a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2013/00188

Datum:

25-04-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de prijsvergelijking van door adverteerder verkochte Yanec inktcartridges met huismerk cartridges van 123inkt.nl (en van Sneltoner), welke vergelijking is opgenomen in de op 15 januari 2013 per e-mail (met als onderwerp “Kleur in de witte wereld l Laatste kans: 25% korting op inkt en toner!”) aan klanten verzonden nieuwsbrief van ReplaceDirect.

 

Boven de prijsvergelijking staat:

“Yanec inkt: kan de vergelijking aan!*

De 10 meest verkochte cartridges van Nederland in prijs vergeleken”.

In de uiting wordt onder meer geconcludeerd dat de totaalprijs van de 10 vergeleken cartridges bij 123inkt.nl € 99,02 bedraagt en daarmee € 31,89 hoger is dan de totaalprijs bij ReplaceDirect.

De asterisk in de kop boven de vergelijking verwijst naar de volgende tekst onderin de uiting:

“Peildatum 11-01-2013. Prijswijzigingen voorbehouden. Om een eerlijke vergelijking te bieden zijn de prijzen van inktcartridges met een afwijkende inhoud omgerekend. De 25% introductiekorting is reeds verwerkt in de prijzen op de website en is geldig op alle inktcartridges en toners van het merk Yanec. Actie loopt t/m woensdag 16 januari 2013.”

 

De klacht

 

123inkt.nl heeft de volgende bezwaren tegen de bestreden uiting:

 

1) De vergeleken (typen) inktcartridges vormen geen representatieve weergave van de tien meest verkochte cartridges van Nederland, zoals door adverteerder wordt gesteld. Cartridges met de kleur zwart worden altijd meer verkocht dan bijvoorbeeld de in de uiting genoemde kleuren cyaan en magenta. Door minder gangbare cartridges in de vergelijking op te nemen wordt door ReplaceDirect een voordeliger prijsbeeld gecreëerd, dat niet juist is. Indien wordt uitgegaan van een realistische top 10 van meest verkochte (zwarte) cartridges, dan zijn de producten van klager aantoonbaar goedkoper dan die van adverteerder.

 

2) Vier van de tien genoemde artikelen kennen bij adverteerder een levertijd van twee tot vier weken, terwijl deze cartridges bij 123inkt.nl direct leverbaar zijn. De vergelijking is hierdoor misleidend.

 

3) In de vergelijking wordt ervan uitgegaan dat bij adverteerder geen verzendkosten hoeven te worden betaald en bij 123inkt.nl de verzendkosten € 2,95 bedragen. Echter, alleen indien de bestelling bij adverteerder € 30,- of meer bedraagt, worden geen verzendkosten in rekening gebracht. In andere gevallen bedragen de verzendkosten € 1,95, evenals de kosten voor een acceptgiro. Bestellingen blijven veelal onder het bedrag van 30 euro, zodat de verzendkosten in het kader van de prijsvergelijking ook beoordeeld dienen te worden.

 

4) ReplaceDirect heeft onzuivere informatie verstrekt over de daadwerkelijke prijsstelling. De totaalprijzen in de vergelijking bedragen € 89,50 bij ReplaceDirect, € 96,07 bij 123inkt.nl en

€ 111,57 bij Sneltoner. Berekend naar de werkelijk gehanteerde online prijzen zouden de prijzen echter moeten zijn: € 88,50 bij ReplaceDirect, € 91,93 bij 123inkt.nl en € 111,29 bij Sneltoner. Indien zou worden uitgegaan van een totaalprijs van alleen zwarte cartridges, dan zou 123inkt.nl de goedkoopste zijn.

 

5) Door in de vergelijking bij de producten van ReplaceDirect de merknamen HP, Canon, Epson en Brother op te nemen en bij de andere aanbieders niet, wordt gesuggereerd dat ReplaceDirect, in tegenstelling tot de andere aanbieders, originele fabriekscartridges van de betreffende merken verkoopt, terwijl de prijsstelling feitelijk is gebaseerd op adverteerders eigen huismerk.

 

6) Omdat de kwaliteit van de vergeleken huismerken verschilt, is geen sprake van daadwerkelijk vergelijkbare producten en een objectieve wijze van vergelijken. Dit is in strijd met artikel 13 onder c NRC.

 

7) Door in de vergelijking gebrruik te maken van de goede naam en faam van 123inkt.nl en ongeoorloofd mee te liften op het succes van 123inkt.nl behaalt ReplaceDirect een oneerlijk voordeel als bedoeld in artikel 13 onder g NRC.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft, puntsgewijs de klacht volgend, het volgende verweer gevoerd.

 

Ad 1) De lijst van “de 10 meest verkochte cartridges van Nederland” is gebaseerd op de verkoopcijfers van ReplaceDirect. Deze cijfers en cijfers van het onafhankelijke onderzoeksbureau GFK spreken de stelling dat zwarte cartridges altijd meer worden verkocht tegen. De statistieken van GFK komen nagenoeg overeen met de door adverteerder opgestelde lijst, die daarom representatief en betrouwbaar kan worden geacht.

 

Ad 2) Alle producten die in de uiting worden genoemd waren op voorraad ten tijde van het versturen van de mailing. Wegens groot succes van de mailing was een gering aantal producten enkele dagen na verzending van de mailing niet meer uit voorraad leverbaar.

 

Ad 3) In de mailing wordt duidelijk vermeld dat geen verzendkosten in rekening worden gebracht bij een bestelling vanaf € 30,-. Het is dus correct dat in de prijsvergelijking (de boodschappenlijst) bij ReplaceDirect staat: “verzendkosten gratis”. Adverteerder herkent zich niet in klagers stelling dat de orderwaarde van inktcartridges veelal onder de 30 euro ligt.

 

Ad 4) In de prijsvergelijking zijn, zoals onderin de uiting wordt toegelicht, de online prijzen gebruikt die bij de drie aanbieders golden op 11 januari 2013. Op die peildatum, tijdens de in de mailing genoemde actieperiode met 25% introductiekorting, bedroeg de totaalprijs bij ReplaceDirect het in de uiting genoemde bedrag van € 67,13.

Bij een prijsvergelijking van alleen zwarte inktcartridges – die overigens niet relevant is – zou ReplaceDirect ook de goedkoopste zijn.

 

Ad 5) De merknamen worden niet bij de aanbieders 123inkt.nl en Sneltoner genoemd, omdat voldoende duidelijk is dat de vergelijking 1 op 1 wordt overgenomen en dus dezelfde soort producten betreft. Ook blijkt uit de uiting voldoende duidelijk dat Yanec eveneens een huismerk is en geen origineel merk.

 

Ad 6) Klagers oordeel over het verschil in kwaliteit van de vergeleken producten is op niets gebaseerd. Dat door123inkt.nl op inktcartridges levenslange garantie wordt gegeven, is in dit kader niet relevant.

 

Ad 7) De naam en faam van ReplaceDirect doet niet onder voor die van 123inkt.nl. Adverteerder heeft niet de intentie gehad met de uiting mee te liften op het succes van klager.

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van 123inkt.nl is gehandhaafd en nader toegelicht. In reactie op het verweer van adverteerder is onder meer opgemerkt dat de in de uiting opgenomen top 10 van meest verkochte inktcartridges niet overeenkomt met de onafhankelijke branchegegevens van GFK over december 2012. De in de prijsvergelijking opgenomen nummers 1 tot en met 10 staan in de opgave van GFK respectievelijk op nummer 2, 10, 46, 153, 47, 15, 25, 294, 760 en 88.

Door de duurste – niet in de opgave van GFK voorkomende – cartridges met 25% korting mee te nemen in de vergelijking is sprake van misleidende reclame.

Uit de omrekening naar inhoud door ReplaceDirect  blijkt dat de prijsvergelijking geen betrekking heeft op gelijke artikelen. Bovendien blijkt soms de na omrekening naar inhoud weergegeven prijs onjuist te zijn. Zo is bij het vierde product op de lijst na omrekening de werkelijke prijs bij 123inkt.nl van € 6,33 afgerond naar € 6,50. Bij het vijfde product op de lijst is de bij 123inkt.nl voor een inhoud van 23 ml. geldende prijs van € 7,50 gehandhaafd na terugrekening naar de in de vergelijking genoemde inhoud van 20 ml.; de juiste prijs is

€ 6,33.

 

Door ReplaceDirect is – naar aanleiding van de opmerkingen van klager – onder meer meegedeeld dat de top 10 van meest verkochte inktcartridges is gecheckt bij GFK (of dit december 2012 betreft, is de vertegenwoordiger van ReplaceDirect ter vergadering niet bekend)  en bij prijsvergelijkers. Producten op de lijst zijn onderling uitwisselbaar, waardoor de plaats op een lijst de ene maand sterk kan afwijken van de plaats in een andere maand.

Om tot een goede prijsvergelijking te komen is de cartridge met een volume dat het dichtst bij het product van ReplaceDirect ligt, omgerekend naar het volume van het door ReplaceDirect verkochte product. Kennelijk is bij het berekenen van de prijs na het omrekenen van de inhoud soms iets fout gegaan.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1. De onderhavige reclame-uiting, waarin een prijsvergelijking wordt gemaakt tussen ReplaceDirect en twee met name genoemde concurrenten, waaronder klager, betreft vergelijkende reclame in de zin van artikel 13 NRC.  Vergelijkende reclame is, wat de vergelijking betreft, geoorloofd indien aan de in artikel 13 NRC (onder a t/m h) genoemde voorwaarden is voldaan. De eerste voorwaarde luidt dat de vergelijking niet misleidend is in de zin van de NRC. De Commissie overweegt daaromtrent het volgende.

 

2. Door 123inkt.nl is gemotiveerd bestreden dat de prijsvergelijking daadwerkelijk betrekking heeft op “de 10 meest verkochte cartridges van Nederland”. In dat geval ligt het op de weg van ReplaceDirect om de juistheid van de uiting aannemelijk te maken. Daarin is adverteerder niet geslaagd, nu ter onderbouwing geen verkoopcijfers of de betreffende lijst van GFK en/of van de prijsvergelijkers, waarop volgens adverteerder de top 10 is gebaseerd, zijn getoond of overgelegd. Hierdoor is niet aannemelijk gemaakt dat de in de vergelijking betrokken cartridges de tien meest verkochte cartridges van Nederland betreffen. De uiting gaat op dit punt gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 NRC.

 

3. Nu de bestreden uiting een vergelijking op prijs betreft en de levertijd en de kwaliteit van de inktcartridges niet in de vergelijking zijn betrokken, wordt de klacht voor zover die deze punten betreft, afgewezen. De verzendkosten maken wel deel uit van de prijsvergelijking. Vast is komen te staan dat ReplaceDirect bij bestellingen van minder dan € 30,- wel verzendkosten in rekening brengt. Door de vergelijking te presenteren als een bestellijst waarvan het totale bedrag meer dan € 30,- betreft, is de mededeling “verzendkosten gratis” bij de ‘bestelling’ van ReplaceDirect correct. Om de gemiddelde consument echter niet op het verkeerde been te zetten ten aanzien van het berekenen van verzendkosten door de vergeleken aanbieders, had naar het oordeel van de Commissie in de uiting duidelijk moeten worden gemaakt dat bij adverteerder alleen bij bestellingen vanaf € 30 de verzending gratis is. Niet kan worden volstaan met de algemene vermelding over “gratis verzending” aan het eind van de mailing, waarnaar in de prijsvergelijking ook niet worden verwezen.  Door het ontbreken van (een verwijzing naar) de mededeling betreffende verzendkosten in de uiting is sprake van een omissie van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 onder c NRC.

 

4. Adverteerder heeft de prijzen van de inktcartridges van de drie aanbieders die qua inhoud (volume) van elkaar verschillen omgerekend naar één inhoudsmaat. De Commissie acht deze methode op zich correct. Als niet weersproken is echter komen vast te staan dat bij twee van de aldus omgerekende prijzen (nummers 4 en 5 in de vergelijking) een voor 123inkt.nl nadelige fout is gemaakt. Op dit punt gaat de prijsvergelijking dus gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 NRC.

 

5. Vast is komen te staan dat de prijsvergelijking betrekking heeft op huismerken inktcartridges van de drie aanbieders. Doordat in de vergelijking achter de door ReplaceDirect aangeboden artikelen de merknamen HP, Canon, Epson en Brother zijn gezet, terwijl deze merknamen ontbreken bij de artikelen die door de andere twee aanbieders worden verkocht, kan bij de gemiddelde consument de indruk ontstaan dat adverteerder originele cartridges van de betreffende merken levert – althans cartridges die in feite van de genoemde fabrikanten afkomstig zijn, maar verkocht worden onder het huismerk Yanec – terwijl bij de andere aanbieders sprake is van “echte” huismerken. Aldus wordt in de uiting onduidelijke informatie verstrekt over de voornaamste kenmerken van de aangeboden producten als bedoeld in de aanhef en onder b van artikel 8.2 NRC.

 

6. Gelet op het voorgaande gaat de bestreden uiting gepaard met onjuiste informatie en wordt daarin voor de gemiddelde consument onduidelijke informatie verstrekt als bedoeld in de aanhef en onder b van artikel 8.2 NRC. Tevens is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c NRC. Omdat de Commissie van oordeel is dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor in strijd met het bepaalde in artikel 13 aanhef en onder a NRC.

 

7. Het is de Commissie niet gebleken dat de vergelijkende reclame adverteerder een oneerlijk voordeel oplevert ten gevolge van de goede naam van 123inkt.nl. Klagers beroep op artikel 13 onder g NRC wordt daarom afgewezen.

 

8. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de bestreden uiting in strijd met het bepaalde in artikel 13 aanhef en onder a NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken