a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0459

Datum:

19-11-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een radioreclame van Stichting Wakker Dier, waarbij het volgende gedeelte uit een bij het publiek bekende reclamecampagne te horen is: “Kip, het meest …”. Op dit punt wordt deze reclame onderbroken door een stem, die zegt: “Al die reclame voor kippenleed wordt betaald van jouw belastinggeld. Word wakker. Kijk op wakkerdier.nl”.

De klacht

De stelling dat de reclame voor kippenvlees van het belastinggeld wordt betaald is in strijd met de waarheid. De reclame wordt betaald door de Nederlandse pluimveesector.

Het verweer

De radioreclame staat niet op zichzelf, maar is begeleid door een persbericht, een website en beelden. Uit een brief van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, bijgevoegd door adverteerder, blijkt dat de radiocampagne voor kip waarnaar in de gewraakte uiting wordt verwezen, deel uitmaakt van de gesubsidieerde kipcampagne. Verder heeft adverteerder antwoorden op Kamervragen bijgevoegd, waaruit blijkt dat de campagne voor 50% wordt betaald door de kipsector en door 50% door de Europese Commissie.

De mondelinge behandeling

Adverteerder licht zijn standpunt nader toe.

Het oordeel van de Commissie

Naar het oordeel van de Commissie wordt in de uiting de suggestie gewekt dat de reclames van de pluimveesector, waarin de consumptie van kip wordt gepromoot, volledig worden betaald van het belastinggeld. Gebleken is echter – en dit is door adverteerder bevestigd – dat de bewuste reclames voor kip voor 50% worden betaald door de pluimveesector en voor 50% door de Europese Commissie. De Commissie is van mening dat de uiting gelet hierop onvoldoende duidelijk, dan wel onvolledig is. Voorts is de Commissie van mening dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden om bijvoorbeeld de acties van adverteerder financieel te steunen terwijl hij dat anders niet had gedaan. Gelet hierop is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw)). Misleidende reclame is oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken