”. Daa...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/01244

Datum:

19-03-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Tijdschriften

(Tele) communicatie technologie
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft een advertentie die is geplaatst in de nummers 45 en 47 van de Mikrogids (jaargang 2008). In de advertentie staat onder meer: “Kijkt u nog tv via UPC of Ziggo en bent u nog niet overgestapt op digita...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0609

Datum:

12-12-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft de nieuwsbrieven nummers 2, 3 en 4 van de bewonersinitiatiefgroep “Dronten Op Glasvezel”. In de nieuwsbrieven geeft de bewonersinitiatiefgroep een toe­lichting op de voordelen die een glasvezelnetwerk vol­gens hem heef...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0531

Datum:

04-12-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een folder waarin Veen Magazines in het kader van een magazijnopruiming diverse producten te koop aanbiedt. Bovenaan de folder staat: “Goedkoper dan bij Bol!” De klachtVeen Magazines claimt in ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0473

Datum:

10-12-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Zowel op de televisie als is toegelicht op de website van Alex Beleggersbank prijst deze zijn spaarrekening aan met de mededeling “4.0% spaarrente zonder vervelende voorwaarden”. In de televisiereclame wordt, terwijl oplopende rente...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0402

Datum:

04-12-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een televisiecommercial van Tek Distribution voor het product Botoliss die is uitgezonden door RTL 5. In de televisiecommercial wordt geclaimd dat Botoliss (een substantie in een tube) rimpels en lijntjes doeltreffend tegeng...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0469

Datum:

10-11-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een reclamefolder van 10 september 2008 van Aldi, waarin op de voorpagina onder de aanhef “Onze Aldi” staat: “Verser dan bij de slager om de hoek”. Onderaan deze pagina staat: “Aldi Markt”. Op een volge...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0276

Datum:

10-11-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft de volgende van Oral Care Products afkomstige uitingen:a. de website www.oralcareproducts.nl waarop onder meer staat:“Cariës-eX®, een nieuwe naam voor Dentres EC-40, is speciaal ontwikkeld voor cariës problemen en Pe...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/07.0664

Datum:

22-01-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft de website www.vitatheek.nl van Vitatheek, waarop adverteerder zijn producten aanprijst en deze onder meer vergelijkt met producten van Solgar. De klacht De lezer zal het overzicht waarin producten...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0291

Datum:

08-07-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: KPN maakt in landelijk dagbladen en in folders die huis-aan-huis worden verspreid re­clame voor Digitenne, een vorm van digitale televisie waarop men zich kan abonneren. In verband daar­mee doet KPN in de folders onder meer de volgend...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0079

Datum:

10-04-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft de televisiereclamevan Sara Lee, waarin de luchtverfrisser Ambi pur Puresse wordt aangeprezen en waarin onder meer het volgende wordt gezegd: “Vind je luchtverfrissers ook vaak zo overheersend?Ontdek Ambi-Pur Puresse hypoa...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/07.0695B

Datum:

04-02-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft drie televisiereclames waarin Becam (DSB Bank N.V.) de kijker wijst op de lage rentetarieven die zij voor doorlopend krediet in rekening brengt.De tekst van één van de uitingen luidt als volgt: In beeld verschijnt de tekst...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/07.0695A

Datum:

04-02-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft de drie televisiereclames van DSB Bank N.V., h.o.d.n. Becam, waarin de kijker wordt gewezen op de lage rentetarieven die zij voor doorlopend krediet in rekening brengt.De tekst van één van de uitingen luidt als volgt: In b...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2007/07.0565

Datum:

22-11-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een televisiereclame van Bolletje B.V., waarin getoond wordt dat een stevige KLM-stewardess niet met het vliegtuig mee kan. Als haar dat kenbaar wordt gemaakt verschijnt er een gedachtewolkje met de tekst: ”Ik Wil Bolletje...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2007/07.0474

Datum:

30-10-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een televisiereclame van DSB Bank B.V., h.o.d.n. Becam, waarin onder meer wordt gezegd: “Bij ons betaalt u niet voor allerlei overnameperikelen maar alleen voor de rente” en “Zo kunt u bij Becam nooit meer lenen dan vo...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2007/07.0403

Datum:

04-09-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft de volgende van Gastouderbureau B4KIDS afkomstige uitingen:de advertentie die geplaatst is in het Katwijks Weekblad van 13 juni en 20 juli 2007, met de aanhef “Gastouderopvang bij B4KIDS: deskundige en vriendelijke begelei...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2007/07.0353

Datum:

24-09-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een advertentie van Perfect Hypotheken B.V., waarin onder meer staat: “De beste hypotheek en de laagste maandlasten”, “Altijd de laagste maandlasten”, “Rente 10 jaar vast: vanaf 4,55%”, “Rente 30 jaar vast vana...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2007/1487/07.0185

Datum:

12-11-2007

Uitspraak:

bevestiging aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft de website www.oralcareproducts.nl van Oral Care Products B.V., waarop onder meer staat: “Cariës-eX®, een nieuwe naam voor EC-40, is speciaal ontwikkeld voor cariës problemen” en “De werking van Cariës-eX is het be...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2007/07.0157

Datum:

29-06-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een poster van Boekhandels Groep Nederland B.V., die is aangebracht op de etalageruit van Selexyz Broese, te Utrecht en die tevens in de winkel hangt. Daarop staat: “ economie-boeken hier ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2007/07.0198

Datum:

30-05-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een advertentie van Pearle (Brilmij Groep B.V.), waarin onder meer staat: “Pearle feliciteert Hans Anders met zijn 25-jarig jubileum”, “Want brillen verkopen kan iedereen. Maar daarnaast uitstekende oogzorg bieden met...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2007/07.0161

Datum:

01-05-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een advertentie van Media Markt-Saturn Holding Nederland B.V., waarin adverteerder onder de aanhef:“De nr.1 in prijs en keuze Laat je niet foppen!”een PSC 2575 All in One printer aanbiedt voor € 129,- Daarbij is een k...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2007/1445/06.0502

Datum:

13-02-2007

Uitspraak:

bevestiging aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een advertentie van Route Mobiel in de Volkskrant van 13 oktober 2006 waarin onder meer het volgende staat: “UITGEKLEEDANWB:Pechhulp Nederland € 49,50Woonplaatsservice € 20,00Vervangend vervoer € 10,00Inschrijfgeld ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2007/07.0007

Datum:

15-02-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft de advertenties van Rabobank Nederland, die gestaan hebben in de Bergen op Zoomse Bode van 14 mei 2006 en de Halsterse Krant van 4 oktober 2006. De klacht In de uitingen wordt het door adverteerder ...
Bekijk uitspraak