a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00437

Datum:

29-07-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft de volgende uitingen van OLA (Unilever):

a) Een televisiecommercial waarin onder meer wordt gezegd:

“Mensen denken vaak wel dat ze weten hoe het zit met de calorieën in tussendoortjes. Maar daar kan je je best in vergissen. Daarom heeft Ola iets handigs bedacht. De Tus­sen­doortjesvergelijker. Daarop zie je in één oogopslag dat het best meevalt met de ca­lorieën in een raketje en andere Ola ijsjes.” In de commercial is te zien dat een moeder een raketijsje aan haar kind geeft, waarna een andere moeder een fruitbiscuit aan een ander kind geeft. Vervolgens verschijnen beide producten groot in beeld met daarop het aantal calorieën per product.

b) De website www.tussendoortjesvergelijker.nl. Op deze website staat informatie over het aantal calorieën in diverse tussendoortjes. Door op een tussendoortje te klikken, ver­schijnt een tabel met de voedingswaarde van het desbetref­fende tussendoortje.

c) Een billboard waarop een scène is te zien die aansluit bij de onder a) bedoelde com­mercial.

De klacht

 

Adverteerder legt in de commercial te veel nadruk op de calorieën en wekt daardoor de indruk dat dit aspect bepalend is voor gezonde voeding. Dit is misleidend, omdat ook moet worden gelet op de nuttige voedingswaarden. Het is onverantwoord om mensen niet te wijzen op de hoeveelheid ongezonde suikers in ijsjes. De reclame is daarom in strijd met artikel II onder 1 van de Reclamecode Voor Voedingsmiddelen (RVV).

 

Het verweer

 

De Commissie vat het verweer als volgt samen.

In het kader van het streven naar meer vitaliteit geeft adverteerder aan de consument  op een eerlijke, duidelijke en relevante manier informatie over het aantal calorieën in tus­sen­doortjes. De consument kan daardoor een doordachte afwe­ging maken bij de keuze voor een tussendoortje. In de reclame-uitingen wordt uitsluitend het aantal calorieën ver­geleken om de boodschap simpel en kort te houden, alsook omdat energie een belang­rijk criterium is bij het indelen van producten volgens de Richtlijnen Voedselkeuze van het Nederlandse Voedings­cen­trum. Bij het toekennen van het “Ik kies bewust” logo wordt voor tussendoortjes een criterium gehanteerd waarbij eveneens wordt gelet op energie. Tussendoortjes worden niet beschouwd als basisvoe­ding, zodat het volgens het Neder­landse Voedings­cen­trum bij de keuze voor een tussendoortje voornamelijk rele­vant is hoeveel calorieën deze bevat. Het medium van een te­levisiecommercial en een afbeel­ding op een billboard zijn niet geschikt om langs die weg de consument tevens te infor­meren over de voedingswaarde. Op de website staat hierover wel informatie. Voor zover er spra­ke is van vergelijkende reclame, voldoet die aan de geldende voorwaarden.

 

De mondelinge behandeling

 

Adverteerder licht het verweer toe overeenkomstig de overgelegde pleitnotities.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1)  Anders dan adverteerder leest de Commissie in de klacht niet dat deze mede is gebaseerd op artikel 13 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Van ver­gelijkende reclame in de zin van dit artikel is ook geen sprake. Duidelijk is dat de vergelijking tus­sen het raketijsje en de fruitbiscuit is bedoeld om de calorieën van deze tus­sendoortjes met elkaar te ver­gelijken, maar niet om het raketijsje met een fruitbiscuit van een of meer identificeerbare concurrenten te verge­lijken.

 

2)  Adverteerder heeft toegelicht waarom de vergelijking van de tussendoortjes in de re­clame-uitingen beperkt is tot het aantal calorieën. Hetgeen adverteer­der in dat verband heeft aangevoerd, komt de Commissie juist voor. Een tus­sendoortje kan niet worden beschouwd als basisvoeding en dient daarom niet om de belangrijkste voedings­stof­fen binnen te krijgen. Dit brengt mee dat bij de keuze voor een tussen­doortje aspec­ten als voe­dings­vezels en andere nuttige voedingswaarden van ondergeschikt belang zijn. Dat in een raketijsje de nodige suiker is ver­werkt, neemt niet weg dat het aantal calo­rieën in een dergelijk ijsje lager is dan in een fruitbiscuit. Adverteerder mag dit aspect in de re­clame-uitingen benadrukken.

 

3)  Op grond van het voorgaande kan het feit dat in de televisiecommercial en op het bill­board uitsluitend het aantal calorieën in een raketijsje met die in een fruitbiscuit wor­den ver­geleken, niet onjuist of onvolledig in de zin van artikel II on­der 1 RVV dan wel mis­lei­dend worden geacht. Van de gemiddelde con­su­ment mag worden verwacht dat hij weet dat uit de informatie over het aantal calorieën niet tevens volgt dat het ene tussen­doortje meer voedingsvezels en andere nuttige voe­dings­waar­den bevat dan het andere.

De klacht kan derhalve niet slagen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken