Stichting Reclame Code
Voor adverteerders
A A A

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting in de op adverteerders website www.kruidvat.nl geplaatste folder, waarin een “Nijntje Tablet” wordt aangeboden voor € 14,99.

 

De klacht

 

De acties uit de folder gaan in op dinsdag 25 april 2017. Toen klaagster op die dag in de webshop de Nijntje tablet wilde bestellen, bleek deze al te zijn uitverkocht. In het filiaal van Kruidvat in Tubbergen werd klaagster meegedeeld dat de tablet al de dag ervoor, maandag 24 april, was uitverkocht. Klaagster vraagt zich af hoe dat mogelijk is als de acties pas op dinsdag ingaan. Er staat niet in de uiting ‘op=op’, hoewel Kruidvat maar een bepaalde hoeveelheid van dit artikel heeft binnen gekregen en de tablet niet kan worden nabesteld.

 

Het verweer

 

De Nijntje tablet was zeer succesvol, welk succes ook voor Kruidvat onverwacht was.

Aan het begin van de actie waren in de winkel in Tubbergen drie Nijntje tablets aanwezig en voor de online verkoop waren 145 tablets beschikbaar. Vanwege het succes waren deze tablets heel snel uitverkocht. Bij een eventuele volgende actie voor dit artikel zal adverteerder hiermee rekening houden.

 

Het oordeel van de voorzitter

 

1) De voorzitter begrijpt de klacht aldus dat klaagster de uiting waarin een Nijntje tablet voor € 14,99 wordt aangeboden misleidend vindt, omdat zij heeft ervaren dat deze tablet op de eerste dag van de actie zowel online als in de winkel in haar woonplaats Tubbergen niet meer te verkrijgen was.

 

2) Indien een adverteerder een bijzonder aanbod doet, dient hij ervoor zorg te dragen dat er een – in verhouding tot dat aanbod en de daarvoor gevoerde reclame – redelijke voorraad goederen aanwezig is. Het aangeboden product moet in ieder geval aan het begin van de actie in een zekere mate verkrijgbaar zijn. Bovendien moet de consument, indien niet tevoren duidelijk is of er voldoende voorraad is om aan de vraag te voldoen, in de reclame-uiting worden gewezen op de mogelijk beperkte beschikbaarheid van het aangeboden product.

 

3) Adverteerder heeft aangevoerd dat zij online 145 Nijntje tablets beschikbaar heeft gehad en in het filiaal in Tubbergen drie stuks. Niet is weersproken dat zowel de online voorraad als de voorraad in de winkel in Tubbergen reeds op de eerste actiedag uitverkocht was. Nu in de uiting geen enkel voorbehoud wordt gemaakt met betrekking tot de mogelijk beperkte beschikbaarheid van de Nijntje tablet, hoefde klaagster er geen rekening mee te houden dat dit artikel reeds zo kort na aanvang van de actie – in de winkel zelfs een dag voor de aangekondigde aanvang van de actie – niet meer beschikbaar zou zijn.

 

4) Gelet op het voorgaande is in de uiting geen duidelijke informatie verstrekt over de beschikbaarheid van het aangeboden product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Daarom wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter  

 

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap