a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0193

Datum:

29-05-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een reclamefolder van Quality International Reizen B.V., waarin vakantiereizen naar Isla Margarita Venezuela worden aangeboden en waarin ten aanzien van hotel Laguna Mar onder meer staat: “Onze nieuwste aanwinst op deze droombestemming is het superluxe 5 sterrenhotel
Laguna Mar”.

De klacht

Volgens de uiting is hotel Laguna Mar een superluxe 5 sterrenhotel met 5 restaurants. De foto’s stralen luxe uit en tonen een prachtig gedekte restauranttafel.
In werkelijkheid was de hotelkamer sober, geen enkele wandversiering, kierende enkelglas ramen die beslagen waren door het vocht. De badkamer was vuil en de tussendeur hiervan was verveloos en verrot door het vocht. De koelkast maakte herrie en was leeg, dus geen minibar. Het balkon had geen meubilair. De eerste nacht heeft klager een andere kamer gekregen die muf rook en waarvan de airco zoveel herrie maakte en de kamer zo koud was dat klager de airco heeft uitgezet, waarna er water langs de muren en op de vloer stond.
Het Topaz restaurant serveerde matig eten, het meubilair was smerig en er lag vogelpoep op de stoelen van de vogels die door het restaurant vlogen. Bier werd in een plastic bekertje geserveerd. Het leek niet op de fraai gedekte tafel uit de folder. Bij het Mexicaanse restaurant was het eten niet warm en het meubilair zo gammel dat klager er door heen zakte. Het Italiaanse restaurant was goed.
Tussen het zwembad en het restaurant was een houten wand geplaatst waarachter bouwwerkzaamheden plaatsvonden. Dit ging gepaard met herrie en stofwolken die over het zwembad kwamen.
Om die reden vindt klager de uiting misleidend. Klager legt diverse foto’s over.

Het verweer

Klager heeft ook een klacht ingediend bij de Geschillencommissie Reizen. De muren en de grond van de kamers worden nat indien de airconditioning wordt uitgezet. Hiervoor wordt in de kamer gewaarschuwd. Om stoelen en eventueel een tafel had klager kunnen verzoeken. Ook had klager de reisleiding kunnen verzoeken hem naar een ander hotel te laten omboeken. In de uiting staat niet dat de kamer een minibar bevat. Restaurant El Topaz is een open restaurant. Het is mogelijk dat er een keer een vogelpoep op een stoel terechtkomt. Dit wordt dan meteen schoongemaakt. Er werd in het hotel inderdaad verbouwd maar niet op het moment dat klager er verbleef, gezien de hoge bezettingsgraad van het hotel. Klager heeft niet ter plaatste geklaagd, zodat adverteerder niet de gelegenheid heeft gekregen om tijdig een oplossing te vinden.
De door klager gestelde onvolkomenheden zijn nimmer vastgesteld.

Adverteerder legt onder meer een kopie over van de uitleg over de gehanteerde sterrenclassificatie, waarin onder meer staat: “***** exclusieve topklasse. Zeer luxe hotel met veel faciliteiten en veel extra comfort. Alleen de allerbeste hotels krijgen van ons deze hoge waardering”.
De informatie die door adverteerder is verstrekt, is afkomstig van de betreffende hotels en is gebaseerd op eigen waarnemingen.
De sterrenklasse is officieel toegekend door de autoriteiten.

Het oordeel van de Commissie

In de reclamefolder wordt gesproken van “het superluxe 5 sterrenhotel Laguna Mar” en staan foto’s van onder meer een luxe hotelkamer en een mooi gedekte dinertafel. Adverteerder heeft een kopie overgelegd van de gehanteerde sterrenclassificatie en daarin staat bij 5 sterren: “exclusieve topklasse. Zeer luxe hotel met veel faciliteiten en veel extra comfort”.
De vraag of de folder misleidend is, beantwoordt de Commissie bevestigend. Zij overweegt hierbij dat klager gemotiveerd heeft gesteld dat het bewuste hotel niet aan de geadverteerde beschrijving voldoet, terwijl adverteerder dit onvoldoende gemotiveerd heeft weersproken.
Adverteerder heeft voorts niet aannemelijk gemaakt dat er op het moment dat klager in het hotel verbleef, niet werd verbouwd in het hotel, terwijl klager duidelijk stelt dat sprake was van herrie en stofwolken.
Dat klager niet tijdens zijn verblijf heeft geklaagd, doet aan dit oordeel niet af.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken