Stichting Reclame Code
Voor adverteerders
A A A

De bestreden uiting

Het betreft de op 29 september 2013 door klager per e-mail ontvangen uiting met de volgende tekst:

gratis die nieuwe

iPhone 5S

Hallo,

Wist jij al dat er vrij recent een nieuwe versie is uitgekomen! Dat

moet gevierd worden toch? Daarom delen we hem tijdens deze

unieke apple weken uit!

cadeau voor:

e-mail: [adres klager]

inhoud: 1x iPhone 5S

voorraad: 8 stuks

(…)

die wil ik gratis >>

De klacht

In de uiting staat dat de gratis iPhone 5S voor klager klaar ligt. Toen klager op de link “die wil ik gratis” klikte, kwam hij op een website terecht waar hij zijn gegevens moest invullen en waar bleek dat hij kans heeft om de iPhone te winnen. De uiting is misleidend, nu daarin de iPhone 5S aan klager persoonlijk wordt gegarandeerd.

Het oordeel van de Commissie

In de bestreden uiting wordt aan klager als “cadeau” “gratis die nieuwe iPhone 5S” aangeboden, welk cadeau hij, zo wordt gesuggereerd, kan opvragen door op de button “die wil ik gratis” te klikken. Bij het aanklikken van de button blijkt klager slechts kans te maken op het winnen van de iPhone door deel te nemen aan het iPhone spel.

Gelet op het voorgaande gaat de bestreden uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de Commissie voorts van oordeel is dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap