a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2015/00631

Datum:

06-07-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie voor elektrische fietsen van Forza in weekblad Veluweland van 20 mei 2015.

In de advertentie is – voor zover hier van belang – een elektrische fiets afgebeeld met daarbij de mededeling “zeer hoge actieradius tot ca. 120 km”.

Gedeeltelijk over de fiets bevindt zich een ‘sticker’ waarin staat:

“Adviesprijs 1899,-

 Normaal 1599,-

 Nu tijdelijk vanaf

 890,-”

 

De klacht

 

De advertentie wekt de indruk dat de prijs van € 890,- geldt voor de afgebeelde elektrische fiets. In de winkel bleek echter dat die prijs hoort bij “een zwaar uitgeklede fiets”. De prijs die geldt voor de goedkoopste fiets staat in de advertentie bij de foto van de duurste fiets. Ook de mededeling “accu met zeer hoge actieradius” klopt niet voor de fiets die voor de genoemde prijs wordt geleverd.

 

Het verweer

 

Uit de tekst bij de afbeelding blijkt duidelijk dat sprake is van een vanaf-prijs. De advertentie is daarom niet misleidend. In de autobranche worden ook altijd vanaf-prijzen genoemd.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie begrijpt de klacht aldus dat volgens klager de advertentie misleidend is omdat hierin de indruk wordt gewekt dat de elektrische fiets die is afgebeeld verkrijgbaar is voor een bedrag vanaf € 890,-, terwijl deze prijs in werkelijkheid geldt voor de eenvoudigste uitvoering van de fiets.

 

Naar het oordeel van de Commissie wordt in de uiting duidelijk de indruk gewekt – onder meer door de plaatsing van de prijsmededeling gedeeltelijk over de afbeelding van de fiets – dat de afgebeelde elektrische fiets met “zeer hoge actieradius tot ca. 120 km” nu tijdelijk wordt aangeboden vanaf € 890,-. Als niet weersproken is echter komen vast te staan dat deze vanafprijs niet geldt voor het afgebeelde model. Nu uit de uiting niet blijkt dat daarin een duurder model fiets is te zien dan het model waarvoor de vanafprijs van € 890,- geldt, is de Commissie van oordeel dat er geen juiste informatie is verstrekt over de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Voorts is de uiting in strijd met de Algemene Aanbeveling onder i: “afbeelding van het aangeboden product” van de NRC, nu de afbeelding van de elektrische fiets niet hetzelfde weergeeft als hetgeen in de aanduiding wordt geadverteerd.

 

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en de Algemene Aanbeveling onder i. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken