a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2011/00647

Datum:

30-08-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial waarin is te zien hoe een vrouw, die blijkens de voice-over dagelijks medicijnen gebruikt, bij haar apotheek op een lange rij wachtenden stuit en daardoor weer te laat is voor het ophalen van haar kinderen van school. Vervolgens zegt de voice-over: “Daarom kiest Ellen nu voor het gemak van de Thuisapotheek. Wij regelen elk herhaalrecept, uw eigen arts checkt het en wij laten het gratis door heel Nederland bezorgen. (…). De Thuisapotheek. Daar zit niemand op te wachten.”

 

De klacht

 

In de commercial wordt een onrealistisch negatief beeld geschetst van de ‘gewone’ apotheek. Adverteerder wil zichzelf goed uit de verf laten komen door de concurrentie als slecht(er) af te schilderen. De lange wachtrij is niet realistisch. De suggestie dat de chronische patiënt benadeeld wordt door de huidige gang van zaken is onjuist, omdat juist aan deze groep patiënten door de apotheek aanvullende mogelijkheden en services (kunnen) worden geboden. Het gratis thuisbezorgen van medicijnen is geen service die uniek is voor adverteerder.

 

Het verweer

 

Het verweer kan als volgt worden samengevat.

In de commercial worden met de aan reclame eigen overdrijving de voordelen van de diensten van De Thuisapotheek, waaronder het bezorgen aan huis en daardoor het vermijden van wachtrijen, weergegeven. Niet iedere apotheek in Nederland biedt dezelfde service en de hieraan verbonden voordelen als De Thuisapotheek, in het bijzonder een landelijke bezorgservice waaraan geen nadere voorwaarden (o.a. betaling van kosten) worden gesteld.

Uit onderzoek dat De Thuisapotheek onder 500 consumenten heeft laten uitvoeren, is gebleken dat van de 42,6% die regelmatig voor herhaalmedicatie de apotheek bezoekt ongeveer 90% regelmatig tot vrijwel altijd moet wachten. Door 68,8% wordt dit als een beetje vervelend tot zeer irritant ervaren. Deze onvrede is vertaald in de in beeld verschijnende wachtrij. De dienstverlening van De Thuisapotheek kan voor chronische patiënten een uitkomst bieden. De commercial is niet misleidend of denigrerend of anderszins ongeoorloofd in de zin van de Nederlandse Reclame Code.

Adverteerder verwijst ten slotte naar de uitspraken van de Commissie en het College van Beroep in het dossier met nummer 2011/00072.

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van adverteerder is nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Op grond van het bepaalde in artikel 13 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) wordt onder vergelijkende reclame verstaan elke vorm van reclame waarbij een concurrent dan wel door een concurrent aangeboden goederen of diensten uitdrukkelijk of impliciet worden genoemd. In de onderhavige commercial is een vrouw te zien die voor het ophalen van haar medicijnen haar lokale apotheek bezoekt en daar, zoals vaker het geval is, moet wachten voor zij aan de beurt is. Vervolgens wordt “het gemak van De Thuisapotheek” aangeprezen. Aldus is sprake van een impliciete vergelijking van de diensten van De Thuisapotheek met de diensten van de reguliere apotheken en derhalve van vergelijkende reclame in de zin van artikel 13 NRC.

 

Vergelijkende reclame is, wat de vergelijking betreft, geoorloofd indien aan de in artikel 13 NRC genoemde voorwaarden is voldaan. De Commissie vat klagers klacht aldus op, dat hij de vergelijkende reclame niet geoorloofd acht omdat hierin een onrealistisch negatief beeld van de reguliere apotheken wordt gegeven en De Thuisapotheek zich daardoor kleinerend uitlaat over de diensten van de betreffende concurrent(en), hetgeen op grond van artikel 13 sub e NRC niet is toegestaan.

 

Naar het oordeel van de Commissie is de bestreden commercial wel toelaatbaar, nu voor de gemiddelde consument duidelijk is dat daarin de gang van zaken bij een reguliere apotheek op een overdreven, onrealistische en humoristisch bedoelde wijze is weergegeven om de aandacht te vestigen op de gratis bezorgservice van De Thuisapotheker van herhaalmedicatie door heel Nederland. Niet is weersproken dat klanten die regelmatig voor herhaalmedicatie een reguliere apotheek bezoeken dikwijls op hun beurt moeten wachten, wat door een deel van hen als vervelend wordt ervaren. Evenmin is weersproken dat de bezorgservice van de reguliere apotheken, voor zover die geboden wordt, vaak minder omvattend is dan de landelijke bezorgservice zonder nadere voorwaarden van De Thuisapotheker. Onder deze omstandigheden kan niet worden geoordeeld dat de reclame-uiting zich kleinerend uitlaat over de reguliere apotheken.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

                    

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken