Stichting Reclame Code
Voor adverteerders
A A A

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanbieding van koffiesjablonen op adverteerders website www.alles4noppes.nl. In de uiting staat, voor zover hier van belang:

“Gratis – 16 verschillende sjablonen

16 sjablonen in 1 set

Voorheen € 19,95

Bespaar nu 100% en betaal € 0,00

Exclusief € 6,95 verzendkosten.”

 

De klacht

Volgens een eerdere uitspraak van de Commissie mogen bij gratis producten uitsluitend de reële verzendkosten in rekening worden gebracht. In dit geval wordt € 6,95 in rekening gebracht voor een artikel dat in een enveloppe past. Adverteerder maakt winst op het verzenden dan wel combineert handelings- en verzendkosten zonder de handelingskosten te noemen. Dit is verboden, aldus klager. De klant wordt hierdoor misleid.

 

Het oordeel van de Commissie

In de bestreden uiting wordt een set koffiesjablonen “gratis” aangeboden.

Krachtens artikel 8.5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en punt 19 van de bij dit artikel behorende bijlage 1 is het onder alle omstandigheden misleidend om in een reclame een product als ‘gratis’ te omschrijven als de consument iets anders moet betalen dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het product af te halen dan wel te laten bezorgen. Deze bepaling betekent dat een aanbod alleen als ‘gratis’ mag worden omschreven als de consument niet meer betaalt dan a) de minimale onvermijdelijke kosten van het reageren op het aanbod, b) de werkelijke vervoers- of verzendkosten en c) de (incidentele) reiskosten om het product op te halen. Er mogen geen kosten in rekening worden gebracht voor verpakking, behandeling of administratie.

Bij gebreke van een andersluidend verweer gaat de Commissie ervan uit dat het betreffende product per brievenbuspost verzonden kan worden, zoals klager stelt. Het in de uiting genoemde bedrag van € 6,95 is hoger dan het maximale bedrag voor een brief of brievenbuspakje. Dit leidt tot het oordeel dat meer kosten dan alleen de werkelijke verzendkosten in rekening worden gebracht, waardoor sprake is van een onjuist gebruik van de aanduiding “gratis” als bedoeld in punt 19 van de bij artikel 8.5 NRC behorende bijlage 1. Om die reden acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap