a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

opleidingen en cursussen

Dossiernr:

2010/00854

Datum:

10-01-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

opleidingen en cursussen

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een banner van adverteerder op de website www.nrc.nl. De banner bevat een afbeelding van een kind, zittend achter een bureau, met een hand tegen het voorhoofd. Boven de afbeelding staat: ‘De Cito-toets kan ze nu al vergeten’.  Vervolgens verschijnen de volgende mededelingen: ‘Stap over naar de school waar 96% naar HAVO/VWO gaat’, ‘Particulier Basisonderwijs’ en ‘Winford School of Exellence’.

 

De klacht

 

Het afgebeelde kind op de foto lijkt wanhopig. Volgens klager wordt met de reclame gesuggereerd dat het sturen van een kind naar een andere school dan een Winford school, neerkomt op het weggooien van zijn of haar toekomst. Hiermee wordt ingespeeld op de natuurlijke angstgevoelens van ouders. Bovendien is de reclame denigrerend en oncontroleerbaar ten aanzien van andere basisscholen in Nederland, hetgeen op gespannen voet staat met artikel 13 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) aangezien het niet-particuliere basisonderwijs als geheel wordt weggezet als recept voor mislukking.

 

Het verweer

 

In de uiting wordt niet denigrerend gesproken over andere (niet particuliere) scholen. Er wordt alleen gesteld dat een kind op een Winford school een grote kans maakt om naar HAVO of VWO te gaan, hetgeen feitelijk en controleerbaar is.

 

De repliek

 

De klacht richt zich tot de mededeling ‘De Cito-toets kan ze nu al vergeten’, waartegen adverteerder geen verweer voert.

 

De dupliek

 

Adverteerder stelt niet dat alle maar sommige kinderen problemen hebben op school. Voor die kinderen kan een particuliere Winford school een goede oplossing bieden.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) Met betrekking tot klagers stelling dat sprake is van ongeoorloofde vergelijkende reclame, overweegt de Commissie als volgt. In de uiting wordt, ten aanzien van een leerlinge ‘die de CITO-toets nu al kan vergeten’, gezegd ‘Stap over naar de school waar 96% naar HAVO/VWO gaat’. De Commissie is van oordeel dat de uiting een impliciete vergelijking bevat tussen particulier basisonderwijs dat wordt gegeven op een Winford School en ander – al dan niet particulier – basisonderwijs, gelet op de woorden ‘stap over’.

 

2) Adverteerder wijst in de uiting op het percentage leerlingen dat, afkomstig van een Winford basisschool, naar HAVO/VWO gaat. Nu niet gesteld of gebleken is dat hetgeen adverteerder in de uitingen in zijn algemeenheid stelt onjuist is en voorts in de uiting niet in negatieve zin wordt gesproken over ander basisonderwijs dan particulier basisonderwijs zoals gedoceerd op een Winford school, is de Commissie van oordeel dat onderhavige uiting niet ongeoorloofd is. In het bijzonder kan niet worden gesteld dat de goede naam van, zoals klager stelt, niet-particulier basisonderwijs is geschaad.

 

3) Tot slot is de Commissie van oordeel dat de reclame niet van dien aard is dat deze appelleert aan gevoelens van angst (artikel 6 NRC). Gelet op het voorgaande wijst de Commissie de klacht af.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken