a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Niet)-commerciele reclame

Dossiernr:

2020/00445

Datum:

26-10-2020

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Propageren denkbeeld (ideele reclame)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft een TV commercial (duur: 10 seconden), en een identiek filmpje op Youtube.

In de commercial/het filmpje is een vrouw te zien die eerst recht de camera inkijkt en vervolgens lachend naar voren stapt. De voice-over luidt: “Tijdens de week van het leven willen we aandacht vragen voor vrouwen die onbedoeld zwanger zijn en hun ongeboren kindje. Maak de campagne mogelijk, met een gift op weekvanhetleven.nl”.

Tijdens de tweede en tevens laatste zin verschijnen (gedurende 5 seconden) een logo van adverteerder (een hart met de woorden “Week Van Het Leven”) en de tekst “weekvanhetleven.nl” in beeld.  

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager vindt de uitingen misleidend omdat er met deze TV commercial en dit filmpje fondsen worden geworven voor een anti-abortuscampagne, zonder daar expliciet over te zijn. In plaats daarvan wordt volgens klager gesteld dat mensen doneren ten behoeve van vrouwen en hun ongeboren kindje.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Volgens adverteerder wordt er eerlijk en open gecommuniceerd, en is de identiteit van de initiatiefnemers achter de campagne duidelijk met de zin: “maak de campagne mogelijk, met een gift op weekvanhetleven.nl”. Door de verwijzing naar de website wordt de kijker uitgenodigd zich verder te verdiepen in de campagne. Op de website is uitvoerig toegelicht wat het doel van de campagne is.

 

De mondelinge behandeling

Adverteerder heeft zijn standpunt mondeling toegelicht aan de hand van een pleitnota. De inhoud hiervan zal, voor zover nodig, zijn opgenomen in het oordeel van de Commissie.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt de klacht aldus dat de reclame (de TV commercial en het identieke Youtube-filmpje) verhullend zou zijn voor wat betreft de afzender en de boodschap. Deze klacht slaagt niet. De Commissie overweegt het volgende.

In de uiting wordt gezegd: “Tijdens de week van het leven willen we aandacht vragen voor vrouwen die onbedoeld zwanger zijn en hun ongeboren kindje. Maak de campagne mogelijk, met een gift op weekvanhetleven.nl”. Vervolgens verschijnt duidelijk en 5 seconden lang de tekst “weekvanhetleven.nl” in beeld. Er is daarom geen twijfel dat de reclame afkomstig is van weekvanhetleven.nl. Wie vervolgens de website bezoekt, leest op de homepagina over adverteerders boodschap en campagne, en ziet onder het kopje “over ons” welke organisaties samen deze campagne voeren.

Gelet op het bovenstaande is van verhulling met betrekking tot de afzender en de boodschap van de uitingen geen sprake en wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken