a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2009/00930

Datum:

23-02-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Overige

 

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een billboard, waarop in een groene achtergrond, de tekst:

“FLY

CHEAP

& GREEN” staat.

Daaronder staat: “Alle vluchten nu met energielabel” met hiernaast een afbeelding van een energielabel.

Onder deze tekst staat:

“Ook de groenste vlucht boek je razendsnel op CheapTickets.nl.

Alle airlines, alle bestemmingen, altijd de beste deals”

 

Een kopie van een foto van het billboard is aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

 

De Commissie vat de klacht als volgt samen.

 

De advertentie wekt, door de groene kleur en door de tekst de indruk dat er milieuvriendelijke vliegreizen worden aangeboden, welke suggestie wordt versterkt door het label.

Vliegen is echter op zichzelf een zeer milieubelastende vervoersvorm. In vergelijking met andere vormen van transport is het effect van vliegen op het klimaat zeer groot. Naar de mening van klaagster wordt de consument op deze wijze misleid over de milieuaspecten van het aangeprezen product.

 

Gelet op het voorgaande acht klaagster de reclame-uiting in strijd met de artikelen 1, 2 en 3 van de Milieu reclame code (MRC).

 

Verweer

 

De Commissie vat het standpunt van adverteerder als volgt samen.

 

Het energielabel is ontwikkeld om ook mensen die vliegen de mogelijkheid te bieden om een milieubewuste keuze te maken. In de hedendaagse maatschappij wordt hoe dan ook gevlogen. Sommige vluchten zijn meer belastend voor het milieu dan andere vluchten. Door middel van het energielabel kan men zien hoe milieubelastend een vlucht is. Voorts bestaat de mogelijkheid om een ‘groene stoel’ te boeken door middel van het ‘Green Seat programma’. In dat geval wordt een kleine bijdrage betaald voor het compenseren van de CO2 uitstoot. Ook aan andere milieubelastende producten wordt een energielabel toegekend, waarmee vervolgens wordt geadverteerd.

Met de uiting wordt getoond dat men milieubewust kan vliegen, niet dat vliegen op zichzelf milieuvriendelijk is. Nu men weet dat vliegen niet positief voor het milieu is, gaat adverteerder er vanuit dat de term ‘Green’ en de vermelding van het energielabel niet misleidend is.

 

De mondelinge behandeling

 

Klaagster licht haar standpunt nader toe.

 

Het oordeel van de Commissie  

 

De mededeling dat bij adverteerder ‘green’ kan worden gevlogen, is een milieuclaim in de zin van artikel 1 van de MRC. Door het gebruik van deze term, en door de uiting in zijn geheel, met name de groene achtergrond en de woorden ‘de groenste vlucht’, wordt gesuggereerd dat men bij adverteerder milieuvriendelijk kan vliegen. De Commissie merkt deze mededeling aan als absolute milieuclaim, waarvan de juistheid niet is aangetoond en waarvan de gemiddelde consument niet zelf proefondervindelijk kan vaststellen in hoeverre deze waar is. Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 van de MRC. Weliswaar zal gelden dat de ene vlucht milieuvriendelijker is dan de andere en biedt adverteerder de mogelijkheid milieubewuster te vliegen, maar dit maakt, nu vaststaat dat vliegen in het algemeen een zeer milieu-onvriendelijke wijze van transport is, niet dat zij mag stellen of suggereren dat haar vliegtickets in absolute zin milieuvriendelijk (green of groen) zijn.

 

De beslissing

 

Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 MRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken